Hoppa till huvudinnehåll

Allt fler svenskar skippar flyget för att rädda klimatet – men flygskammen verkar inte ha fått grepp om finländarna: "Sverige har alltid varit mer miljömedvetet än Finland"

Niklas Gustafsson.
Stockholmaren Niklas Gustafsson som är en ivrig resenär säger att han själv inte upplever flygskam. Niklas Gustafsson. Flygskam

Samtidigt som nya begrepp som flygskam, smygflyg och tågskryt frodas i Sverige, ökar antalet flygresenärer i Finland. Professor Jorma Mäntynen hävdar att svenskarna helt enkelt är mera miljömedvetna än finländarna.

Efter ett långvarigt uppsving har antalet passagerare på svenska flygplatser börjat dala. Siffrorna började gå neråt redan förra hösten och sjunker allt lägre.

Antalet inrikesresenärer som reste till eller från någon av Swedavias tio flygplatser under årets första kvartal var i år drygt fem procent lägre än under motsvarande period i fjol.

Enligt Swedavia är en av orsakerna till det här den upptrappade debatten kring klimatförändringen.

Flygskam, smygflyg och tågskryt

Termen "flygskam" har blivit så vanlig att den i fjol tog sig in på den svenska listan över nyord. Ordet beskrivs som en "känsla av att det ur miljösynpunkt är en förkastlig handling att flyga" – helt enkelt något man bör skämmas för.

"Smygflyg" betyder att man flyger trots skammen – men bara i smyg. "Tågskryt" i sin tur beskriver hur man skryter över sitt mer klimatvänliga resande.

De här termerna belyser på ett talande sätt svenskarnas ökade medvetenhet om flygtrafikens baksida, de förödande koldioxidutsläppen.

Det är sån liten förändring men gör många den förändringen så är jag övertygad om att det får en stor effekt― Niklas Gustafsson

Stockholmaren Niklas Gustafsson som är en ivrig resenär säger att han själv inte upplever flygskam, men han är mycket medveten om hur hans val av transport påverkar klimatet.

– Under det senaste året så har valt att ta tåget i stället för att flyga mellan Göteborg och Stockholm och även Stockholm-Malmö.

Till Helsingfors reser Gustafsson med båt och han har också testat på att ta sig till Berlin med nattåg.

– Tåg är ett bättre miljöval. Det är så liten förändring men gör många den förändringen så är jag övertygad om att det får en stor effekt, säger han.

Gustafsson är långt ifrån den enda som lagt om sina resevanor till förmån för klimatet.

Enligt en opinionsmätning av Världsnaturfonden i Sverige har en knapp fjärdedel av svenskarna låtit bli att resa med flyg av klimatskäl. En femtedel har valt att resa med tåg i stället.

Offentliga personer som flyger hängs ut på sociala medier

Trots de nya begreppen och det sjunkande antalet flygresenärer hade klimatförändringen inte en lika stor roll i Sveriges valkampanjer i september i fjol som den hade i det finska riksdagsvalet.

Efter det svenska valet har klimatdebatten ändå trappats upp. Den skolstrejkande Greta Thunberg har blivit en galjonsfigur för den globala klimatrörelsen och den numera internationella strejken "Fridays For Future".

Och för den som riktigt vill gotta sig i flygskam har det skapats ett Instagramkonto under namnet "Aningslösa influencers" som hänger ut offentliga personer som flyger.

Skärmdump av Instagramkonton "Aningslösa influencers" story.
Skärmdump från "Aningslösa influencers" instagramstory. Skärmdump av Instagramkonton "Aningslösa influencers" story. skärmdump,Instagram,aningslösa influencers

På kontot publiceras den offentliga personens namn, vart hen har flugit och hur stora utsläpp dennes resa har orsakat.

Målet är att uppmärksamma influencers om hur deras resor påverkar klimatet.

I Finland växer flygtrafiken i snabb takt

I Finland verkar vi inte lida av flygskam i samma utsträckning svenskarna, snarare tvärtom.

Under årets första kvartal ökade antalet flygresenärer på Finavias flygplatser i genomsnitt med 3,1 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Enligt Finavias tekniska chef Henri Hansson beror tillväxten främst på det goda ekonomiska läget. Han tror inte att tillväxten inom flygtrafiken kommer att stanna av.

– Utvecklingen under de två senaste åren har varit god. Jag menar inte att man inte borde göra något åt flygtrafiken, men vi måste komma ihåg att flygtrafikens andel av inrikestrafikens totala utsläpp är två procent, säger Hansson.

"Sverige har varit tiotals år före Finland vad gäller miljötänk"

En av Finlands ledande trafikexperter, professor Jorma Mäntynen som är direktör vid WSP Finland, bedömer att Sverige alltid har legat före Finland då det kommer till miljötänk – även om skillnaden har blivit mindre.

– I Sverige har miljö- och säkerhetstänket varit otroligt utvecklat. I tiderna kunde man inte ens komma på tanken att ha en nollvision för trafikolyckor i Finland, och nu talar vi med nästan samma ord som i Sverige. På samma sätt har man i Sverige alltid varit före med miljötänket i trafiken. Jag tror inte att en sådan här diskussion tar fart på samma sätt i Finland, säger Mäntynen.

Jorma Mäntynen
Jorma Mäntynen, professor och direktör vid WSP Finland. Jorma Mäntynen Jorma Mäntynen

Enligt Mäntynen finns det också en generationsklyfta. Han har bland annat lagt märke till en nedgång i unga människors jorden runt-resor.

– Yngre åldersklasser är mer miljömedvetna än äldre, slår han fast.

Stor press på flygbolagen att hitta nya lösningar

Den ökade miljömedvetenheten gör att flygbolagen nu pressas till att komma på lösningar som gör flygtrafiken mer klimatvänlig.

Vid flygbolaget SAS vill man gärna undvika att tala om flygskam och föredrar att istället fokusera på hållbar utveckling.

– Man ska inte skämmas för att flyga. Men det är bra att resenären fattar välgrundade beslut och tar reda på hur flygbolag arbetar för att minska på sitt klimatavtryck, säger SAS:s hållbarhetschef Lars Andersen Resare.

Han betonar att SAS har som mål att minska sitt koldioxidutsläpp med 25 procent till 2030.

– Vi är just nu inne i en enorm omställning där vi byter ut äldre flygplan mot nyare och sedan några år tillbaka fokuserar vi väldigt mycket på förnybar energi genom biobränsle. Det finns många sätt att minska på sitt klimatavtryck, säger Andersen Resare.

Artikeln bygger på Yle Uutisets text "Lentohäpeää" pidetään tärkeänä syynä Ruotsin lentomatkailun matkustajamäärien laskuun – Suomessa lentomatkailun käyrät osoittavat ylöspäin skriven av Kai Jaskari.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes