Hoppa till huvudinnehåll

Kinas filmmarknad väntas bli störst i världen år 2020 - The Wandering Earth skall locka till sig västerländska scifi-älskare, kommer den att lyckas?

En massa rymdraketer lyfter mot kvällshimlen.
Mot nya höjder och ett nytt solsystem! En massa rymdraketer lyfter mot kvällshimlen. Bild: Copyright � Everett Collection / Everett Collection/All Over Press The Wandering Earth

Framtiden är farlig, rymdaction är roligt, familjen är viktigast och hoppet det sista man överger, så kunde man sammanfatta The Wandering Earth. Den kinesiska scifi-filmen har spelat in över 700 miljoner dollar och banar väg för den kinesiska filmmarknaden.

The Wandering Earth (Den vandrande jorden) har marknadsförts som Kinas första riktigt stora scifi-film och det syns att man lagt ner tid och resurser på specialeffekterna.

Netflix visar filmen för en global publik och hoppas säkert locka den kinesiska publiken utanför Kina men också göra resten av världen mer intresserade av kinesisk film.

Närbild på de tre huvudpersonerna i The Wandering Earth där de står i en snöstorm iklädda rymddräkter.
De tre huvudrollsinnehavarna Man-Tat Ng, Chuxiao Qu och Jin Mai Hao. Närbild på de tre huvudpersonerna i The Wandering Earth där de står i en snöstorm iklädda rymddräkter. Bild: Netflix The Wandering Earth

Sikte mot ett nytt solsystem

Vi befinner oss i framtiden och solen håller på att bli en röd jätte. På jorden inser människorna att det är kört. Enda sättet att rädda sig är att bygga 10 000 jetmotorer som skjuter jorden ut ur solsystemet. Sedan planerar man ta extra fart av Jupiters gravitation för att kunna göra den 2500 år långa resan mot ett nytt solsystem.

En plan som betyder att endast halva jordens befolkning kan överleva i de underjordiska städer man bygger som skydd. (Tsunamin uppstår då jorden slutar snurra och kylan är förödande då solen inte längre värmer.)

Och detta är alltså bara inledningen på filmen.

Sedan behöver man inte vara en Einstein för att räkna ut att allt inte går enligt planerna.

Närbild på Han Duoduo (Jin Mai Jaho) på knä i snön iklädd rymddräkt.
Kom tillbaka! ropar Han Duoduo (Lin Mai Jao). Närbild på Han Duoduo (Jin Mai Jaho) på knä i snön iklädd rymddräkt. Bild: Netflix The Wandering Earth,Jin Mai Jaho

Universella värderingar

The Wandering Earth är baserad på en novell med samma namn av en av Kinas mest kända scifi-författare Liu Cixin. I regissören Frant Gwos händer blir det hela ett megaspektakel som tyvärr inte riktigt lyckas imponera.

Filmen hyllar människans uthållighet och vilja att samarbeta då faran hotar och betonar familjen och hemmets betydelse. I centrum står den ansträngda relationen mellan en far och hans son.

The Wandering Earth hade premiär i Kina första dagen på det kinesiska nyåret (5. 2. 2019) och en stor del av filmen utspelar sig också just på nyårsdagen, en dag då man betonar hemkomst och återföring med familjen.

Handlingen är kanske inte helt glasklar, sentimentaliteten lite påklistrad och en mängd frågor lämnas obesvarade men det är av mindre betydelse.

Liu Qi (Chuxiao Qu) står i en rymddräkt och tittar på en vintrig stad.
Jonej, allt står inte rätt till, tänker Liu Qi (Chuxiao Qu). Liu Qi (Chuxiao Qu) står i en rymddräkt och tittar på en vintrig stad. Bild: Copyright � Everett Collection / Everett Collection/All Over Press The Wandering Earth,Chuxiao Qu

Det viktiga för filmskaparna är att med jämna mellanrum servera en orgie av action. Man kör i vansinnesfart med enorma dumpers, man klättrar, springer, kämpar och skjuter. Det sker jordbävningar och explosioner, glaciärer av is kollapsar och städer smulas sönder.

Fast det riktigt kusliga finns helt annanstans.

Närbild på Liu Peiqiang (Jing Wu) i rymddräkt.
Fadern Liu Peiqiang (Jing Wu) gör sitt bästa där ute i rymden. Närbild på Liu Peiqiang (Jing Wu) i rymddräkt. Bild: Netflix The Wandering Earth,Jing Wu

Ny era för kinesisk film?

Den kinesiska filmmarknaden växer i snabbt takt och man räknar att år 2020 kommer den att vara störst vad gäller biointäkter och antalet biobesökare.

Kina satsar också mycket på film och tillåter till exempel bara ett begränsat antal utländska filmer per år.

Närbild på Liu Qi (Chuxiao Qu).
Chuxiao Qu (Chuxiao Qu) spelar sonen som är bitter och arg. Närbild på Liu Qi (Chuxiao Qu). Bild: Netflix The Wandering Earth

En kinesisk scifi-film med mycket digitala specialeffekter kunde alltså ses som ett bevis på att Kina nu även riktar in sig på en internationell publik. Så borde Hollywood vara orolig?

Nja. The Wandering Earth visar främst att man i Kina kan göra exakt som i Hollywood.

Det är väldigt långt Armageddon (1998) möter Roland Emmerichs katastroffilmer (Independence Day, 1996 och The day after tomorrow, 2004) med en liten släng av 2001: A Space Odyssey (1968), Interstellar (2014) och Terminator 2 (1991).

The Wandering Earth känns nämligen som en amerikansk film där man talar kinesiska. Har du sett de stora Hollywood-filmerna känner du igen arketyperna och storyn.

Och det är kanske här det blir lite kusligt. Att stora spektakelfilmer med digitala effekter ser likadana ut vare sig de görs i Hollywood eller i Kina.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje