Hoppa till huvudinnehåll

Studie om mat och minne: Hur du äter som 30-åring kan ha betydelse för din hjärnhälsa som 50-åring

Tre stycken grillkorvar i närbild, i bakgrunden syns ytterligare korvar. De ligger alla på en grill.
Tre stycken grillkorvar i närbild, i bakgrunden syns ytterligare korvar. De ligger alla på en grill. Bild: Mostphotos Grillkorv,korv,grillning

Det som man äter i 30-årsåldern kan ha en inverkan på de kognitiva funktionerna redan 20 år senare, slår forskare fast i en ny amerikansk studie.

Personer som ätit mycket korv och andra industriellt processade köttprodukter samt friterad mat som i genomsnitt 32-åringar presterade sämre i tester som i genomsnitt 49-åringar, visar studien som publicerats i The American Journal of Clinical Nutrition.

Ranskanperunat
Ranskanperunat Bild: Henrietta Hassinen / Yle Burger King,hamburgare,Skräpmat,snabbmat,Snabbmatsrestauranger,Hamburgerrestauranger,pommes frites

Minnesfunktionerna och de övriga kognitiva färdigheterna var enligt testresultaten sämre än hos jämförelsegruppen som ätit mer fullkornsprodukter och mat som innehåller B6-vitamin.

Resultatet stärker tidigare uppfattningar om att kosten och levnadsvanorna påverkar hjärnhälsan redan i medelåldern.

Friterad mat inte bra för hjärnhälsan

I studien följdes 516 personers dagliga matvanor upp i cirka 20 års tid utgående från deltagarnas egna uppgifter. De yngsta deltagarna var drygt 26 år och de äldsta drygt 37 då studien inleddes.

Cirka 17 år senare (då genomsnittsåldern var 49,03 år ± 4,86 år) mättes deltagarnas minnesfunktioner och övriga kognitiva förmåga.

Ogräddade rågbröd på en plåt.
Rågbröd är ofta en fullkornsprodukt. Ogräddade rågbröd på en plåt. Bild: Yle/Minna Almark Västnyland,bröd,rågbröd,rågbröd,Bageri,backers bakers

Forskarna kunde konstatera att ett ofta förekommande intag av vitamin B6 och fullkornsprodukter kunde kopplas till bättre resultat i testerna då faktorer såsom ålder, etnisk tillhörighet, kön och totalkaloriintag beaktats.

Processade köttprodukter (torkat kött, köttkonserver och charkuterivaror) och mat som tillagats genom fritering eller stekning hade en motsatt effekt på testresultaten.

"Kan finnas även andra inverkande faktorer"

Liknande iakttagelser som i den nu omskrivna studien har gjorts även tidigare, men forskarna varnar ändå för att dra för långt gående slutsatser i och med att testgruppen var var rätt liten.

Forskarna påpekar att det förutom kosten också kan finnas andra skillnader i levnadssättet som kan påverka resultatet.

Demenssjukdomar är en allt vanligare orsak till försämrad funktionsförmåga i äldre ålder, och det är av största vikt att förebygga uppkomsten genom att hålla hjärnan i gott skick, slår forskarna dock fast.

Råris är en fullkornsprodukt, blåbär har B6-vitamin

Fullkorn finns i spannmålsprodukter i form av hela korn eller korn som krossats eller malts till fullkornsmjöl.

Till spannmål räknas vete, råg, havre, korn, spelt, majs, ris, hirs, durra (och övriga arter av sorghum). När det gäller fullkorn och ris är det råris som gäller.

Fullkornsprodukter innehåller järn, kalium, magnesium, folat (folsyra) och antioxidanter.

Sockerärter färdigt uppmätta i mått i ett torgstånd
Det finns B6-vitamin i till exempel ärter. Sockerärter färdigt uppmätta i mått i ett torgstånd Bild: Yle/Nina Bergman ärter (släkte),torg,sockerärter

B6-vitamin (pyridoxin) behövs för proteinomsättningen och inverkar på exempelvis nervfunktionen.

De högsta halterna av vitaminet finns i animaliska produkter såsom kött, ägg och mjölkprodukter, men det finns också i baljväxter, gröna bladgrönsaker, frukt, bär (exempelvis hallon och blåbär), vetegroddar, sesamfrön, potatis, mandel och fullkornsbröd.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes