Hoppa till huvudinnehåll

Högskolestuderande tar ställning mot dyrare bussbiljetter på sträckan Borgå-Helsingfors: "De årliga resekostnaderna stiger med över 1100 euro"

bild på en onnibus buss
Snart kan Onnibus månadskort vara ett minne blott för dem som åker mellan Borgå och Helsingfors. bild på en onnibus buss Bild: Filip Snellman / Yle buss,OnniBus.com,trafik

I fortsättningen kan det bli mer än dubbelt dyrare att åka buss mellan Helsingfors och Borgå. Studerandekårerna vid yrkeshögskolorna Haaga-Helia och Laurea tar gemensamt ställning mot den planerade prishöjningen.

Skolorna har enheter både i Helsingfors och Borgå.

- Studerandekårerna Helga vid Haaga-Helia och Laureamko vid Laurea är bestörta över prishöjningen för månadsbiljetten för sträckan Borgå-Helsingfors, står det i ett ställningstagande (på finska) som de i går publicerade på sina respektive nätsidor.

Tidigare har många åkt med Onnibus, ett bussbolag som är känt för sina billiga priser. Nu när Koiviston Auto, som också äger Borgå trafik, har köpt upp bolaget kommer Onnibus att sluta köra de nuvarande linjerna mellan Helsingfors och Borgå.

Därmed kan man inte heller längre köpa Onnibus månadskort för sträckan mellan Helsingfors och Borgå.

Däremot kommer Onnibus nya långfärdsbussar, Onnibus Flex, att börja köra via Borgå. För de turerna finns det inget månadskort att köpa.

bild på en onnibus buss
bild på en onnibus buss Bild: Filip Snellman / Yle buss,OnniBus.com,trafik

Konkurrens- och konsumentverket har tidigare uppgett att man gärna skulle ha synat affären eftersom den är bekymmersam med tanke på konkurrensen.

Affärspartnernas årliga omsättning är inte tillräckligt hög för att bevilja Konkurrens- och konsumentverket möjlighet att undersöka affären.

Priset blir mer än dubbelt högre

En månadsbiljett för att åka mellan Borgå och Helsingfors kostar 75 euro med Onnibuss och 168 euro med Koiviston Auto.

Enligt studerandekårerna Helga och Laureamko kommer de höjda resekostnaderna från Borgå till Helsingfors och vice versa i fortsättningen att äta upp 70 procent av studiepengen.

en busshållplats
en busshållplats Bild: Filip Snellman / Yle buss,trafik

Lägger man till månadsavgiften för att åka kollektivtrafik i Helsingfors går 80 procent av studiepengen till att ta sig till och från campus för dem som bor i Borgå och studerar i Helsingfors, eller vice versa.

- De årliga resekostnaderna kommer att stiga med över 1 100 euro, står det i ställningstagandet.

Linda Telenius är medlem i studerandeföreningen för Haaga-Helias campus i Borgå, HePo ry.

Hon behöver inte själv pendla från Helsingfors för att ta sig till skolan, men prishöjningen berör ungefär hälften av hennes klasskamrater.

- Jättemånga kommer att behöva göra ett val mellan att betala det höga priset för kollektivtrafiken och att försöka avklara kurserna på distans, säger Telenius.

200 euro och 84 cent är en jättestor peng, och det kan vara skillnaden mellan om du äter en vecka eller inte― Linda Telenius

Enligt Telenius påverkar det här både dem som blir borta och dem som kommer till skolan eftersom undervisningen till stor del baserar sig på att jobba i grupp kring olika projekt.

Om man räknar ihop priset på en månadsbiljett för sträckan Borgå- Helsingfors och priset på den billigaste månadsbiljetten för lokaltrafiken inom Helsingfors så blir summan över 200 euro.

- 200 euro och 84 cent är en jättestor peng, och det kan vara skillnaden mellan om du äter en vecka eller inte, säger Telenius.

Ökar pressen på studerande

Enligt studerandekåren Helgas ordförande Sami Ranta-aho kan studerande vara tvungna att jobba mer vid sidan om studierna för att täcka resekostnaderna.

- Som företrädare för de studerandes intressen är vi extremt oroade för om våra studerande studerar på heltid och förutom det jobbar halvtid. Då räcker veckans timmar helt enkelt inte till för fritid och återhämtning. Det här i sin tur kan leda till problem med att orka, sänka studietakten och i värsta fall ledas till att studierna avbryts, säger Ranta-aho.

Enligt de studerande kommer det här att göra Borgå till en mindre lockande studiestad, vilket på längre sikt också kan hota lärarnas arbetsplatser.

En buss som det står Porvoon Liikenne på står vid en hållplats på torget i Borgå. Några personer ska stiga på.
Arkivbild. En buss som det står Porvoon Liikenne på står vid en hållplats på torget i Borgå. Några personer ska stiga på. Bild: YLE/Rebecca Olin bussar,vänta på buss

- Situationen är ohållbar inte bara för studerande, men också för Borgåbor som jobbar i Helsingfors, står det i ställningstagandet.

Enligt Ranta-aho har man inga exakta siffror, men prishöjningen kommer att påverka hundratals studerande.

Studerandekåren Helga har förhandlat med Koiviston Autos dotterbolag Borgå trafik om studeranderabatter inom lokaltrafiken i Borgå för de 1 100 av Haaga-Helias studerande som har sitt campus i Borgå.

Förhandlingarna har inte gett resultat.

Studerandekårerna Helga och Laureamko kräver att Koiviston Auto allvarligt överväger prissättningen av sina rutter, samt att ge studeranderabatt.

16.5.2019 klockan 15.10: I textstycket före den första bilden stod det tidigare felaktigt att Onnibus slutar köra linjen mellan Helsingfors och Borgå. Man slutar med de nuvarande kortare linjerna, men bussbolagets nya Onnibus Flex-bussar kommer att köra mellan Helsingfors och Borgå som en del av vissa långfärdslinjer. För de bussturerna går det dock inte att köpa månadskort.

I textstycket efter den första bilden stod det felaktigt att Koiviston auto i fortsättningen kommer att vara ensam om att trafikera linjen. Stycket har tagits bort.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland