Hoppa till huvudinnehåll

De tidiga blueskvinnorna var artisten Nightbirds lärare: "Även om det var längesen känner jag igen mig i deras utmaningar"

Anna-Stina Jungerstam.
Anna-Stina Jungerstam. Bild: Yle/Markus Bergfors singer-songwriters,Nightbird,anna-stina jungerstam

Singer/songwritern Nightbird är sitt eget skivbolag, och likt många av de gamla rastlösa bluesmästarna reser hon ensam omkring med sina gitarrer för att spela sin musik – både hemma i Finland och runt om i Europa.

Vårsolen skiner starkt när Nightbird, eller Anna-Stina Jungerstam, kommer gåendes längs torget i hennes gamla hemstad Vasa. Trots det vackra vädret söker vi oss ner till en mörk källare där jazzklubben Doobop-club huserar.

Med tanke på att Jungerstam är starkt rotad i den gamla bluesen känns de fönsterlösa mörkröda betongväggarna ändå som en mer passande omgivning än glada glassätande människor. 

– Det här är en fantastisk plats där jag haft min allra första spelning, berättar Jungerstam som nu är baserad i Helsingfors.

Den tidiga bluesens kvinnor och deras historier viktiga

Att intervjun sker på en för henne historisk plats är passande, historia är nämligen ett återkommande tema för Jungerstam – på flera sätt.

Hon har bland annat grävt sig djupt ner i den amerikanska musikhistorien, framför allt bluesen, och det har blivit grunden till hennes musik – även om moderna influenser också finns och hörs.

– För mig har framför allt insikten om alla den tidiga bluesens kvinnor och deras historier varit viktig. Även om det var längesen och världen såg helt annorlunda är det fortfarande saker som jag känner igen mig i – i deras livshistorier, karriärer och utmaningar.

– Det har givit mig en bra grund att stå på att kunna känna igen mig i dem och tänka att de jobbiga känslor som jag har är helt okej.

Du är självlärd musiker, men är det då de gamla bluesartisterna som blivit dina lärare?

– Det är en jättefin tanke. Absolut! Det är ju dem jag lärt mig av i alla möjliga sätt man kan spela och sjunga och hur man kan skriva låtar.

Billie Holiday
Jungerstam har sångmässigt inspirerats av Billie Holidays sång. Billie Holiday
Sister Rosetta Tharpe spelar gitarr
Även Sister Rosetta Tharpe är en inspirationskälla. Sister Rosetta Tharpe spelar gitarr Bild: internet Sister Rosetta Tharpe

LÄS MER: Bortglömd gitarrhjälte i tantklänning och kyrkhatt - Sister Rosetta Tharpe

”Jag kan ha svårt att berätta historier bland folk”

Förutom att Jungerstam gärna forskar i musikhistoria gräver hon även i sin egen historia när hon skriver sina låtar.

– Väldigt mycket av mitt låtskrivande funkar så att det händer något som påverkar mig, men sen kan jag inte skriva om det förrän några månader senare. Det finns något slags behov i att på det viset forska tillbaka.

– Man skulle ju tro att det blir mer sanningsenligt om man skriver en låt direkt utgående från hur det känns just då. Men det är lite som när man är väldigt förtjust i någon. Då är den personen helt fantastisk, bara fantastisk, och det är inte så sanningsenligt, tillägger Jungerstam.

Hon upplever ofta att det kan vara lättare att berätta historier som Nightbird.

– Jag kan ha svårt att berätta historier bland folk, alltså helt vardagliga saker, och musiken har blivit ett sätt att kunna berätta historier och våga ta utrymme på ett helt annat sätt.

Närbild på en gammal akustisk gitarr som spelas med ett sliderör.
Med slideröret på fingret skapar Jungerstam ljud på gitarren som genast för tankarna till 30-talets blues. Närbild på en gammal akustisk gitarr som spelas med ett sliderör. Bild: Yle/Markus Bergfors singer-songwriters,akustisk gitarr,slidegitarr,gitarr

”Gitarrerna är som två olika karaktärer jag spelar med”

Nightbirds musik är dels baserad kring Jungerstams raspiga och mörka röst, dels kring hennes stadiga fingerplockande gitarrmelodier som varvas med det råa ljudet av slidegitarr.

Folk har sagt till henne att det låter som en hel orkester fastän hon bara spelar gitarr och sjunger.

– Jag har jobbat mycket med att skapa en ljudbild med gitarren som på något vis är fulländad och större än bara standard ackordföljder.

Jag har märkt att gitarrer alltid får kvinnliga namn och jag tyckte att de var mer manliga namn― Jungerstam om sina gitarrer Jack och Eli.

Att gitarren är viktig för Jungerstam märks, både när man hör henne spela och berätta om varför hon döpt sina två gitarrer till Jack och Eli.

– Främst för att jag har märkt att gitarrer alltid får kvinnliga namn och jag tyckte att de var mer manliga namn. Det känns som att det är två olika karaktärer jag spelar med som ger en massa variation.

Det har talats om att gitarren är på väg att dö de senare åren, speciellt efter att gitarrjätten Gibson var nära konkurs. Jungerstam tror ändå att gitarren har en plats än idag, trots att den elektroniska musiken är så stark.

– Absolut! Det är ändå ett av de första instrumenten man lär sig innan man kommer in på något annat. Det finns jättemånga artister som gör väldigt intressanta och nya saker med akustiska instrument.

Reser ensam omkring med sina gitarrer

Liksom de gamla bluesmästarna, som Anna-Stina Jungerstam tagit inspiration från, reser också hon ensam omkring med sina gitarrer för att spela musik.

– Jag får ofta höra: ”Gör du det här på heltid?” Just för att folk märker att jag spelar hela tiden. Vet inte hur, men det har bara blivit så att jag spelar väldigt mycket.

Trots att hon studerar på heltid har hon nästan en spelning i veckan och har haft flera långa turnéer runt i europa.

– Det är inget jag rekommenderar åt någon som studerar heltid, det har inte alltid gått så bra för mitt välmående. Men på något sätt har jag lyckats i alla fall, konstaterar Jungerstam.

Anna-Stina Jungerstam håller en gammaldags akustisk gitarr.
Jungerstam med sin gamla Egmond gitarr hon hittade på loppis i Stockholm för 800 kronor. Anna-Stina Jungerstam håller en gammaldags akustisk gitarr. Bild: Yle/Markus Bergfors singer-songwriters,vår musik

Är sitt eget skivbolag

Jungerstam är också en helt självständig artist. Vilket innebär att hon sköter allt från att boka konserter och resor till att ordna med inspelningar, trycka skivor och ge ut och marknadsföra dem.

Ett arbete som på ett större skivbolag fördelas på flera personer.

– Det tar upp min fritid väldigt mycket, men jag vet inte heller hur det är att inte vara indie- eller DIY- (gör-det-själv) musiker.

Men även om det är mycket jobb för en enda person, känner Jungerstam inte sig helt ensam.

– Det bildas ganska naturligt ett kontaktnät av personer man samarbetar med och då får man ofta hjälp av varandra med bokningar och sådana saker. Så det är väldigt fint, man är inte helt ensam i det här.

Det ekonomiska avgör väldigt mycket hur folk får synlighet eller om de ens kan ha möjlighet att göra saker. Det är det som skapar en stor ojämställdhet inom musikbranschen

Nackdelen med att vara utan skivbolag är att man själv är ansvarig att hitta en ekonomisk grund till det man håller på med, säger Jungerstam.

– Det krävs mycket pengar innan man får in pengar tillbaka. Så just det ekonomiska avgör väldigt mycket hur folk får synlighet eller om de ens kan ha möjlighet att göra saker. Det är det som skapar en stor ojämställdhet inom musikbranschen.

Jungerstam är nu på jakt efter ett mindre skivbolag för att ge ut sitt andra album och se vad det kan ge. Men hon säger att det ändå finns många fördelar med att vara självständig artist.

– För mig är musiken en livsstil och jag kommer hålla på med det så länge det känns bra. Inte egentligen så länge det är ekonomiskt vettigt. Utan just för att det finns så mycket annat anknutet till musiken, som alla vänner man fått genom den.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje