Hoppa till huvudinnehåll

SAS-strejken är över – störningar kan ännu förekomma

Ett SAS-plan mot blå himmel.
Ett SAS-plan mot blå himmel. Bild: Stella Pictures/All Over Press Scandinavian Airlines,SAS,flygtrafik

Vid en presskonferens vid midnatt finsk tid bekräftade flygbolaget SAS ledning att strejken bland piloterna är över. Parterna har nått ett treårigt kollektivavtal efter en sex dagar lång strejk.

Det kan ta ett dygn eller mer innan trafiken löper normalt.

– Piloterna kommer att återgå i arbete och ordinarie flygtrafik förväntas återupptas under de närmaste dagarna, står det i ett pressmeddelande från SAS.

Norska medier rapporterade redan på eftermiddagen att parterna har nått en överenskommelse.

Strejken hann pågå sex dagar och drabbade kring 360 000 passagerare. Över 4 000 avgångar ställdes in.

Tre år långa avtal

Piloternas schemaläggning, anställningstrygghet och löner är det som behandlats mellan SAS och pilotföreningarna i Sverige, Danmark och Norge.

Även uppsagda avtal som gäller samarbete och karriärvägar har återinförts.

– De treåriga avtalen ger stabilitet för framtiden och det svenska avtalet håller sig dessutom sammantaget inom det så kallade ”märket” för svensk arbetsmarknad, säger Rickard Gustafson, verkställande direktör vid SAS.

– SAS verkar på en hårt konkurrensutsatt marknad och måste nu med dessa avtal intensifiera arbetet med att skapa en långsiktigt lönsam och hållbar verksamhet.

Svensk pilotförening krävde en löneökning på 13 procent över tre år. Den sammanlagda ökningen stannar ändå på knappt 11 procent.

Störningar förekommer – oklart vad finansiella konsekvenserna blir

Somliga trafikstörningar kan alltså förekomma de närmaste dagarna. Information om vilka flyg som berörs hittas på SAS hemsida.

– Det är med lättnad jag kan konstatera att våra kunder snart kommer att vara i luften igen och att vi därmed kan uppfylla vårt löfte till våra resenärer som flyger till, från och inom Skandinavien. Återigen vill jag beklaga att den här konflikten har drabbat så många passagerare, det är djupt olyckligt, säger Gustafson.

Han berättar samtidigt att det är för tidigt att estimera vilka finansiella konsekvenser som strejken fått. Nästan 360 000 passagerare drabbades av strejken då 4 015 avgångar ställdes in. Medarbetargrupper har arbetat dygnet runt för att hjälpa kunderna.

– Jag vill uttrycka mitt varma tack till alla de SAS-medarbetare som har arbetat dygnets alla timmar för att hjälpa våra kunder i denna svåra situation, säger Gustafson avslutningsvis i pressmeddelandet.

Artikeln uppdaterades 3.5.2019 kl. 04.47 med mera information.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes