Hoppa till huvudinnehåll

Varför strejkar SAS-piloterna och vad tjänar de? 5 frågor om strejken på SAS

Resenärer sitter och väntar på en flygplats och en man tittar på klockan.
Resenärer sitter och väntar på en flygplats och en man tittar på klockan. Bild: EPA / Ole Berg Rusten Flygstrejk

Pilotstrejken på SAS är inne på sin sjätte dag och kabinpersonalen i Norge permitteras. Svenska Yles Nordenkorrespondent Linda Söderlund svarar på 5 frågor om vad strejken egentligen handlar om och vad den betyder för SAS.

1. Varför strejkar piloterna?

De 1 409 strejkande piloterna i Sverige, Norge och Danmark vill ha bättre arbetsvillkor som gör det möjligt att kombinera pilotjobbet med familjeliv.

Piloterna hänvisar framför allt till att deras arbetsscheman måste bli mer förutsägbara. Piloter har berättat att de kan arbeta sju helger i rad och samtidigt inte veta hur deras arbetsschema ser ut två veckor senare.

Ett SAS-flygplan som håller på att lyfta.
Ett SAS-flygplan som håller på att lyfta. Bild: Mostphotos SAS,flygplan,Airbus,Airbus A330-300

Piloterna vill också begränsa SAS möjligheter att ge flygningar till underleverantörer. De vill helt enkelt vara säkra på att kunna hålla kvar sina jobb.

I bakgrunden finns också SAS stora kris 2012 då bolaget var nära konkurs. Då gick SAS:s personal med på nya kollektivavtal som gav sänkta löner. När det nu går ekonomiskt bättre för SAS vill piloterna kompenseras för sina tidigare uppoffringarna.

Strejken handlar också om att piloterna vill ha bättre löner.

2. Hur dåliga löner har SAS-piloterna egentligen?

Enligt piloterna är ingångslönen 34 000 svenska kronor och topplönerna ligger på 97 000 kronor. Då är inga tillägg inräknade. Piloterna anser att det inte går att räkna ut en snittlön.

Arbetsgivaren ser däremot annorlunda på saken. De hävdar att piloterna får i snitt 93 000 kronor i månaden.

Enligt arbetsgivaren vill piloterna ha en löneökning på 13 procent, men SAS är endast beredd att höja lönen med 2,3 procent.

Piloterna anser att de har sackat efter i löneutvecklingen jämfört med andra flygbolag, men det är svårt att bedöma hur dåliga lönerna egentligen är.

3. Varför drabbas den norska kabinpersonalen?

Den 1 maj permitteras 1 000 anställda av SAS kabinpersonal i Norge. När flygen står på marken för sjätte dagen i rad hävdar SAS att de måste börja spara in pengar där det går.

SAS kabinpersonal i gula västar tar emot instruktioner på en flygplats.
SAS kabinpersonal i gula västar tar emot instruktioner på en flygplats. Bild: EPA SAS,kabinpersonal

Reglerna för kabinpersonalen är olika i de nordiska länderna. I Norge kan personalen permitteras, medan det inte är möjligt i Sverige eller Danmark.

Enligt kabinfacket är arbetet organiserat på annat sätt i Sverige och om flygen står stilla får kabinpersonalen göra andra arbetsuppgifter på marken istället.

4. Vad betyder strejken för SAS?

SAS förlorar tiotals miljoner svenska kronor varje dag som flygen står stilla. Enligt vissa beräkningar handlar det om 50 miljoner kronor per dag, medan andra menar att summan ligger nära 100 miljoner kronor. Oavsett vilken av summorna man utgår ifrån är pilotstrejken en stor ekonomisk förlust för SAS.

Strejken har redan drabbat hundratusentals resenärer och de har knappast stora sympatier för piloternas strejk

Men för SAS handlar det inte bara om förlorade miljoner, utan också om förlorat förtroende. Vågar resenärerna lita på SAS i fortsättningen och boka sitt flyg via dem, eller är det säkrare att anlita ett annat bolag?

Det förlorade förtroendet är svårt att mäta, men det kan komma att få betydelse för bolaget på sikt.

5. När tar strejken slut?

Medlare vid den svenska myndigheten Medlingsinstitutet menar att det inte är någon mening med att kalla parterna till förhandling, förrän de har flyttat sina positioner. Läget är lika låst som då strejken startade natten till fredag.

Just nu är det omöjligt att säga när SAS flyger igen, men båda parterna torde ha ett intresse av att få slut på strejken så snart som möjligt.

Strejken har redan drabbat hundratusentals resenärer och de har knappast stora sympatier för piloternas strejk. SAS å sin sida förlorar både pengar och anseende och vill naturligtvis också ha slut på strejken.

Ett första steg är att parterna sätter sig ner vid samma bord och börjar förhandla, sedan krävs det ännu att parterna kan kompromissa och får till en lösning som alla är nöjda med. Just nu verkar vägen dit vara ganska lång.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes