Hoppa till huvudinnehåll

Yle har tekniska problem som kan påverka svenska.yle.fi och Arenan. Vi utreder.

Borgå Trafik svarar på kritiken: "Om vi överhuvudtaget ska kunna fortsätta trafikera så måste vi få in så mycket intäkter att vi kan betala chaufförslönerna"

Bron över Svartsån i Drägsby, Borgå.
Arkivbild. Bron över Svartsån i Drägsby, Borgå. Bild: Yle / Hanna Othman Drägsby,Svartsån,bro,trafik,bussar,busstrafik,borgå trafik

På Borgå Trafik förstår man studerandekårernas missnöje över priset på månadsbiljetten mellan Helsingfors och Borgå, men säger att det inte går att sänka priset ytterligare.

På torsdagen skrev Yle Östnyland om att studerandekårerna vid yrkeshögskolorna Haaga-Helia och Laurea har publicerat ett gemensamt ställningstagande (på finska) mot prishöjningen för månadsbiljetten för sträckan Borgå-Helsingfors.

Dick Wallenius, vd för Koiviston Autos dotterbolag Borgå Trafik, förstår att studerandekårerna anser att Borgå Trafiks månadsavgift på 168 euro är dyr i förhållande till Onnibus månadskort som kostade 75 euro.

- Det är ju klart att det känns dyrare, men det är lite frågan om hur man tänker. Om vi överhuvudtaget ska kunna fortsätta trafiken mellan Helsingfors och Borgå så måste vi få in så mycket intäkter att vi kan betala chaufförslönerna och bränsle för bussarna, säger Wallenius.

Det är ju klart att det känns dyrare, men det är lite frågan om hur man tänker― Dick Wallenius, vd för Borgå Trafik

Tidigare har alltså Onnibus kört bussturer mellan Borgå och Helsingfors, och då erbjudit ett månadskort för 75 euro.

Efter att busskoncernen Koiviston Auto köpte upp bolaget har Onnibus gjort en del förändringar och kommer att sluta med de nuvarande linjerna och med månadskortet.

Istället har man på Borgå Trafik, som är ett dotterbolag till Koiviston Auto, sänkt priset på sin månadsbiljett för sträckan Helsingfors-Borgå från 188 till 168 euro, om månadsbiljetten köps via mobilappen Matkaan.

Onnibus lämnar inte staden

Wallenius påpekar att Onnibus ju inte slutar köra mellan städerna, samt att också andra bussbolag kör rutter mellan Borgå och Helsingfors.

Onnibus har infört nya långfärdsbussar, Onnibus Flex. En del av dem kommer i fortsättningen att köra mellan Helsingfors och Borgå, men det går inte att köpa månadsbiljett för de turerna.

Onnibus buss
Arkivbild. Snart kommer Onnibuss-bolagets dubbeldäckare inte att köra till Borgå. Istället trafikerar bolagets långfärdsbussar via Borgå. Onnibus buss Bild: Yle/Jeanette Winberg OnniBus.com,onnibus

Wallenius påpekar att de resorna kostar från några euro uppåt.

- Onnibus kör några turer per dag. Vi kör fyra turer i timmen och försöker betjäna passagerare på dagar och nätter också, säger Wallenius.

OnniRiders månadskort går att använda så länge det är i kraft i Borgå Trafiks bussar.

Måste jämföra

Enligt Wallenius är Borgå Trafiks månadskort inte särskilt dyrt.

- Det beror på hur man jämför. Om man då tänker till exempel på HRT-området: om du åker mellan Söderkulla och Helsingfors så kostar det 156 euro och 40 cent per månad, alltså 10 euro mer än mellan Borgå och Helsingfors, säger Wallenius.

Han påpekar att samkommunen Helsingforsregionens trafik, HRT, dessutom får en del av sin finansiering från medlemskommunerna. Borgå Trafik får ingen sådan offentlig finansiering.

en busshållplats
en busshållplats Bild: Filip Snellman / Yle buss,trafik

- Jag tycker inte att det här är en dyr resa. Du åker i genomsnitt 42 gånger, tur och retur, mellan Borgå och Helsingfors en normal månad. Då blir resans pris 4 euro, och det är över 50 kilometer, säger Wallenius.

Haaga-Helias studerandekår Helga har förhandlat med Borgå Trafik om studeranderabatt inom lokaltrafiken i Borgå. Förhandlingarna har inte gett resultat.

- Andelen studerande som använder lokaltrafiken är otroligt liten. Om mängden passagerare ökar så kan vi komma emot i priset. Det är tight som det är, säger Wallenius.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland