Hoppa till huvudinnehåll

Kommunförbundet och kommun- och stadsdirektörer runtom i Finland kräver mer statliga pengar för vägar och järnvägar

veckjärvivägen i borgå 06.05.16
Vägnätet i Finland förfaller. veckjärvivägen i borgå 06.05.16 Bild: Yle/Stefan Härus dålig vägyta

I ett ställningstagande krävs att staten höjer anslagen för infrastrukturen i trafiken med 800 miljoner euro och inte skjuter över den ekonomiska bördan på kommunerna.

Utvecklingen i Finland släpar efter jämfört med resten av Norden och vägar och järnvägar är i dåligt skick, säger Kommunförbundets ordförande Minna Karhunen.

- Vägnätet förfaller och utvecklingsprojekt försenas. En fungerande trafikinfrastruktur har en stor betydelse för nationalekonomin, exporten och sysselsättningen, säger Karhunen.

Underhållet för de viktigaste trafiklederna i landet kostar för tillfället en miljard euro, men nu behövs åtminstone 300 miljoner euro extra per år för att få vägnätet i skick, enligt Kommunförbundet.

Dessutom borde utvecklingsprojekt få mer pengar, från 500 miljoner till en miljard euro om året.

Kommunerna och städerna betalar 1,4 miljarder om året

För tillfället står kommunerna och städerna i landet för 45 procent av de totala kostnaderna för att hålla trafiklederna i skick. Det här innebär en summa på ungefär 1,4 miljarder euro om året.

Trots detta går alla skatteinkomster från vägtrafiken till staten, en summa på över 8 miljarder euro om året.

- Staten önskar att kommunerna deltar i statens infrastrukturprojekt och betalar för en allt större andel. Men kommunerna har inte pengar till övers för att rädda statliga trafikprojekt. Kommunerna har sin egen infrastruktur de måste sköta och en massa andra uppgifter som kräver finansiering, säger Karhunen.

veckjärvivägen i borgå 06.05.16
Kommunerna och städerna står nu för närmare hälften av alla kostnader för att underhålla vägnätet. veckjärvivägen i borgå 06.05.16 Bild: Yle/Stefan Härus vägunderhåll

Kommunförbundet och kommunerna anser att staten bör jobba mer långsiktigt med upprätthållandet av vägnätet.

- I vårt land har det dragits upp linjer för trafikfrågor en regeringsperiod åt gången. Det här måste man komma bort från och istället få kontinuitet i finansieringen av vägunderhållet, utvecklingsprojekt och planering. Nya finansieringsmodeller för infrastruktur behövs också, exempelvis projektbolag. Men skuldsättningen får inte flyttas från staten till kommunerna, säger Karhunen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes