Hoppa till huvudinnehåll

Svenska Instagramstjärnan Arvida Byström har vuxit upp och gör konst på internet

Arvida Byström kan kallas ett internetfenomen. Hon är en konstnär vars estetik domineras av färgen rosa vilket lätt får henne att avfärdas som ytlig.

Men med sin konst utmanar hon könsnormer, femininitet och sociala mediers censurregler.

– För mig har internet varit superviktigt för att skapa mig en identitet och min konst - det är där jag växte upp och hittade mig själv.

– Men nu är det också någonting som gör litet motstånd och som har blivit väldigt kommersialiserat. Det ser inte alls ut som det gjorde för tio år sedan.

Arvida Byström är 27 år gammal, född och uppvuxen strax utanför Stockholm. Hon är en internationellt känd konstnär och internetstjärna som har över 230 000 följare på Instagram.

Efter att ha bott i Los Angeles och London är hon sedan snart två år igen bosatt i Stockholm.

Vågade bara fotografera sig själv

Hennes intresse för konst och fotografi började tidigt då hon som 12-åring började fotografera med sin digitalkamera och publicerade bilderna på tidiga digitala plattformar.

Det var via dessa plattformar som hon hittade andra likasinnade och den gemenskap som betytt mycket för henne och hennes konstnärskap.

I början fotograferade Byström främst sig själv och ett viktigt mål var att kunna publicera coola bilder på sig själv online.

Att hon länge endast tog bilder av sig själv handlade om att hon var för blyg för att fotografera andra.

Jag började ta bilder av mig själv mest för att jag inte vågade fotografera någon annan. Jag var rädd att de skulle påpeka att jag gjorde något fel.

Nuförtiden arbetar Byström som fotograf och fotograferar därmed också andra.

Men i sin konst utgår hon fortfarande från sig själv eftersom hon har svårt att förhålla sig till tanken om att ställa ut konst där någon annan är objekt.

– Det är ju en sådan fotografgrej, som fotograf har man så mycket makt.

– Om jag ställer ut bilder på någon annan så blir det ju ett krångligt maktutövande som jag har svårt att veta hur jag ska ställa mig till.

Byström är också verksam som modell och musiker. För ett par år sedan väckte hon uppseende då hon medverkade i en stor reklamkampanj för en känd tillverkare av idrottsskor.

I reklamen poserar hon i en kort vit spetsklänning, rosa topp och ljusa sneakers. Det som stack folk i ögonen var att hennes ben var orakade.

Leker med könsbetingade frukter

I sitt konstnärskap är Byström intresserad av att utforska och granska könsnormer, femininitet och hur den kvinnliga kroppen sexualiseras.

Hon leker bland annat med frukter som på olika sätt är kopplade till femininitet och kvinnlig sexualitet.

– Jag började med persikan som funnits länge inom konsten och fått en renässans idag eftersom dess emojiversion är så populär.

– Jag såg en bild på hur kinesiska persikor klätts i underkläder och började tänka på gamla stilleben och att blanda dem med indirekta internetreferenser.

Körsbär är ju kopplat till kvinnlig sexualitet och oskuld, till exempel genom uttrycket "to pop one's cherry". Persikan används ofta för att representera en kvinnlig rumpa.

Digital konst blir fysisk konst

Byströms konstverk har ställts ut på muséer runtom i världen. För några år sedan uppförde Byström tillsammans med konstnärskollegan Maja Malou Lyse performansen Selfie stick aerobics på Tate Modern i London.

I vintras ställdes hennes konst ut på Fotografiska muséet i Stockholm.

Genom utställningen Inflated Fiction tog Byströms internetkonst steget ut i den fysiska världen - där resultatet blev ett rosa rum som fylldes av fotografier, skulpturer och videomaterial.

Utställningen kommenterade uppfattningen om att Byströms estetik ofta tros behandla temat sex, vilket hon inte håller med om. Hon menar att den kopplingen gör sex en otjänst.

– Jag jobbar med en estetik som ses som feminin och som existerar i universumet av femininitet och där går ju sexighet in. Men estetiken sexighet är inte lika med sex.

Bild på konstnären och influencern Arvida Byström.
Arvida Byström är förutom konstnär också verksam som fotograf, modell och musiker. Bild på konstnären och influencern Arvida Byström. Bild: Arvida Byström Arvids Byström

Byströms konst avfärdas ofta på grund av hennes rosa, kitchiga estetik.

– Rosa är en färg som många knappt vågar ta i för att den representerar så mycket. Den representerar femininitet vilket inte har en hög status i vårt samhälle - det ses som ocoolt, svagt och ytligt.

Under senare år har färgen dock fått en upphöjd status menar Byström, vilket delvis gjort att färgen blivit urvattnad då den blivit mer populär i olika företags marknadsföring.

Men för Byström är färgen fortfarande självklar.

– Jag har alltid älskat rosa. Det har sedan jag var liten varit en väldigt viktig färg för mig. Jag har alltid kommit tillbaka till rosa under hela mitt liv.

Bild på korsbär iklädda trosor. Bild tagen av konstnären och modellen Arvida Byström.
Byström använder sig av bland annat körsbär i sin konst, eftersom de också är kopplade till femininitet. Bild på korsbär iklädda trosor. Bild tagen av konstnären och modellen Arvida Byström. Bild: Arvida Byström Arvids Byström

Alla bilder är inte okej

Ifjol utkom boken Pics or It Didn’t Happen:bilder som bannlysts från Instagram ut på svenska. Byström skrev den tillsammans med artisten och internetstjärnan Molly Soda.

Boken består av en samling fotografier som av olika skäl inte fick publiceras på Instagram.

Byström har själv erfarenhet av att hennes bilder blivit censurerade på sociala medier och intresserar sig därför för den makt som olika företag har över vad som får och inte får publiceras.

– Du får inte lägga ut alla slags bilder. Företagen bestämmer vad konst kan vara.

– För den som inte sysslar med konst skapar det moraliska idéer om kroppen och vad som som är OK och vad som inte är det.

– Jag tror jag att det påverkar människor undermedvetet.

– Därför är det intressant att arkivera bilderna som inte kommit in på Instagram. Vi har samlat in en liten del av dem för eftervärlden.

Byström påpekar att samtidigt som det behövs regler för de olika plattformarna ska se ut så behövs det också större transparens kring hur dessa regler bestäms och följs.

– Vi behöver ju folk som städar upp på internet. Men de som jobbar med att gå igenom bilderna måste ta extremt snabba beslut och de får ofta dåligt betalt trots den psykiska påfrestningen de måste utstå för att kolla på alla bilder.

– Det är fruktansvärt.