Hoppa till huvudinnehåll

Studiestressad? Det går att åtgärda - här är första hjälpen-guiden

Kvinna lutar sig trött mot en trave böcker.
Kvinna lutar sig trött mot en trave böcker. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press böcker,studerande,ångest,Prestationsångest,studier (verksamhet),trötthet,sömnbrist,utbildning,studera

Många universitet - och högskolestuderande känner sig väldigt stressade idag. Fanny Hedenborg, studiepsykolog vid Svenska Handelshögskolan och Yrkeshögskolan Arcada i Helsingfors, säger att den vanligaste orsaken till att studerande tar kontakt med en skolpsykolog är att de saknar studiemotivation och känner sig stressade i sina studier.

Ibland kan också vissa händelser i privatlivet bidra till studierna påverkas negativt.

- Många studerande ställer väldigt höga krav på sig själva och känner att de inte presterar tillräckligt bra. Det bidrar till att de börjar tvivla på sig själva och blir sämre på att hantera utmaningar i studielivet.

Hur kan stress påverka oss?

- När vi känner oss stressade och ångestfyllda kan det påverka vårt sätt att se på oss själva och vår förmåga att prestera.

- Det påverkar också vårt sätt att se på världen, vi ser mera hot och har lätt för att fastna i negativa tankemönster, säger Hedenborg.

Nedstämd studerande ensam i skolkorridor.
Nedstämd studerande ensam i skolkorridor. studerande,depression,skolan (fenomen),ensamhet

Här är Fannys tips på hur du kan hantera din studiestress och öka din studiemotivation:

  • Lär dig att prioritera. Kom ihåg att det inte finns supermänniskor – vi kan inte hinna med allting. Satsa mer på de kurser som intresserar dig och mindre på de kurser som inte intresserar dig.
  • Dela upp din dag i tre sjok. Se till att ha åtta timmar för sömn och vila, åtta timmar för studier och arbete och åtta timmar för fritid och återhämtning.
  • Planera noggrant hur du använder din tid. Gör en veckovis planering. Planera vad du ska hinna med under en vecka och vad som är viktigast att hinna med under en dag.
  • Skräddarsy dina studier så att de passar just dig och din livssituation. Ju mer ångest och stress man har desto tydligare studieplan behöver du – då är det också lättare att ta itu med dina studier.
  • Skaffa en kalender och använd den. Skriv ner din studieplan och var så konkret som möjligt med vilka dina mål är. ”Läs boken” är en vag formulering. Skriv istället ”läs kapitel 1 till 4 och sammanfatta sedan det du läst” – då blir det också tydligare för dig själv.
  • Jämför inte dig själv med dina studiekompisar. Vi har alla olika livssituationer. Fokusera på dig själv - vilka krafter har du just nu och vad klarar du av att göra med de krafter du har?
  • Sänk ribban och dina krav på dig själv. Det är helt okej att få sämre vitsord ibland. Du behöver inte prestera på toppnivå i alla kurser.
  • Lär känna dig själv och ta ansvar för din egen inlärning. Prova på olika slags studiemetoder. Ifall någon metod inte fungerar - se till att ändra din studiestrategi.
  • Ha tid för socialt umgänge. Se till att du har tillräckligt med tid för vänner och familj.
  • Sov tillräckligt och motionera. Om du har mycket stresshormoner i din kropp kan motion hjälpa dig att bli lugn.
  • Ta ibland ordentligt avstånd från dina studier - då har du lättare att återhämta dig.
  • Studiemiljön har en stor betydelse. Leta efter en studiemiljö som du trivs i och som stöder din koncentration och din studiemotivation.
  • Undvik multitasking. Fokusera på en uppgift åt gången.
  • Tala gott om dig själv. För en varm inre dialog med dig själv och fundera på vad du allra mest behöver för att må bra. När du är lugn ser du saker tydligare och då är det också enklare att fatta beslut.
  • Sök hjälp vid behov. Om stressen bara blir värre och du misstänker att du är utmattad ska du vända dig till en studiepsykolog, studenthälsovården eller till hälsovårdscentralen.

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa