Hoppa till huvudinnehåll

Så klarar du påsken utan att föräta dig på choklad - här är näringsterapeutens bästa tips

Tre olika slag av chokladtryffel i skålar.
Påsken är en läcker högtid. Tre olika slag av chokladtryffel i skålar. Bild: YLE/Esa Saari choklad,sötsaker,Strömsö (tv-program),chokladpraliner

För Cecilia Löfgren i Raseborg är choklad ett problem. Hon har ätit stora mängder choklad i många års tid, och brukar till och med stiga upp mitt i natten för att länsa godishyllan i skafferiet. Cecilia likställer det här med ett beroende, och valde därför att hålla en “chokladfasta” inför påsken.

Veckorna före påsk dignar butikshyllorna av läckerheter. Det är svårt för vem som helst att klara sig fram till kassan utan att falla till föga. För Cecilia Löfgren är det nästan omöjligt.

– Som fysioterapeut vet jag att jag inte borde, men jag brukar byta ut morgonmålet eller lunchen mot choklad. I mitt jobb åker jag ofta hem till mina klienter och då unnar jag min sällan en ordentlig lunchpaus, utan tar en chokladkaka i bilen istället. Det går snabbt och ger energi.

Cecilia Löfgren och Susanna Strandback.
Cecilia Löfgren får hjälp med sitt chokladätande av näringsterapeuten Susanna Strandback. Cecilia Löfgren och Susanna Strandback. choklad,fasta,påsk

När Cecilia Löfgren väl har tagit en chokladbit, äter hon allt. Det ger en känsla av lugn och tillfredsställelse i kroppen. Om hon vaknar på natten och vet att det finns choklad hemma, stiger hon upp och äter.

Enligt Cecilia Löfgren är choklad för henne det sprit är för en alkoholist. Hon kan inte låta bli att äta fast hon bestämt sig för att inte göra det, och när hon väl börjat kan hon inte sluta.

– Jag har flera gånger försökt minska mitt chokladätande, men det är allt eller inget för mig. Därför är det lättare att vara helt utan tillsatt socker.

Sockerberoende är en myt

Susanna Strandback, sakkunnig inom kost och hälsa på Folkhälsan och utbildad näringsterapeut, säger ändå att vi inte kan bli beroende av socker på samma sätt som av av alkohol eller narkotika. Vällustskänslan som kommer från choklad har istället med smaken, sväljandet och mättnaden att göra – att injicera sockervatten ger ingen kick.

– Det är medfött hos människor att tycka att sött smakar gott, så man kan säga att vi är goda överlevare, vi som älskar choklad. Men i själva verket är det bara en hastig lösning som frigör dopamin och ger välbehag för stunden.

Fick i uppgift att fotografera maten

Den riktiga lösningen bottnar i att äta regelbundet, äta tillräckligt och planera sina måltider på förhand. När Susanna Strandback började hjälpa Cecilia Löfgren, bad hon om att få ett fotografi av varje måltid före Cecilia började äta.

– Jag skickade Susanna en bild på min frukost, och fick genast svaret: Byt ut juicen mot vatten eller späd ut den, och lägg mera protein på brödet.

matportion.
Cecilia Löfgren fick börja fotografera allt hon åt. matportion. mat

Oftast är det inte i kunskapen det brister när folk har utmaningar med sitt ätande, utan i motivationen. Då gäller det att hitta motivationen genom att fråga sig varför man vill bli kvitt en viss typ av beteende. När man vet svaret på sitt ”varför” är kartan ganska enkel att följa. Här är Susanna Strandbacks bästa tips för att bryta dåliga matmönster:

  • Ät regelbundet med tre till fyra timmars mellanrum.
  • Ät mat som mättar. Det är inte meningen att man ska bli vrålhungrig mellan måltiderna.
  • Ät tillräckligt med proteiner och grönsaker.
  • Ät mat som har stor volym och som behöver tuggas ordentligt. Det tillfredsställer synsinnet att se att det är mycket mat på tallriken och tuggandet ger mättnadskänsla.
  • Försök att avstå från allt det söta i början, det är lättare så. När livsstilsförändningen kommit igång kan små mängder sött läggas till.
  • Om man ändå tar något sött någon gång, så njut verkligen av det! Annars är det ingen vits att unna sig något gott.
Choklad.
Måste man avstå helt eller går det att ta bara en bit? Choklad. Bild: Razvan Tivadar-Nagy choklad

Cecilia Löfgren bestämde sig för att ta tag i sitt chokladproblem när radioprogrammet Efter Nio frågade sina lyssnare vad de ville ha hjälp med i sin vardag. I programmet utmanas en gäst att göra en livsstilsförändring eller prova på något nytt, och får hjälp av en coach.

– Jag anmälde mig på skoj, och blev förvånad då jag fick höra att jag skulle få vara med i programmet och jobba med en näringsterapeut.

Fem veckors chokladfasta ger resultat

De första dagarna utan socker plågades Cecilia av huvudvärk och ett ständigt sötsug, som hon dämpade med att småäta pizza och andra saker. Efter ett par dagar, när hon fick upp rutinen med att planera varje måltid och äta tillräckligt ofta, gav obehaget med sig och efter ett par veckor känner hon sig mycket piggare och mindre svullen. Hon sover också bättre om nätterna.

– Jag hatar att förlora, så jag har sett på det här som en tävling med mig själv. Och jag har bestämt mig för att vinna den.

Efter Nio radio sänds varje lördag klockan 9.03 och finns också på Arenan. Här kan du höra om hur Cecilia Löfgren tog tag i sitt chokladfrossande!

Flera publikprogram på kommande

Cecilia Löfgrens chokladutmaning är det första i raden program där Efter Nios lyssnare själva fått anmäla intresse för att ta tag i en ovana eller prova på något nytt – och medverka i ett radioprogram om saken.

Under vårens lopp kommer flera program att kretsa kring personer som tagit kontakt och föreslagit allt från mera lättsamma teman till större livstilsförändringar – att från att lära sig sy på maskin till att sluta använda bilen.

Har du någon du vill utmana? Eller funderar du själv på en förändring i ditt liv? Skicka in ditt förslag nedan.

Vem vill du utmana?