Hoppa till huvudinnehåll

Dåligt mobilbatteri kan stå dig dyrt i kollektivtrafiken – 3 saker du måste veta om de nya mobilbiljetterna

En mobilskärm med HRT:s nya zonbiljett i mobilform.
HRT:s reseapp förnyades i slutet av april då Helsingforsregionen fick nya zonbiljetter. Samtidigt ändrade också reglerna för biljettkontroll. En mobilskärm med HRT:s nya zonbiljett i mobilform. Bild: Alexander Uggla / Yle HRT,mobilbiljett

Brukar din mobil ofta ladda ur? Då kan du åka på smäll i kollektivtrafiken i Helsingforsregionen. I den förnyade reseappen är biljetten inte längre kopplad till ditt telefonnummer. Stänger mobilen av sig kan du därför råka ut för en saftig kontrollavgift.

Det här handlar det om

  • Den 27 april 2019 förnyades kollektivtrafiken i Helsingforsregionen så att man köper biljett enligt zonerna ABCD i stället för enligt kommun.
  • Samtidigt förnyades också mobilappen som man kan köpa både enkel- och periodbiljetter med.
  • Tidigare var biljetterna kopplade till ens telefonnummer. Om ens mobil inte fungerade så kunde kontrollanterna söka efter ens nummer i en databas för att kolla om man hade en giltig biljett.
  • Sedan den 27 april räcker det inte att uppge sitt telefonnummer, utan man måste kunna uppvisa en giltig biljett även på sin mobil.
  • I slutet av artikeln listar vi tre saker som är viktiga att veta om de nya mobilbiljetterna.

Kollektivtrafiken i huvudstadsregionen ritades upp på nytt den 27 april då kommungränserna fick ge vika för en ny zonindelning. Också reseappen förnyades för att passa det nya biljettsystemet.

Samtidigt hamnade en annan förändring i skymundan: nu måste alla med mobilbiljett se till att batteriet inte tar slut under resans gång. Kontrollanterna ska kunna se biljetten på mobilskärmen, annars blir det en kontrollavgift på drygt 80 euro.

– Lättast är att ladda mobilen och kanske skaffa ett reservbatteri, svarar Helsingforsregionens trafik (HRT) på några förargade kommentarer på Twitter.

metro
Allt fler köper sin kollektivbiljett med mobilappen. Till exempel i augusti 2018 såldes 2,3 miljoner mobilbiljetter i Helsingforsregionen. metro Bild: Laura Railamaa / Yle Helsingforsregionens trafik,metro ,Järnvägstorget, Helsingfors stad,brådska,stress,rusningstrafik,skyndsamhet

Vill stoppa biljettfusk

Före den 27 april kunde kontrollanterna med hjälp av ditt telefonnummer, som är kopplat till reseappen, kolla i HRT:s databas om du hade en giltig period- eller enkelbiljett. Om vinterkölden eller ivrigt poddlyssnande hade sugit det sista ur mobilens batteri var det alltså inga problem om du stötte på kontrollanter i spårvagnen eller metron.

– I takt med att appen blev populärare märkte vi att fusket ökade. Vissa gav i stället sin kompis telefonnummer och på det sättet kunde flera personer resa på samma biljett. Därför valde vi att täppa igen kryphålet för att hålla biljettpriserna på en rimlig nivå, säger Mari Flink, chef på HRT:s kund- och försäljningsavdelning.

Mari Flink Helsingin seudun liikenteen osastonjohtaja asiakkuus ja myynti.
Mari Flink på HRT säger att de nya reglerna är ett försök att minska fuskåkandet. Mari Flink Helsingin seudun liikenteen osastonjohtaja asiakkuus ja myynti. Bild: Toni Määttä / Yle Helsingforsregionens trafik

Lite äldre mobilers batteri närmar sig noll procent efter bara några timmar. Hur tänkte ni att de ska fungera i kollektivtrafiken?

– Mobilen är så viktig nuförtiden att folk överlag nog ser till att det finns ström i den, säger Flink.

För Konsumentverket kommer de nya reglerna som en överraskning.

– Vi har levt i tron att kontrollanterna fortfarande kan kolla vem som har en biljett även om mobilen slocknat. Det har gått oss förbi att reglerna förändrats på det här viset, säger Satu Toepfer på Konsumentverket.

Vad ska du veta om du reser med mobilbiljett? Vi listar tre viktiga saker att komma ihåg.

1. Kontrollanterna ska kunna ladda din mobil

Kontrollanterna har börjat förses med portabla batterier och kablar som ska passa alla mobiler. De ska alltså kunna väcka en död mobil till liv, även om det i vissa fall kan ta en stund.

– Om det gått så illa att batteriet är totalt tomt så kan kontrollanten vänta på en hållplats tillsammans med resenären tills det går att starta mobilen igen, säger Mari Flink på HRT.

iPhone är ökänt dålig på att klara av kyla

HRT har ännu ingen uppfattning om hur många mobiler man varit tvungen att ladda på det här viset sedan de nya reglerna trädde i kraft i slutet av april. Men urladdade mobiler hörde inte till ovanligheten före det heller.

– iPhone är ökänt dålig på att klara av kyla och det har vi sannerligen märkt av. Samtidigt har vi sett att många är mycket medvetna om det och har extra batterier med sig i väskan, säger Janne Solala, chef för HRT:s biljettkontrollavdelning.

2. Enkelbiljetter är extra känsliga för teknikstrul

När du köper en enkelbiljett existerar den nuförtiden bara i din mobil. Om mobilen av någon anledning inte går att få igång ens med kontrollanternas hjälp finns det inget annat utväg än att betala kontrollavgiften på 80 euro plus priset för en enkelbiljett.

Matkustajia metrossa
Matkustajia metrossa Bild: Henrietta Hassinen / Yle metro ,Metro,Västmetron,Matinkylä metro station,Helsingforsregionens trafik,trafik,kollektivtrafik,passagerare

Det hjälper inte ens att efteråt gå till HRT:s kontor vid Järnvägsstationen för att kräva att kontrollavgiften annulleras.

– Principen är att telefonnumret inte längre räcker för identifiering av resenären, så därför finns det inget att göra, säger Mari Flink på HRT.

3. Periodbiljetter kostar att spåra efteråt

Periodbiljetter är inte lika känsliga som enkelbiljetter eftersom de går att spåra till en viss resenär också i efterhand, på samma sätt som de fysiska resekorten.

Den avgiften har också en psykologisk effekt

Om du har en giltig periodbiljett och din mobil inte vaknar till liv i kontrollantens händer kan du efteråt begära att inte behöva betala kontrollavgiften. Det gäller ändå att besöka HRT:s kontor vid Järnvägsstationen före avgiftens förfallodag.

Men du kommer inte undan en extra avgift på sex euro som HRT tar för att behandla ditt ärende.

– Den avgiften har också en psykologisk effekt. Vi hoppas att den ska förbättra minnet och få folk att komma ihåg att ladda sina mobiler ordentligt, säger Janne Solala på HRT.

Konsumentverket: Rimlighet i allt

Trots att man på Konsumentverket är överraskande över HRT:s nya regler, så menar man att möjligheten att ladda mobilen tillsammans med kontrollanten är ett vettigt upplägg.

– Samtidigt ska alla köp vara rimliga ur konsumentens synvinkel. Om det händer något oförutsägbart med mobilen – den fryser till is eller faller i golvet – och det ställer till med allvarliga problem så ska man alltid vara aktiv och reklamera, säger Satu Toepfer på Konsumentverket.

Satu Toepfer på Konkurrens- och konsumentverket.
Satu Toepfer på Konsumentverket är förvånad över de nya reglerna för biljettkontroll som infördes samtidigt som de nya zonbiljetterna. Satu Toepfer på Konkurrens- och konsumentverket. Bild: YLE/ Meira Valtonen satu toepfer,Konkurrens- och konsumentverket

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes