Hoppa till huvudinnehåll

"Bilisterna borde komma ihåg att cykeln är väldigt oskyddad jämfört med bilen" – Corinne cyklar alla sträckor som räcker under trettio minuter

Corinne Grönholm står framför ett träd.
Corinne Grönholm har utmanat sig själv att cykla alla sträckor som tar under 30 minuter. Hon vill inspirera andra att göra det samma. Corinne Grönholm står framför ett träd. Bild: Charlotte Lindberg hälsa,bloggare,Cyklist

Corinne Grönholm startade en cykelkampanj för att inspirera andra att välja cykeln oftare över andra fordon. Hon har valt att använda stadscyklarna och cyklar närmare 10-15 kilometer om dagen.

Grönholm vill uppmuntra andra att välja cykeln före bilen och kollektivtrafiken i sommar.

Även om stadscyklarna är tyngre att cykla med än vissa andra cyklar, är de en viktig del av kampanjen.

- Grundidén är att så många som möjligt ska kunna ta del av kampanjen. Stadscyklarna finns nästan över allt och de är ett väldigt smidigt alternativ, säger Grönholm.

Stadscyklar i Helsingfors
Stadscyklarna går att använda från början av april till slutet av oktober. Stadscyklar i Helsingfors Bild: Yle/Carolina Husu cykel,cykelvägar,Cykelställ,Helsingfors,stadscyklar

Grönholm cyklar alla sträckor som tar under trettio minuter. Eftersom man får använda stadscykeln i trettio minuter åt gången utan att få böter, funkar det också som en sorts tidsgräns.

Ifall resan tagit över trettio minuter, vet man att man kan lämna cykeln tillbaka och ta bussen resten av vägen.

Helsingfors är en bra cykelstad – men kan förbättras

Corinne Grönholm är uppväxt i Grankulla, har bott i Stockholm och bor för tillfället i Tölö och ibland i Stockholm.

Som cykelstäder är Stockholm och Helsingfors enligt Grönholm väldigt lika.

- Även om det finns bra cykelfält i Stockholm så har jag inte hittat något som är lika bra som de stadscyklar vi har här. Det finns en motsvarighet, men de funkar inte lika bra, säger Grönholm.

Ibland känns det galet att man cyklar bland bilarna
― Corinne Grönholm

Även om stadscyklarna är ett fungerande koncept, finns det ännu vissa saker Helsingfors borde jobba med då det gäller cykelfälten och cyklisternas säkerhet.

Enligt Grönholm har det skett en stor förändring i cykelkulturen i Helsingfors. Det är lättare att cykla på större vägar nu än då hon var yngre och det finns nya cykelfält – men vissa av dem tar plötsligt slut.

Cykelfilen tar plötsligt slut mitt på vägen på Mechelingatan.
Cykelfilen tar plötsligt slut mitt på vägen på Mechelingatan i Helsingfors. Cykelfilen tar plötsligt slut mitt på vägen på Mechelingatan. Bild: Saga Mannila/Yle Mechelingatan,cykelvägar,Främre Tölö

Det är ändå säkerheten och den övriga trafiken som är den största utmaningen.

- Ibland känns det galet att man cyklar bland bilarna, säger Grönholm.

Enligt henne är parkerade bilar också en av de största riskerna på cykelfältet.

- Plötsligt står det en parkerad bil mitt på cykelfältet och då måste du välja att antingen köra ut på körfältet eller upp på trottoaren, vilket kan orsaka en farlig situation.

Bilister borde komma ihåg att en cykel är väldigt oskyddad jämfört med en bil― Corinne Grönholm

Även om det kan kännas galet att cykla på körfältet bland bilarna, tycker Grönholm att bilisterna oftast tar cyklisterna i beaktande.

- Vissa kan ändå bli irriterade och då önskar jag att de skulle ta det lite lugnare. Bilister borde komma ihåg att en cykel är väldigt oskyddad jämfört med en bil, säger Grönholm.

Cykeln är ett miljövänligt alternativ

Grönholm bor i Tölö och cyklar varje dag till centrum eller Yrkeshögskolan Arcada.

Hon är företagare, vilket betyder att hon vissa dagar ska åka från ett möte till ett annat och då är det snabbare och smidigare att hoppa upp på cykeln, istället för att vänta på en spårvagn på Mannerheimvägen.

- Att trampa på cykeln är också miljövänligare än att använda kollektivtrafiken, säger Grönholm.

Dessutom är det en lätt form av vardagsmotion. Enligt Grönholm underskattar man ofta vardagsmotionen och hur viktig den är.

- Om alla skulle välja att cykla de korta distanserna istället för att åka buss eller ta bilen så tror jag att vi skulle få mer vardagsmotion i livet och också uppmuntra till en mer miljövänlig livsstil.

Corinne går ut med hunden i ett vårigt landskap bland björkar och hav.
Corinne Grönholm tycker att vardagsmotion underskattas. Corinne går ut med hunden i ett vårigt landskap bland björkar och hav. Bild: Privat cykling

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen