Hoppa till huvudinnehåll

Stort kampanjmaskineri slipar på strategin som ska göra "Medelklass-Joe" Biden till USA:s nye president

Biden tar på sina solglasögon vid en tillställning på Harvard.
Tar månntro Joe Biden på sig sina solglasögon för att hans framtid är så ljus? Biden tar på sina solglasögon vid en tillställning på Harvard. Bild: EPA-EFE Joe Biden,solglasögon

Kalla honom inte ”gammal” eller före detta – han är ”erfaren”. Och inte ”tafsare” utan ”empatisk”. Kommunikationsstrategerna skapar bilden av en president som siktar på framtiden.

På lördag håller presidentkandidat Joe Biden ett kampanjmöte i Philadelphia. Mötet beskrivs som den officiella kampanjstarten. Men man ska inte låta sig luras.

Varje ort där en presidentkandidat stannar till beskrivs som speciell och viktig, om det så bara är för att besöka toaletten. Och kampanjmöten ordnas inte av en slump, utan för att där finns något som kandidaten vill ha och behöver: röster.

Det är inte bara republikanerna som köper data av olika företag som berättar vem som kan fås att rösta och propagera för någon kandidat, och var i landet det lönar sig att satsa..

Lurpassandet

Det började bli löjligt. Alla visste att Joe Biden ville bli president. Han låg i startgroparna, anställde folk, planerade sin kampanj och samlade in pengar. Han har redan 24 anställda i den riksomfattande kampanjen.

Han till och med ledde opinionsmätningarna, utan att vara en officiell kandidat.

Tanken var förstås att visa att han står över sådant. Den tidigare vicepresidenten är redan tillräckligt känd och populär i de flesta delstater. Han kan stå över de övriga demokratkandidaternas smågnabb och tävling om att få publicitet.

Joe Biden ler stort mot kameran när han poserar med en supporter
Trots sin höga ålder vet Joe Biden nog hur han ska posera för selfies, här tillsammans med en supporter. Joe Biden ler stort mot kameran när han poserar med en supporter Joe Biden

Osäker?

Men den strategin slår bakut så småningom. Kandidaten riskerar verka långsam, trög och osäker.

Dessutom finns ju risken att någon av motkandidaterna lyfter och går förbi. Så höll det på att gå med den okända borgmästaren Pete Buttigieg, som började locka stora skaror inte bara på valmötena utan också i opinionsmätningarna.

Dessutom är intresset från pressens sida betydligt mindre om man inte är en officiell kandidat. Journalisterna är kandidatens bästa vän, trots att de nya medierna får allt större betydelse.

Gammal?

Det är fortfarande mer än 17 månader till det egentliga presidentvalet. Det kunde löna sig att spara på krafterna i synnerhet om man är en gammal man.

Den bilden vill Joe Bidens stab varken skapa eller upprätthålla. Biden fyller 77 år och republikanerna kommer att se till att ingen glömmer det.

Till och med Donald Trump som är bara fyra år yngre, pikar om att Biden kanske inte är så ung och spänstig.

Det berättas att när Biden under de senaste åren har åkt runt och hållit föredrag, så har arrangörerna förbjudit benämningen ”före detta” vicepresident. Det finns ingen orsak att frammana bilden av en föredetting som har tackat av.

Tidningen Independent avslöjar detaljer om vad vicepresidenten ska ha för att komma och hålla ett föredrag. Ett rabatterat honorar är på 100 000 dollar, dessutom ska arrangörern stå för privatflyg och köpa tusen böcker för utdelning till publilken.

En man står och säljer blåa skjortor med texten "Joe Biden president 2020".
Det är ett år till presidentvalet i USA, men redan nu säljs kläder och prylar i fall man vill visa sitt stöd för Biden. En man står och säljer blåa skjortor med texten "Joe Biden president 2020". Bild: DAVID MAXWELL Joe Biden,valkampanjer,Demokratiska partiet i USA,Presidentvalet i USA 2020

Tafsande?

Flera antivideor med Joe Biden är i sving på nätet. De har editerats så att de betonar en bild av Biden som en som bara inte kan hålla händerna borta från i synnerhet småflickor.

Donald Trump kallar honom ibland ”Creepy Joe”, och han framställs ibland som den äckliga onkeln, en äldre släkting som inte förstår att hålla händerna borta.

Kampanjen försöker korrigera bilden och förklara att Biden inser att man inte längre rör vid varandra på samma sätt som förr. Han har en gammaldags uppfostran från en familj där man ofta tog på varandra, för att visa ömhet, omtanke och att man hör den andra.

Empatiska möten för de äldre

Biden framställs som den empatiska kandidaten som har tid att sitta och lyssna och känna med alla väljare.

Det största problemet för Biden är att valmötena redan från början är så välbesökta att det inte finns tid och plats att gå runt och verkligen prata med alla människor.

Kanske är det också gammaldags att vilja ha personlig kontakt. Men Bidens väljare är på den äldre sidan. Det är de unga han måste jobba för att nå.

Barack Obama och Joe Biden håller vänskapligt om varandra medan de går bort från fotograferna
Joe Biden och Barack Obamas "bromance" blev lite av en viral hit på sociala medier när Obama var president. Barack Obama och Joe Biden håller vänskapligt om varandra medan de går bort från fotograferna Joe Biden,Barack Obama,bromance

Gäller att välja sina vänner

Joe Biden kallas redan "medelklass-Joe". Det visar förstås vilka väljare kandidaten satsar på, och det lär vara en stor och inflytelserik grupp.

Medelklassamerikanerna är inget dåligt val av referensgrupp. "Arbetarna" som grupp var upptagen av Donald Trump.

Det gäller också att välja inflytelserika väljare. Många amerikaner lär sakna Barack Obama. Så han är ständigt närvarande i Bidens kampanj. Ändå har Obama inte officiellt gett något uttryckigt stöd till Biden. Många ur Obamas stab lär också välja andra kandidater att arbeta för än den tidigare vicepresidenten.

Instagramvänlig

Det är möjligt att Biden helst skulle ha tid att sätta sig ner och prata med var och en av väljarna. Men det som väljarna vill ha är en autograf och en selfie tillsammans med kandidaten.

Tidigare har det varit donatorerna som har fått mest tid med kandidaten. De ska ha en belöning för sina generösa bidrag vid sidan av att få kandidaten att tala för deras sak – och lösa deras problem då kandidaten har nått Vita huset.

Men nu har dels kampanjfinansieringen förändrats. Det är de små donationerna som är viktigast. Också om du ger bara en dollar så har du psykologiskt förbundit dig till ett parti och en kandidat. Dessutom får partiet den vägen dina kontaktuppgifter, vilket numera är guld värt.

En bild på en telefonskräm som lyfts upp i luften för att ta en bild på Joe Biden tillsammans med supportrar.
Joe Biden poserar för en selfie tillsammans med supportrar. En bild på en telefonskräm som lyfts upp i luften för att ta en bild på Joe Biden tillsammans med supportrar. Joe Biden,selfier

Kandidat Biden har tydligen inte haft några problem gällande att rida in på den sociala vågen. Men han är långtifrån lika flitig på twitter som president Donald Trump.

Endel amerikaner anser antagligen att det är en befrielse, eftersom de tycker att landet inte ska styras via twitter. Inte heller ska all information hämtas från de sociala medierna om man är president.

”Redan vald”

Joe Biden har vid det här laget 23 motkandidater i demokraternas primärval i de olika delstaterna. Men dem ignorerar han. Det är Donald Trump han för kampanj emot.

Om man tillräckligt fräckt låtsas som om någonting är sant, så blir det sant också i mottagarnas ögon. Men det är två olika val, med olika väljare.

Förhandsvalen börjar redan i februari och sker på delstatsnivå. De som röstar är huvudsakligen folk som också har registrerat sig som demokratiska väljare.

Det låter kanske rimligt att demokratiska väljare får välja vem partiet ska nominera till president. Åt de egna måste kandidaterna ge ett visst budskap som lockar demokraternas röster.

"Framtiden ligger framför oss" ska säkert signalera ett säkert val, samtidigt som man återkommer till framåtblickandet i stället för att komma ihåg det förgångna.

Måste kunna göra också republikaner nöjda

Men i den följande valomgången på den egentliga valdagen i november, är det alla väljare som deltar. Då gäller det att få också republikaner att rösta på en demokratisk kandidat.

Den dagen röstar folket förresten också i flera andra val; på en del av senatorerna, hela representanthuset och ofta också i lokala val och folkomröstningar.

Presidentkandidaterna gör inte kampanj enbart för sig själva, det är samtidigt partiledardebatt om de viktigaste politiska frågorna i landet som landets regering ska göra något åt, under ledning av presidenten.

En viktig sak är förstås att presidenten också kan svara på de tuffa frågorna, som åtminstone delvis kommer från garvade politiska reportrar.

Allt är inte tillrättalagt för att bli trevligt för tittare och kandidater, trots att det ännu förekommer i landet.

Jill Biden sträcker upp handen när hon står i en talarstol och pratar till Joe Biden anhängare.
Jill Biden, Joe Bidens fru, talar inför sin mans supportrar. Jill Biden sträcker upp handen när hon står i en talarstol och pratar till Joe Biden anhängare. Bild: DAVID MAXWELL/ EPA Jill Biden,Joe Biden

Kan Biden slå Trump?

Ingen väljare vill rösta på en förlorare. Bidens kampanj har redan en tid gått ut på att hans motkandidat är Donald Trump. Då resonerar folk säkert redan utgående från ålder och politiska åsikter.

Och både Biden själv och många andra amerikaner har sagt att Biden har de bästa chanserna.

Trump själv verkar också vilja ha Biden som motkandidat

Värderingar och karaktär ska vara de rättat

USA är ett konservativt land. En presidentkandidat kan hitta sig själv i några rejält obehagliga situationer när det gäller att försvara sin egen moral och värderingar.

Vad har kandidaten tidigare sagt och gjort gällande vapenkontroll, sex och aborter, kristendom, muslimer och judar.

Det gäller att ha garderoben välstädad, utan lik eller komprometterande fotografier. En allmän åsikt är att Biden efter åtta år som vicepresident vet och kan hålla sig undan problem. Tröskeln har kanske ändå sänkts efter tiden med Trump.

De egna åsikterna måste vara i i närheten av Bibelns, och personliga värderingar granskas noga. Joe Biden har redan en tid tillbringat förmiddagarna i kyrkan på söndagarna.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes