Hoppa till huvudinnehåll

Att flyga så kort som från Helsingfors till Vasa sparar nästan ingen tid, men ger upphov till 18 gånger mer utsläpp än att ta tåget

Yleiskuva
Yleiskuva Bild: Yle/Mikko Koski Helsingfors-Vanda flygplats,flygplan,jetmotorer

Det kunde vara en bra idé att slopa korta inrikesflygningar i Finland och gynna till exempel tågresande i stället, enligt forskning som publicerades nyligen vid handelshögskolan vid Jyväskylä universitet. Samtidigt flyger statligt anställda mer i jobbet.

– Vi borde överväga att slopa inrikesflygningar som är kortare än 400 kilometer. De sparar oss oftast inte tid i praktiken. Och att göra så skulle minska en hel del på koldioxidutsläppen, säger forskardoktor Stefan Baumeister i en intervju för Svenska Yle.

Till exempel avståndet från Helsingfors-Vanda flygplats till Vasa flygplats är fågelvägen knappt 350 kilometer.

Baumeister betonar att det alltså ofta är snabbare att ta tåget på sådana här sträckor, eller att det åtminstone inte är särskilt stor skillnad. Då räknar han med väntetiden på flygplatsen, och restiden till och från centrum.

– Att flyga en kort sträcka i Finland ger i medeltal upphov till 18 gånger större växthusutsläpp än att ta tåget. Så det är en mycket stor skillnad, och har stor betydelse för miljön, påpekar han.

Det är de korta flygsträckorna som ger upphov till de högsta utsläppen per passagerare, enligt studien som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Journal of Cleaner Production.

På kortare sträckor är också privatbil och bussresor helt klart mera miljövänligt än att flyga.

Den globala flygtrafiken beräknas stå för 2–3 procent av koldioxidutsläppen i världen, och att minska på de här utsläppen är en del av kampen mot klimatförändringen.

Många arbetsresenärer

En grupp som flyger mycket inrikes är statligt anställda – närmare 60 000 inrikesflygningar i fjol, enligt uppgifter från Finansministeriet. Antalet har ökat med 10 procent jämfört med året innan.

– Situationen är den att människorna flyger mer. Men jag vet inte exakt vad orsakerna bakom det är. Man har ansett sig behöva flyga, så då måste man flyga, kommenterar Ulla Westermarck, konsultativ tjänsteman på Finansministeriet.

Ulla Westermarck
Ulla Westermarck på Finansministeriet. Ulla Westermarck Bild: Yle/Niklas Fagerström porträtt,Ulla Westermarck

Baumeister är överraskad över den ökande trenden.

– Det är negativt. Det skulle vara möjligt att införa en policy om att minska på de statligt anställdas flygningar, påpekar han.

Staten har visserligen en resestrategi från år 2008 som innebär att de statligt anställda ska avgöra om de resor de gör verkligen är nödvändiga. Tanken är att minimera resandet för att spara pengar och för att gynna miljön.

– Man måste på förhand tänka på om resan behövs eller om man kunde sköta kontakten med hjälp av videokonferens, eller på något annat sätt, säger Westermarck.

I praktiken avgör man det här från fall till fall, och det finns inget konkret mål om att minska på flygresandet, varken inrikes eller utrikes.

Hon säger att det i teorin är en bra idé att statligt anställda skulle välja bort korta inrikesflyg.

– Ja, det är en bra idé, men man måste också fråga sig om det finns en tågförbindelse dit man vill åka. Man måste också avgöra hur värdefullt det är med restiden.

Westermarck preciserar att man ibland måste komma fram snabbt och att andra resesätt än flyg inte nödvändigtvis är ett alternativ då.

Baumeister konstaterar för sin del att tågförbindelserna i Finland kunde förbättras – till exempel ett snabbtåg på egen bana mellan Helsingfors och Uleåborg – så att det blir realistiskt för många fler att välja tåget framom flyget.

En statlig arbetsgrupp håller som bäst på med att förnya statens resestrategi som är cirka tio år gammal.

Det är troligt att den nya strategin kommer att betona miljötänkandet ännu mer i framtiden. Vad det här innebär i praktiken är ändå inte klart i det här skedet.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes