Hoppa till huvudinnehåll

Författarens lån från livet skärskådas i fransk komedi - "nye Depardieu" spelar moralistikt vinglig karaktär

Juliette Binoche och Vincent Macaine promenerar i ett kyligt Paris.
Selena (Juliette Binoche) och Léonard (Vincent Macaigne) är två av de centrala karaktärerna i Olivier Assayas nya film. Juliette Binoche och Vincent Macaine promenerar i ett kyligt Paris. Bild: Triart Juliette Binoche,Vincent Macaigne,Olivier Assayas,Fransk film

Han har kallats för den nye Gérard Depardieu. Den franske skådespelaren och regissören Vincent Macaigne växlar mellan att sätta upp experimentell teater och att spela älskvärda förlorare på film. Nu är han aktuell som författaren Léonard i den bioaktuella komedin Mellan raderna.

Text: Karin Svensson

Får en författare förvandla sitt liv till fiktion? Det är frågan som ställs i den franske filmskaparen Olivier Assayas nya film Mellan raderna, om moraliska dilemman och fumlig otrohet i bokbranschen.

I centrum står författaren Léonard och hans förläggare Alain, vars relation får sig en törn när Alain för första gången refuserar ett av Léonards manus.

Förläggaren Alain (Guillaume Canet) och författaren Léonard (Vincent Macaigne) diskuterar medan de promenerar på en gågata.
Förläggaren Alain (Guillaume Canet) tillsammans med författaren Léonard ( Vincent Macaigne). Förläggaren Alain (Guillaume Canet) och författaren Léonard (Vincent Macaigne) diskuterar medan de promenerar på en gågata. Bild: Triart Olivier Assayas,Vincent Macaigne,Guillaume Canet
Alain är trött på att Léonards böcker bara är vagt förklädda självbiografier, där han hänger ut kvinnorna i sitt liv.

Den nya boken beskriver en otrohetsaffär, men Léonard är fast förvissad om att hans fru Valérie tror att alltihop är påhittat.

Humoristiskt allvar

Léonard spelas av Vincent Macaigne, som läste manuset och först tyckte att det var en väldigt allvarlig historia. Det var regissören själv som fick förklara att filmen faktiskt var en komedi.

– När jag träffade Assayas sade han ”visst är den rolig?” och sedan skrattade han jättemycket när han återberättade historien för mig. Då började jag förstå vad han ville med filmen och hur jag skulle spela rollen, säger Vincent Macaigne.

Han ser likheter mellan humorn i filmen och dråpligheterna i Woody Allens filmuniversum.

– Léonard är en konstig figur som beskriver hela sitt liv i böckerna och samtidigt tror att ingen ska förstå att det är honom som de handlar om. Alla karaktärerna i filmen är små och löjliga, som Woody Allen kan vara i sina filmer, och stämningen i filmen får mig att tänka på Manhattan, säger Vincent Macaigne.

Hemtam i teatermiljö

Vi möts på Elverket i Stockholm, en filial till Kungliga Dramatiska Teatern. För att undkomma lunchstöket på teaterns restaurang letar vi oss in i de tysta gångarna i anslutning till scenen.

Här känner sig Vincent Macaigne hemma – i Frankrike är han känd som provokativ teaterregissör, med vanvördiga nytolkningar av Hamlet och Dostojevskijs Idioten.

Men mannen som sitter mitt emot mig känns inte som någon provokatör.

Han påminner mer om de rollfigurer som han oftast får spela på film: stukade, lite ängsliga män, som visar upp sina svagheter för kameran – ett långt kliv från den traditionella filmhjälten.


Mjukheten märks inte minst i att han upprepade gånger ber om ursäkt för sin dåliga engelska.

– Jag gillar inte alfahannar, jag tycker att det är ett fånigt beteende. Det tyckte jag redan som barn när jag spelade fotboll och såg andra killar hungra efter att vinna matchen – det är inte min grej, förklarar han.

Ömhet för rollfiguren

I stället utrycker han en ömhet för den moraliskt vinglige Léonard, han som lamt slår ifrån sig kritiken när han ställs till svars för sitt skrivande under en radiointervju.

Reportern frågar ”hur kan det inte handla om dig, huvudpersonen heter ju Léonard, är författare och bor på samma adress som dig?”. Léonard rycker på axlarna och svarar ”det är mer komplicerat än så”.

– Hans skrivande kan såra människor, men jag förstår honom – man kan ju bara använda sig av sånt som man har upplevt.

När jag skriver manus försöker jag uppfinna en historia som jag kan gömma mig i, men jag tycker att den sortens skrivande som Léonard ägnar sig åt också är viktigt, säger Vincent Macaigne.

I filmens rollistan finns gräddan av den franska skådespelareliten, med Guillaume Cantet som förläggaren Alain och Juliette Binoche som hans fru, skådespelerskan Selena som har ett gott öga till Léonard.

Vincent Macaigne må vara mer okänd internationellt, men hemma i Frankrike beskrivs han som en arvtagare till Gérard Depardieu. Vincent Macaigne blir generad när jag tar upp det.

– Jag blir smickrad över att bli jämförd med Depardieu, han är ju en stor skådespelare. Men det ligger ingen sanning i påståendet.

Märkligt möte med Depardieu

Men han berättar att han har träffat den store Depardieu – under märkliga omständigheter.

– Han ringde mig klockan fem på morgonen och bjöd in mig till sitt hem. När jag kom dit undrade han om jag hade med mig något manus till honom. Det hade jag inte och då sa han ”jag bryr mig inte, jag gillar inte manus”. Det var ett väldigt konstigt möte.

Gérard Depardieu vid Canens filmfestival i maj 2015.
Vincent Macaigne hade ett märkligt möte med den stora franska skådespelaren Gérard Depardieu. Gérard Depardieu vid Canens filmfestival i maj 2015. Bild: EPA/FRANCK ROBICHON depardieu

Jag frågar Vincent Macaigne vad han hoppas att publiken tar med sig från Mellan raderna. Han letar efter orden när han förklarar att filmen – trots sina intrikata tema om författarmoral och bokbranschens framtid – vill nå in i hjärtat på publiken.

– Jag tror att den väcker funderingar om framtiden men också en känsla av att allt kommer att ordna sig. Den ger publiken lite kärlek, tänker jag.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje