Hoppa till huvudinnehåll

Lättare och billigare att ta bilen, anser Östersundombo efter att biljettsystemet inom kollektivtrafiken ändrade – det är jättetragiskt, säger grön politiker

En busshålplats intill en landsväg sedd från sidan. Inga människor syns i bild, en cykel står parkerad bakom busskuren.
I Östersundom blev bussbiljetten kraftigt dyrare efter att zonreformen trädde i kraft. En busshålplats intill en landsväg sedd från sidan. Inga människor syns i bild, en cykel står parkerad bakom busskuren. Bild: YLE/Rose-Marie Sundström Östersundom,lande

I Östersundom kan den dyrare biljetten leda till att invånarna skippar bussen och åker bil in till Helsingfors centrum istället. Det här säger Östersundombon Fanny Bjondahl. Det är jättetragiskt, vi behöver en bra kollektivtrafik för att förhindra klimatförändringen, säger HRT:s styrelsemedlem Alviina Alametsä (Gröna).

I slutet av april trädde zonreformen i kraft inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen.

Östersundom har som enda Helsingforsområde placerats i zon C, vilket ledde till att biljettpriset från Östersundom till Helsingfors centrum i och med reformen blev dubbelt dyrare.

- Östersundomborna vill inte betala mycket mer än de tidigare har betalat och när Östersundom nu är en del av Helsingfors borde man väl betala samma pris som andra i Helsingfors, säger Östersundombon Fanny Bjondahl.

Efter reformen är det avståndet till centrum som avgör och inte kommungränsen, vilket gällde tidigare.

Fanny Bjondahl är sur på de nya HRT tarifferna.
Fanny Bjondahl. Fanny Bjondahl är sur på de nya HRT tarifferna. Bild: Yle/Mathias Gustafsson kollektivtrafik,östersundom

Östersundomborna känner sig styvmoderligt behandlade

Intresset för kollektivtrafik har inte varit särskilt stort i de östligaste stadsdelarna och Fanny Bjondahl ser inte att zonreformen kommer att ändra på det.

- Jag tror det kommer att minska. Bussturerna är överlag redan nu tomma då de går så sällan. Folk tar egen bil då de upplever att det inte går att anpassa tiderna med de få turer HRT nu kör här. Det blir lättare och billigare att ta bilen till Botby och sen fortsätta med metron.

"Vi måste ha kollektivtrafik som alla kan använda"

Enligt Bjondahl går utvecklingen åt fel håll.

- Man vill ju stöda folk att välja kollektiva färdmedel. Inne i centrum finns sparkcyklar och stadscyklar men utvecklingen ska inte gå åt det här hållet, utan tvärtom. Naturen är ju viktig, konstaterar Fanny Bjondahl.

Bjondahl får medhåll av Alviina Alametsä (Gröna) som sitter i styrelsen för Helsingforsregionens trafik (HRT).

- Vi måste ha bra kollektivtrafik för att förhindra klimatförändringen. Reformen har både bra och dåliga sidor, säger Alametsä.

Vad tänker du om att vissa väljer bilen istället för bussen på grund av den här reformen?

- Det är jättetragiskt om det händer. Vi måste ha kollektivtrafik som alla kan använda. Men reformen har också goda sidor, för Esbo- och Vandabor, säger Alametsä.

Kaupunginvaltuutettu Alviina Alametsä, Helsinki, vihrät.
Alviina Alametsä. Kaupunginvaltuutettu Alviina Alametsä, Helsinki, vihrät. Bild: Mårten Lampén / Yle Alviina Alametsä,Gröna förbundet

"Ny bil säkert dyrare än biljetterna inom kollektivtrafiken"

Alametsä anser att HRT nu bör analysera vilka effekter zonreformen har fått när det gäller att åka kollektivt.

- Om det visar sig att det här inte varit ett bra beslut för Östersundom kan det kanske ändras, säger hon.

Ordförande för HRT:s styrelse Risto Rautava (Saml) säger att zongränserna inte kommer att ändras i första taget.

- Nu sker inga förändringar utan besluten är fattade för den här gången. Men det är en annan sak vad som händer långt in i framtiden, säger Rautava.

Och han har en hälsning till den som köper en ny bil på grund av zonreformen:

- Om någon säger att hen köper en ny bil, vilket var och en kan göra i ett fritt land, säger jag att det säkert är dyrare än biljetterna inom kollektivtrafiken, säger Rautava.

"Beklagligt om man väljer bilen, men jag förstår det"

Styrelsemedlem Kristian Rehnström (SFP) förstår de Östersundombor som väljer bilen istället för att åka kollektivt.

- Det är inte gratis att åka bil heller och parkeringen i centrum kostar. Det är beklagligt om man väljer bilen, men jag förstår det då man kan spara tid på det, säger Rehnström.

Han påpekar ändå att det är logiskt att Östersundom finns i zon C, vilket innebär att biljetterna är dyrare in till centrum.

- Östersundom befinner sig minst lika långt från Helsingfors centrum som östra Vanda som också ligger i zon C. Det finns en logik i att biljetten kostar lika mycket från Östersundom som från östra Vanda om man åker in till stan.

"Man undrar ju varför det var så bråttom med att ta den här delen av Sibbo"

Invånarna i Östersundom och Björnsö har engagerat sig i sociala medier och kontaktat beslutsfattare inför reformen. Men Bjondahl tror inte att man lyssnar på dem.

- Med tanke på hur Östersundom blev en del av Helsingfors tror jag inte att de lyssnar så mycket på oss här. Den största förändringen som kom då när Östersundom och Björnsö annekterades var just kollektivtrafiken.

- Inget har byggts på hela den här tiden, så det känns ju orättvist att vi ska betala mera då bussarna inte ens går ordentligt. Man undrar ju varför det var så bråttom med att ta den här delen av Sibbo över huvudtaget, säger Fanny Bjondahl.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen