Hoppa till huvudinnehåll

Varför körs körprovet fortfarande nästan alltid med manuell växellåda? Expert skulle ändra på det om han kunde: "Nog är ju det en kvarleva"

Förarens och bilskollärarens händer möts på ratten.
Om man kör körprovet med automatväxlad bil, får man inte köra bilar med manuella växellådor. Förarens och bilskollärarens händer möts på ratten. bilskolor,bilar,bilskola

Bilar med manuella växellådor blir så småningom en minoritet på Finlands vägar, men inom körutbildningen har de lika stark ställning som förr.

Om man kör en automatväxlad bil under körprovet så begränsas personens körrätt till endast automatväxlade bilar. Om föraren sedan kör en bil med manuell växellåda och på så sätt bryter mot specialvillkoret kan det leda till böter.

Specialvillkoret har inte hittills varit ett problem i Finland, eftersom majoriteten av bilarna har haft manuell växellåda.

Nuförtiden är ändå merparten av bilarna som säljs i Finland automatväxlade och samtidigt så lär sig allt fler unga att köra med familjens bil med undervisningstillstånd.

- Nog är ju specialvillkoret lite av en kvarleva, när man beaktar hur mycket vanligare automatväxlade bilar har blivit, säger Teppo Vesalainen som är utbildningsansvarig vid Automobilförbundet.

Bilar till salu i Karleby
Teppo Vesalainens familj valde att köpa en bil med manuell växellåda för körundervisning. Bilar till salu i Karleby Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist bilaffär

Hans egen familj är ett exempel på ett fall där lagen orsakar huvudvärk.

Vesalainen har undervisningstillstånd för att lära sin dotter att köra. Familjens huvudsakliga bil är automatväxlad, men för körundervisningen köpte de en bil med manuell växellåda som andra bil. Om det inte vore för körundervisningen så skulle de ha köpt en till automatväxlad bil.

Nytt fenomen i bilskolor

Enligt lagen spelar det ingen roll om man lär sig att köra med en automatväxlad bil eller med en bil med manuell växellåda.

Det avgörande är körprovet, som bestämmer körrätten. På grund av det här har största delen av bilskolornas bilar manuell växellåda.

- Det är ganska vanligt nuförtiden att människor som lär sig att köra med undervisningstillstånd kör automatväxlat hemma, men med manuell växellåda i bilskolan, berättar Sami Torvinen som är verkställande direktör på Kuopion Ajokouluttajat.

Undervisningstillståndets popularitet har vuxit i snabb takt i och med den nya körkortslagen. Lagändringen gjorde det lättare och billigare än tidigare att lära med undervisningstillstånd.

Enligt Bilbranschens informationscentral så hade endast 31 procent av bilarna som registrerades för första gången i januari-september i fjol manuell växellåda. År 2014 utgjorde de manualväxlade bilarna ännu 52 procent av nyregistreringarna.

Alla förstår att det är annorlunda att köra en bil med manuell växellåda och att köra med automatväxel. Om man vill köra med manuella växellåda så skulle man säkert öva självständigt tills man har koll på det― Teppo Vesalainen, utbildningsansvarig vid Automobilförbundet

Vesalainen skulle redan vara färdig att överge specialvillkoret som gör att man inte får köra bilar med manuella växlar om man har kört körprovet med en automatväxlad bil.

- Alla förstår att det är annorlunda att köra en bil med manuell växellåda och att köra med automatväxel. Om man vill köra med manuell växellåda så skulle man säkert öva självständigt tills man har koll på det.

Han vet däremot att en förändring för tillfället inte är aktuell. Det är EU:s lagstiftning som bestämmer om hur förarexamen ska utföras. Finland kan alltså inte själv bestämma om en förändring.

Kommunikationsministeriet berättar att det har förts inofficiella diskussioner om att förnya körkortsdirektivet och i så fall skulle även automatvillkoret undersökas. Någon noggrannare tidtabell finns ändå inte ännu.

Artikeln är en översättning av Yle Uutisets artikel Miksi ajokortti ajetaan vieläkin lähes aina manuaalivaihteisella autolla? Asiantuntija muuttaisi sen, jos vain voisi: "Onhan se muinaisjäänne" skriven av Veli-Pekka Hämäläinen.