Hoppa till huvudinnehåll

Rättstvisten stoppar inte Baltic Yachts – sjösatte tre båtar med tyska ägaren på plats

Henry Hawkins, Jurate Keblyte och Hans Georg Näder.
Henry Hawkins, Jurate Keblyte och Hans Georg Näder. Henry Hawkins, Jurate Keblyte och Hans Georg Näder. Bild: Yle/Mikaela Löv Baltic Yachts

På tisdagen bjöd Baltic Yachts in personal, press och ledning för att fira tre sjösatta båtar. På plats fanns också en överrraskningsgäst, varvets ägare, den tyska professorn Hans Georg Näder.

Den finska, italienska och den tyska flaggan vajar utanför Baltic Yachts varv ute på Alholmen i Jakobstad. Tre nybyggda segelbåtar ligger förtöjda vid kajen och de sista finjusteringarna pågår som bäst.

Det är en Baltic 142 Canova med en vinge på 9 meter som ska skapa stabilitet och ett rätande moment, en 67 fots långfärdsseglare och en 112 fots kappseglare. Totalt står segelbåtarna för 470 000 arbetstimmar berättar Baltic Yachts operativ- och ekonomichef Jurate Keblyte.

Näder säger att han är glad över att vara tillbaka "hemma" igen.

- Jag är stolt över min finska familj, jag tackar er för ert hårda arbete och engagemang, säger professor Hans Georg Näder.

Professor Hans Georg Näder.
Hans Georg Näder. Professor Hans Georg Näder. Bild: Yle/Mikaela Löv Baltic Yachts

Världskänt varumärke från Österbotten

Näder kommer från en tysk industrifamilj. Familjeföretaget Otto Bock har hundra år på nacken och är i dag ett globalt företag som är verksamt inom medicinsk teknologi. Affärerna för Näder omkring världen men han har sin bas i Berlin.

Det är tjugofem år sedan Näder köpte sin första segelbåt från Baltic Yachts. Näder kom först i kontakt med Baltic genom P G Johansson, som han kallar företagets gudfar.

- Jag har köpt sex Baltic båtar, tre större och tre mindre. Segling har alltid intresserat mig, jag fick min första optimistjolle när jag var sex år, säger Näder.

År 2013 köpte professor Näder åttio procent av aktierna i Baltic Yachts. Fyra år senare blev han varvets enda ägare.

Näders senaste segelbåt är Pink Gin VI som sjösattes för två somrar sedan. Förut var segelbåtarna 35 till 45 fot säger Näder. I seglarkretsar sa man på den tiden att 47 fot var för stort.

- Nu talar vi om 100 fotare och båtar på upp till 200 fot. Det är en fantastisk möjlighet att skapa ett världskänt varumärke här i Österbotten, säger Näder.

Baltic Yachts.
142-fotaren är sjösatt. Baltic Yachts. Bild: Yle/Mikaela Löv Baltic Yachts

Nytt projekt på lut

- Just nu jobbar varvet på en 146 fots båt och två motorbåtar. Det känns lite tomt att gå in i produktionshallen nu när de tre båtarna är sjösatta, säger vd Henry Hawkins.

Men det kan snabbt komma att bli ändring på den saken säger Hawkins som hoppas kunna berätta om ett nytt projekt ännu denna vecka.

- Jag känner mig stolt i dag och det är roligt att vi kunnat samla hela personalen från både Bosund och Jakobstad i solskenet. Vi har lagt ner mycket tid på de här segelbåtarna och nu får vi njuta av vår framgång, säger Hawkins.

Baltic Yachts.
Baltic Yachts. Bild: Yle/Mikaela Löv Baltic Yachts

Rättvist kring S/Y Hetairos

Det har hängt mörka moln över Baltic Yachts, det förnekar Hawkins inte. I över fem år har tvisten kring S/Y Hetairos pågått i en skiljedomstol i Hamburg. Företaget Panamax Ltd och ägaren Otto Happel köpte lyxjakten för 60 miljoner euro för åtta år sedan och kräver nu varvet på 29 miljoner euro.

Köparen hävdar att det finns brister och fel i lyxjakten, vilket varvet bestrider.

- Det är helt klart inte ett entydigt ärende. Men med stödet från professor Näder känner vi oss ändå mycket trygga gällande vår framtid, säger Hawkins.

Nydanande teknik och skärddarsydda lösningar

Rättstvisten kring Hetairos handlar just om tekniska lösningar, men det har inte skrämt Baltic Yachts. Det är fortfarande nydanande teknik och individuella lösningar som är varvets melodi.

- Jag tror att det är vem vi är. Om vi ger upp det blir vi bara ett varv i mängden, säger Hawkins.

Pink Gin VI har exempelvis två balkonger som fälls ut från friborden, hål på ställen där en båt absolut inte ska ha hål, säger Hawkins.

- Vi säger inte nej till våra kunders önskemål utan försöker utveckla ny teknik och banbrytande lösningar, säger Hawkins.

I framtiden kommer varvet att satsa allt mera på grön teknologi. Näder säger att det är fantastiskt att arbeta med så här modiga människor.

- Jag tror att det är viktigt också för hela Finland att vi fortsätter utveckla det här hantverket, säger Näder.

Därför kommer Baltic Yachts att diskutera med universiteten om möjligheten att starta studier i båtkonstruktion. Det är viktigt för Baltic Yachts men också för andra företag i branschen och underleverantörerna säger Näder.

Baltic Yachts.
Masten till 142-fotaren. Baltic Yachts. Bild: Yle/Mikaela Löv Baltic Yachts

- Att bygga de båtar som Baltic bygger kan bara göras i Österbotten. Här finns kunskapen, säger Henry Hawkins.

Baltic Yachts var in och snusade på möjligheten att bygga motorbåtar. Det tog ändå inte fart efter Baltic M/Y 78 och just nu finns det inte heller rum för att utveckla motorbåtar.

- Orderboken är full just nu. Men vi säger inte aldrig igen. Hantverket är mycket liknande det vi gör i dag och jag hoppas på flera motoryachter i framtiden, säger Hawkins.

Pink Gin VI

Näder drar sig till minnes den stora festen när Pink Gin VI, hans egen båt och världens största kolfiberslup, sjösattes för två år sedan.

- Då firade vi mera hardcore, säger professorn och skrattar.

I dag är det kaffe, som professorn säger att han inte är så förtjust i, och bulla, som han inte vet vad är.

Näder lovar att själv beställa flera båtar i framtiden.

- Jag ska definitivt låta bygga ytterligare en båt, men först ska jag jobba, jobba och jobba och tjäna mera pengar, säger han.

Under de två åren med Pink Gin har Näder hunnit segla i Kina, Brasilien och över Atlanten. Jämsides med hastigheten och säkerheten är kvaliteten det som främst gjort intryck på Näder.

Hur ser det ut med orderstocken? Finns det båtar att bygga?

- Ja, vi är trygga. Vi arbetar med ordrar på båtar som är 100 fot och större. Vi jobbar också på en katamaran. Henry Hawkins och marknadsföringsteamet för diskussioner med flera potentiella köpare. Vi har ordrar och flera är på kommande, säger Näder.

Samarbetsförhandlingarna under våren beror på att båtarna byggs som projekt och att konjunkturerna går upp och ner.

- Det är inte som att tillverka Coca cola, de kan producera samma kvantitet konstant. Den här branschen går upp och den går ner, säger Näder.

Baltic Yachts.
Henry Hawkins, Jurate Keblyte och Hans Georg Näder. Baltic Yachts. Bild: Yle/Mikaela Löv Baltic Yachts

Livsdröm att äga en jakt

Av sju båtar i racingklassen i St Barths Bucket Regatta i mars var sex byggda av Baltic, säger Näder.

Hawkins säger att det finns ett sug efter Baltic Yachts segelbåtar ute i världen.

- För många är det en livsdröm att äga en Baltic-segelbåt. Vår framtid är ljus, allt fler båtar byggs runtom i världen och det är ett gott tecken, säger Hawkins.

Baltic Yachts.
Baltic Yachts. Bild: Yle/Mikaela Löv Baltic Yachts

Tvisten påverkar inte nya affärer

Att tvisten med Panamax pågår i skiljedomstolen påverkar inte pågående affärer säger Näder. Fallet är komplicerat, säger professorn, det handlar om tekniska lösningar och en båt som byggdes för tio år sedan.

Näder säger att seglingskretsen är liten och att folk känner till vad Baltic Yachts står för och de speciella elementen i Hetairos-fallet.

Men det är klart att alla frågar om det.

- Det enda jag kan säga är att rättstvisten pågår och jag hoppas att den snart blir löst. Alla vet att jag stöder Baltic med all styrka, jag är ju själv sexfaldig ägare. Jag stöder min Balticfamilj och vi ser framåt, säger Näder.

Är Baltic mera än affärer för dig, är det också ett intresse och en kärleksaffär?

- Folk omkring mig skulle nog säga så. Om du frågar mig så säger jag att det är affärer. Men visst är det också personligt, ja, säger Näder och skrattar.

Det går rykten i seglingskretsar om att Panamax försöker pressa Baltic Yachts och att varvet skulle vara till salu. Finns det någon sanning i det ryktet?

- Jag borde inte kommentera rykten. Men Baltic Yachts är inte till salu. Varvet är inte bara affärer utan också passion och tvisten står mellan oss, Panamax och dess ägare. En dag är den här rättstvisten också historia, säger professor Näder.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten