Hoppa till huvudinnehåll

Finland har den femte dyraste bensinen i EU - "Det är biltillverkarnas ansvar att se till att nya bilar är så miljövänliga som möjligt"

Pistolmunstycken på bensinmack.
Pistolmunstycken på bensinmack. Bild: Yle/Roger Källman bensin,Bensinpump,bränslen,Bensinstation,tankning (bränsle)

Bensinpriset har stigit i Europa. Enligt Europeiska kommissionen har Finland den femte dyraste bensinen i EU.

Varje vecka lanserar Europeiska kommisionen en lista över bränslepriserna i olika EU-länder. Den nyaste jämförelsen är från sjätte maj.

I början av förra veckan var 95-oktanig bensin dyrast i Nederländerna, där en liter kostar 1,72 euro.

I Finland är priset 1,59 euro och i Sverige 1,56 euro. I Bulgarien kan man tanka den billigaste bensinen, den kostar 1,11 euro per liter.

Bensinpriset i olika länder inom EU

Högsta och lägsta priset på 95-oktanig bensin i EU.
Högsta och lägsta priset på 95-oktanig bensin i EU.

Det är många saker som påverkar bensinens pris. Olja prissätts med amerikansk dollar, därför påverkar valutakursen i olika länder också bensinpriset.

När sommaren närmar sig kör människor mera bil vilket ökar efterfrågan på bränsle. Det leder i sin tur till att priset höjs.

En bränslepump
En bränslepump Bild: EPA/Oliver Berg förbrukning

På en bensinstation i Helsingfors är kunderna inte så nöjda med priset.

– Det märks i plånboken att priserna stiger. Man får fundera när man har råd att tanka bilen, säger Tiina Matela.

Enligt Matela är det tur att hon bor i storstan för då behöver hon inte köra varje dag.

– Man måste tänka på naturen också. Här i Helsingfors är det så korta sträckor så man kan gå eller ta bussen. Sedan när man ska forsla runt barnen är det nödvändigt att ha bil.

Svenskar och fransmän i uppror mot bensinpriset

I Sverige fick man nog av de höga priserna och där startades gruppen Bensinupproret 2.0 på Facebook. I dagens läge har gruppen nästan en halv miljon medlemmar.

Gruppen startades i april av Janne Berglund, 69, från Borås. Han sade i en intervju till SVT att målet med gruppen är att få människor att reagera och politikerna att sänka bensinskatten.

Förra hösten startade Gula västarnas demonstrationer i Frankrike som ett motstånd mot de höga bränslepriserna.

De gula västarna protesterar i Frankrike.
Gula västarnas protester började som demonstrationer mot de höga bensinpriserna och urartade i våld. De gula västarna protesterar i Frankrike. Bild: Johan Tollgerdt De gula västarna,Frankrike,protester

Demonstrationerna tog sig an andra mål och urartade i våldsamma demonstrationer. Samtidigt började demonstranterna kräva att president Emmanuel Macron ska avgå.

Berglund sade i intervjun till SVT att han förstår att det svenska bensinupproret kan jämföras med Gula västarnas. Han tycker det är synd eftersom att hans rörelse förespråkar lagliga protester.

Fredliga demonstrationer

Gruppen ska nu ordna ett antal demonstrationer i Sverige. Peder Blohm Bokenhielm, som är en moderator för gruppen, säger att han hoppas att gruppen hålls aktiv länge så att man faktiskt kan påverka priserna.

– Politikerna säger att man inte kan göra något åt priserna, det är oacceptabelt, säger Blohm Bokenhielm i en intervju för Expressen.

I Helsingfors tycker Matela att uppror inte leder nån vart.

– Jag tror inte på sånt. Jag skulle hellre vilja ha en samhällelig diskussion istället för att man börjar härja, det låter lite som demonstrationerna som urartade i Frankrike.

Kvinna står med ryggen till och tankar en grå bil.
Många följer inte med priset så noga Kvinna står med ryggen till och tankar en grå bil. Bild: Tony Pohjolainen bensin,Tanka,Bil

Handelskrig drar ner priset, verkligt krig driver upp det

Nestes energiexpert Lauri Kärnä har koll på vad det är som påverkar priset på bensin, förutom skatter.

Förra året var det överproduktion på bensin som drog ner priset i Finland. Nu har priset stigit, bland annat eftersom flera raffinaderier på olika håll i världen har haft både planerade och oplanerade servicestopp.

Raffinaderierna har också påverkats av att ett stort parti rysk råolja har förstörts i och med att oljan har blandats med klor.

Lauri Kärnä, Neste, energia-asiantuntija
Larri Kärnä förklarar hur bensinpriset formas. Lauri Kärnä, Neste, energia-asiantuntija Bild: Mikko Kilpinen / Yle Neste Abp,Lauri Kärnä

Det pyrande handelskriget mellan USA och Kina kan få världsekonomin att stagnera, det skulle förmodligen leda till att bensinpriset sjunker.

Ett verkligt krig eller liknande oroligheter kan däremot få priset att stiga.

Alla de olika faktorerna som påverkar bränslepriset blir konkreta för den finländska bilisten senast vid bränslepumpen, förklarar Lauri Kärnä.

Beskyll inte bilister

En annan som står vid bränslepumpen för att tanka är Jyrki Rahkonen. Han säger att han inte följer med priserna.

– De går upp och så går de ner, skillnaden är inte så stor. Visserligen är priset ganska högt men det har det alltid varit.

Rahkonen kör en lite större bil och han säger att han behöver den för arbetet.

– Det är biltillverkarnas ansvar att se till att nya bilar är så miljövänliga som möjligt. Det är löjligt att beskylla oss som måste köra bil för att vi inte har något miljötänk.

Angående upproret i Sverige tycker Rahkonen att det kan vara en bra idé.

– Man måste ha en idé som människor kan samlas kring. Det räcker inte att en liten grupp står på ett torg och hojtar om att något är orättvist. Om det sedan leder till våld slutar folk lyssna. Det måste finnas en poäng med demonstrationer.

Bensinpris på en tavla
Bensinpriset i Finland Bensinpris på en tavla Bild: Tony Pohjolainen bensin,tankning (bränsle),Bensinpris

Vi behöver klimattänk

Ville Parkkulainen säger att han hellre cyklar än kör.

– Jag kör ganska lite så priserna påverkar inte mig. Man behöver ändå bil om man bor i Finland. Barnen har hobbyer och så ska man storhandla. Men om jag ska kortare sträckor så tar jag cykeln istället.

Han tycker inte heller att det är en lösning att höja priset på bränslet för att få finländare att köra mindre.

– Det borde vara morot istället för piska som gäller. Om man inte bryr sig om miljön blir man bara sur över att priserna höjs. Jag som bryr mig om miljön tankar mindre och kör också mindre. Klimattänk är lösningen, inte skatter.

Utöver Svenska Yles eget material har vi även använt Yle Uutisets material som har publicerats i artiklarna "Katso kuinka paljon bensasta joutuu pulittamaan EU-maissa – Ruotsissa Janne aloitti bensiinikapinan" av Mikko Leppänen och "Diesel-kuskeja kiusannut hintaheilahdus on ohi – nyt bensan hinnassa näkyy pilaantunut öljy, laiterikot ja kauppasodan uhka" av Juha-Matti Mäntylä.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes