Hoppa till huvudinnehåll

“Jag satt i duschen under iskallt vatten och försökte ta mig ur berättelsen” - Maïmouna lider av Stendhals syndrom och får panikattacker av starka konstupplevelser

Maïmouna Jagne-Soreau
Forskaren Maïmouna Jagne-Soreau medverkar i det femte avsnittet av tv-programmet De Eurovisa där sju av årets Eurovisionsbidrag analyseras. Maïmouna Jagne-Soreau Bild: Barbro Ahlstedt De Eurovisa (Tv),maïmouna jagne-soreau

Maïmouna Jagne-Soreau är den musikaliska och språkbegåvade fransyskan som av en slump hamnade i Finland. Hon har gått från att hata allt vad Eurovision Song Contest heter till att älska spektaklet.

- I Frankrike anses det väldigt smaklöst att titta på Eurovisionen. Den som tittar, berättar det inte för någon. Jag gick omkring med den inställningen att det är juntigt och inte har något med mig att göra, minns Maïmouna.

Ända tills kvällen för åtta år sedan som fick henne att se på spektaklet med nya ögon.

Då firade hon kväll och tittade på Eurovisionsfinalen med sina kompisar från Svenska kyrkans kör i Frankrike, en kör som hon sjungit i för att lära sig svenska. Det var året då Eric Saade representerade Sverige med låten Popular.

- De hade pysslat flaggor och sminkat sig i landets färger som de hejade på. Det var Eurovisionsbingo, snacks och vin och så mycket glädje i hela rummet. Det var där och då jag förstod vad det hela handlar om. Efter det har jag kollat på Eurovisionsfinalen varje år.

Exotiskt med finska

Det var de krossade operadrömmarna som av en slump förde Maïmouna till Finland för snart åtta år sedan.

Efter gymnasiet började hon studera musikvetenskap hemma i Frankrike i hopp om att bli operasångerska. Men hon vantrivdes med studierna, den tävlingsinriktade atmosfären och dåliga stämningen som rådde. I väntan på att flytta till Berlin för att inleda sina studier vid en operaskola där, började hon läsa finska.

- Jag tyckte att det lät så exotiskt och roligt med finska, tyckte Maïmouna, som även började läsa svenska som biämne.

När hon sedan hade möjlighet att komma till Finland via utbytesprogrammet Erasmus började hon studera Nordisk litteratur vid Helsingfors Universitet. Idag är hon doktorand och forskar i hur andra generationens invandrare porträtteras i litteratur och har inga planer på att återvända till Frankrike.

Idag pratar hon flytande svenska och finska samt klarar sig på fem andra språk, däribland norska, danska och isländska. Maïmouna har nyligen också inlett studier i ryska, studier som hon finner väldigt inspirerande.

- Det är intressant att studera ryska uttryckligen i Finland, eftersom det finns så många åsikter kring språket här. Men i Frankrike älskar vi Ryssland. Det finns så många gemensamma nämnare, anser Maïmouna.

Maïmouna Jagne-Soreau medverkar i det femte avsnittet av tv-programmet De Eurovisa.
Maïmouna gillar Nordmakedoniens låt extra mycket i år. Det viktigaste med ett lyckat Eurovisionsbidrag är att det träffar någonstans och att man blir glad av låten, tycker hon. Maïmouna Jagne-Soreau medverkar i det femte avsnittet av tv-programmet De Eurovisa. Bild: Barbro Ahlstedt De Eurovisa (Tv),del 5

Panikattack av starka konstupplevelser

Maïmouna Jagne-Soreau har en benägenhet att stundvis reagera väldigt häftigt vid starka konstupplevelser. Rentav så häftigt att upplevelsen blir rent fysisk och kan förorsaka något hon beskriver som en panikattack.

- Första gången jag fick ett anfall var när jag lyssnade till Svansjön av Pjotr Tjajkovskij. Det har också hänt med teater, framför en tavla och när jag besökte Alvar Aaltos hus. Det är som att blir rörd till tårar av det starka jag upplever och sedan spårar det bara ur, beskriver Maïmouna.

Maïmouna lider av något som kallas Stendhals syndrom. Det är en ovanlig, psykosomatisk sjukdom som kan förorsaka yrsel, hjärtklappningar och hallucinationer när personen i fråga exponeras för konst.

Nyligen hände det när hon läste familjekrönikan Det franska testamentet av den ryske författaren Andreï Makine.

- Jag satt i duschen under iskallt vatten och försökte ta mig ur berättelsen. Hur gick det så här, vem är jag, vilken karaktär är jag. Det blir så häftigt att jag tappar kontakten med verkligheten.

Kunde något visst element i Eurovision Song Contest väcka motsvarande känslor?

- Eftersom ett anfall alltid kommer lika överraskande och inte går att förutspå, så är det möjligt, förklarar Maïmouna.

Det som dock gör det mindre sannolikt är att upplevelsen måste få ta sin tid och sjunka in. Och det hinner sällan hända med Eurovisionen där bidragen avlöser varandra i tre minuters intervaller, resonerar Maïmouna, som medverkar i det femte avsnittet av tv-programmet De Eurovisa.

I avsnitt 5 av De Eurovisa bedöms följande låtar:

AZERBAJDZJAN - Chingiz/Truth
NORDMAKEDONIEN - Tamara/Proud
LITAUEN - Jurij Veklenko/Run with the Lions
KROATIEN - Roko/The Dream
MALTA - Michela/Chameleon
NORGE - Keiino/Spirit in the Sky
NEDERLÄNDERNA - Duncan Laurence/Arcade

Del 5 av De Eurovisa sänds fredagen den 3 maj i Yle Fem kl. 18:30 och i TV2 kl. 21:50. Programmet kan också ses på Arenan.

Följ också De Eurovisa på Facebook, Twitter och Instagram.

Du får gärna använda hashtaggen #deeurovisa om du pratar om programmet på sociala medier.

Maïmouna Jagne-Soreau här med programledarna för De Eurovsia Johan Lindroos och Eva Frantz.
Maïmouna Jagne-Soreau här tillsammans med programledarna för De Eurovisa Johan Lindroos och Eva Frantz. Maïmouna Jagne-Soreau här med programledarna för De Eurovsia Johan Lindroos och Eva Frantz. Bild: Barbro Ahlstedt De Eurovisa (Tv),Eva Frantz,Johan Lindroos,maïmouna jagne-soreau

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje