Hoppa till huvudinnehåll

Näringslivet i Vasaregionen om att slopa inrikesflyg: "Då behövs snabbtåg som tar oss till Vanda på en timme"

Man i kavaj och skjorta på Vasa torg.
Peter Källberg. Man i kavaj och skjorta på Vasa torg. Bild: Yle / Anna Kurtén näringsliv,peter källberg

Att slopa inrikesflyg skulle vara en stor klimatgärning, men ur näringslivets synvinkel är det en orealistisk tanke, säger Peter Källberg, projektchef på Vasaregionens utveckling Vasek.

Från Vasa flygplats är avståndet till Helsingfors-Vanda flygplats knappt 350 kilometer fågelvägen. Det är de korta flygsträckorna som ger upphov till de högsta utsläppen per passagerare.

Att slopa korta inrikesflygningar skulle därför vara en stor klimatgärning. I praktiken är det ändå svårt. Österbotten är en starkt exportinriktad region som är beroende av flygen.

- Det är inte bara inrikesflyg från Vasa till Helsingfors det gäller utan för oss handlar det också om anslutningsflyg, säger Peter Källberg, projektchef på Vasaregionens utveckling Vasek.

Vasa flygplats.
Vasa flygplats. Vasa flygplats. Bild: YLE/ Marcus Lillkvist vasa flygplats

- De människor som åker från Vasa till Helsingfors fortsätter ofta vidare ut i Europa. De kan åka klockan sex på morgonen, ha ett möte i Europa under dagen och återvända hem klockan ett på natten.

- Det är oerhört viktigt för företagen att det fungerar så. Tar man bort det alternativet innebär det att man ska åka med tåg till Helsingfors dagen före, övernatta och flyga från Helsingfors, komma tillbaka och övernatta igen och komma med tåg till Vasa, säger Källberg.

Ökade kostnader och mindre fritid

Att byta ut inrikesflygen mot tåg skulle därför leda till ökade kostnader för företagen och mindre fritid för resenärerna, säger Källberg.

- I värsta fall kunde slopade inrikesflyg leda till att företag flyttar hela verksamheten eller delar av den till huvudstadsregionen. Det skulle vara förödande för vår region som är starkt exportinriktad och behöver de här flygen.

Finnairplan i luften.
Finnairplan i luften. Bild: Yle/ Henrietta Hassinen. flygplan,Finnair

För att tåg ska bli ett mer realistiskt alternativ till flyg för näringslivets del måste förbindelserna bli snabbare, säger Peter Källberg.

- Det som står på önskelistan när det gäller tågtrafiken mellan Vasa och Helsingfors är en tidigare förbindelse från Helsingfors hit för de lokala företagen som har sina möten. Men om tåg ska ersätta flygen behövs snabbtåg som tar oss ner till Vanda på en timme. Och dit har vi väldigt långt kvar.

Alla företag har inte möten i Helsingfors centrum

Källberg påpekar också att det inte bara är i Helsingfors centrum företagen har sina kundmöten utan man har dem på olika håll i södra Finland.

- Då kombinerar man flyg, tåg, bil och så vidare.

Tåg på en tågstation
Vasa järnvägsstation. Tåg på en tågstation Bild: Yle/Chanette Härus tåg,Perrong,VR,Pendling,Vasa järnvägsstation,järnvägsstationer,tågresenärer

Peter Källberg säger ändå att klimatdiskussionen nog påverkar också näringslivet, åtminstone i viss mån.

- Många företag har ett miljötänk och många har hållbart resande i sin strategi. Men sist och slutligen är det tidtabellen och var mötena är som avgör valet av transportmedel.

Peter Källberg reser själv en hel del i sitt arbete. Dels är det möten i Helsingfors men han har också mycket samarbete med Umeåregionen och Höga kusten på den svenska sidan.

I början av förra veckan var Källberg till exempel i Hamburg och kombinerade det med ett möte i Umeå.

- Då blev det bil, flyg och båt. Allt behövs.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten