Hoppa till huvudinnehåll

Konjunkturläget positivt i Österbotten men arbetskraftsbristen hindrar tillväxt

kolikoita
kolikoita Bild: Henrietta Hassinen / Yle pengar,Raha,mynt,euro,valuta,ekonomi,Konjunktur,vikande konjunktur,Lön,löneskillnader,minimilön,besparingar

Konjunkturläget är rätt bra i Österbotten, men för hela landet ser det lite svagare ut. Det är kontentan av EK:s konjunkturbarometer som presenterades på torsdagen.

- Behovet av arbetskraft är större här än i resten av Finland, säger Juha Häkkinen, vd för Österbottens handelskammare.

Just behovet av arbetskraft har länge varit en av de svårare flaskhalsarna i näringslivet.

- Vi har ett stort behov av kunniga projektledare och ingenjörer, säger VEO:s vd Timo Ala-Heikkilä.

Också på Citec får man ägna mycket tid åt rekrytering.

- Vi har ett stort behov av erfarna projektchefer och ingenjörer, säger Michael Smirnoff, marknadsförings- och kommunikationsdirektör på Citec.

Mikael Smirnoff, Citec.
Michael Smirnoff från Citec. Mikael Smirnoff, Citec. Bild: Yle/Filip Stén Citec,mikael smirnoff

”Vi måste få mer utländsk arbetskraft”

Juha Häkkinen skickar nu bollen vidare till den nyvalda riksdagen och regeringsförhandlarna.

- Vi måste få mer utländsk arbetskraft och vi måste få våra egna unga människor att stanna här, säger Häkkinen.

- Det får inte bli svårare varken för företagen eller beskattningsmässigt att rekrytera arbetskraft utifrån. Det måste vara gynnsamt för företagen att våga växa, säger Häkkinen.

Det måste vara gynnsamt för företagen att våga växa― Juha Häkkinen

Men det handlar alltså om hinder för fortsatt tillväxt – just nu går det ändå på det stora hela mycket bra för företagen i Österbotten.

VEO, till exempel, omsatte över 100 miljoner euro under fjolåret och kommer enligt vd Timo Ala-Heikkilä att slå det i år.

- Årets första kvartal var vårt starkaste någonsin, säger Ala-Heikkilä.

Näthandeln växer

Suvi Markko, vd på Dermoshop ser också hon med tillförsikt på framtiden. En undersökning gjord av Handelns arbetsgivarförbund visar att näthandeln kommer att växa med 44 procent under de kommande fyra åren.

- Det betyder inte att totalkonsumtionen ökar med 44 procent, utan att fördelningen ändras, säger Markko.

Suvi Markko, Dermoshop
Suvi Markko, vd på Dermoshop. Suvi Markko, Dermoshop Bild: Yle/Filip Stén Dermoshop Oy,suvi markko

Dermoshop har från början satsat på näthandeln och är en av pionjärerna i branschen.

- Det är jätteintressant att vara med om utvecklingen, i ett företag som varit med från början.

Distributionen är en mycket viktig del av näthandeln och för fungerande distribution krävs fungerande förbindelser.

- Jag är mycket glad över att Strandvägen och riksåttan ska förbättras. Vi behöver ordentliga vägar i det här landet, inte bara för distributionen utan också så att arbetstagare på ett säkert sätt kan ta sig till och från jobbet, säger Suvi Markko.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten