Hoppa till huvudinnehåll

Unga i Ekenäs upplever att det har blivit svårare att få mopedkörkort – teoriprovet känns svårt med underliga formuleringar

Mopeder parkerade i en rad.De råkar alla vara blå.
På våren vill alla med moped i garaget komma ut på vägarna så fort som möjligt. Först gäller det ändå att fixa körkortet, vilket många unga tycker att har blivit jobbigare. Mopeder parkerade i en rad.De råkar alla vara blå. Bild: Yle / Tiina Grönroos mopeder,Ekenäs,Västnyland,Ekenäs högstadieskola

Många ungdomar tycker att det har blivit svårare att få mopedkörkort. Det är främst teoriprovet som anses krångligt med 70 frågor som ska besvaras på 30 minuter.

- Det är svårt. Man måste öva sjukt mycket och dyrt blir det också. Många klarar det först på femte gången, säger en av de ungdomar som samlats på Ekenäs högstadieskolas mopedparkering.

- Man vill ju köra moped så fort som möjligt och då kanske man skriver provet lite väl tidigt, förklarar en annan nybliven 15-åring.

De flesta av ungdomarna som tillbringar en del av matrasten med att beundra sina egna eller andras mopeder har skrivit teoriprovet minst två gånger. Flera av dem säger att de lyckades vid tredje försöket.

Resultaten har blivit sämre efter körkortsreformen

Fortfarande finns det rätt många som klarar teoriprovet på första försöket.

- Jag hade totalt två fel, säger Linus Holmberg som klarade av 70 frågor på första försöket och utan att bli stressad.

Linus Holmberg tillägger att han läste en hel del på egen hand före han avlade sitt teoriprov.

Mopeder och en traktor parkerade i Ekenäs högstadieskola. på parkeringen.
Har man inte moped kan man också komma med traktor till skolan. För traktor krävs också att man är 15 år och har körkort. Mopeder och en traktor parkerade i Ekenäs högstadieskola. på parkeringen. Bild: Yle / Tiina Grönroos mopeder,Ekenäs,Västnyland,Ekenäs högstadieskola,Traktor

Knappt 60 procent av de nylänningar som tagit eller försökt ta mopedkörkort har lyckats med en gång i teoriprovet.

Det visar Trafik- och kommunikationsverket, Traficoms statistik för årets tre första månader.

Resultaten är betydligt sämre än före körkortsreformen.

Färre obligatoriska undervisningstimmar, större valfrihet men också ansvar för den blivande föraren

I juli i fjol (2018) genomgick körkortsutbildningen en reform. Antalet obligatoriska undervisningstimmar skars ner rejält.

- Tidigare krävdes 19 timmar teori i trafikskola för att få personbilskort. Idag räcker det med fyra timmar eller till och med noll om du har mopedkörkort från tidigare.

Det säger Johan Forssell som driver trafikskolan West Drivers i Ekenäs.

- För mopedkörkort krävs idag fyra timmar teori och ingen obligatorisk körundervisning, fortsätter Forssell.

En man bredvid en bil (som används i trafikskola).
Johan Forssell förstår de ungas besvikelse när de misslyckas med teoriprovet. Det är ändå livsviktigt att kunna reagera snabbt och rätt också i verkliga livet när man rör sig med moped eller bil. En man bredvid en bil (som används i trafikskola). Bild: Yle / Tiina Grönroos mopeder,Ekenäs,Västnyland,körkort,Körkortslag,Trafikskola,west drivers

Körkorten har därmed blivit billigare. De som förlorat rent ekonomiskt på reformen är trafikskolorna.

Som det nu verkar är många blivande förare också förlorare.

De blir tvungna att ta om teoriprovet, ibland också körprovet, flera gånger.

Teoriprovet kostar 35 euro per gång.

Är teoriprovet svårare än trafikskolornas träningsprogram?

En ung Ekenäsbo med färskt mopedkörkort säger att hon upplevde att frågorna i teoriprovet var underligt formulerade. För henne tog det tre gånger innan hon fixade provet.

Hemma har jag klarat av trafikskolans program många gånger utan att göra ett enda fel, men sedan misslyckas jag i det riktiga teoriprovet― Ung, tillsvidare körkortslös Ekenäsbo

Också Johan Forssell på trafikskolan West Drivers har hört av sina elever att den svenska översättningen av teoriprovet skulle innehålla språkfel eller åtminstone konstiga formuleringar, men han vill inte kommentera saken desto mer.

- Jag vill inte spekulera eftersom jag inte har testat det nya teoriprovet. Jag borde i så fall boka tid till företaget som sköter examen, säger Forssell.

Tänk om du inte skulle klara teoriprovet?

- Ja, det är ju det jag är rädd för, skämtar Forssell.

Han har till sitt företag köpt ett program som skall motsvara teoriprovet. Eleverna får sedan öva hemma och testa hur de klarar av det här träningsprogrammet. Andra trafikskolor kör med liknande program.

- Hemma har jag klarat av trafikskolans program många gånger utan att göra ett enda fel, men sedan misslyckas jag i det riktiga teoriprovet, säger en ung Ekenäsbo som ännu saknar körkort.

Några skotrar parkerade i rad på Ekenäs högstadieskolas parkering.
Snabbt till skolan (och kanske ännu snabbare hem) med skoter Några skotrar parkerade i rad på Ekenäs högstadieskolas parkering. Bild: Yle / Tiina Grönroos mopeder,Ekenäs,Västnyland,Ekenäs högstadieskola,skotrar

Eddie Engdahl har också tränat i förväg hemma. Han är ändå nervös.

- Jag har hört att det är svårt, säger Eddie Engdahl.

Teoriprovet motsvarar verkligheten; man ska vara snabb och handla rätt

Johan Forssell på West Drivers förstår ungdomarnas nervositet och frustration, men han betonar också poängen med många frågor och kort svarstid; i trafiken ska föraren också kunna reagera snabbt och rätt.

Någon egen statistik på hur hans elever klarar sig i teoriprovet har Forssell inte.

- I körprovet lyckade alla förra veckan, men när det kommer till teoridelen brukar jag bara boka den första tiden. Om de inte klarar på första försöket bokar eleverna själva ny tid och eventuellt ytterligare en tid.

Ajovarma dementerar att det svenska teoriprovet skulle innehålla språkfel

Det är företaget Ajovarma, ett dotterbolag till A-Katsastus, som har specialiserat sig på finländares förarexamen och vägtrafikens tillståndstjänster. Företaget är privat.

Sakari Savola jobbar på Ajovarma i Åbo och han har också märkt att många misslyckas med teoriprovet på första försöket. Kurvan sjönk ganska drastiskt genast efter att de obligatoriska undervisningstimmarna i trafikskolorna minskade, det vill säga i samband med körkortsreformen.

en plansch med många trafikmärken. Finns på en vägg i en trafikskola.
Kan du alla de här och hur snabbt reagerar du på nya trafikmärken? en plansch med många trafikmärken. Finns på en vägg i en trafikskola. Bild: Yle / Tiina Grönroos mopeder,Ekenäs,Västnyland,körkort,Körkortslag,Trafikskola,trafikmärken,west drivers

- Frågorna har blivit fler, jämfört med tidigare tio frågor och 30 bilder, men att de svenskspråkiga teoriproven skulle vara fel översatta och innehålla språkfel stämmer inte, säger Sakari Savola.

Savola säger att Trafik- och kommunikationsverket har gått genom och kontrollerat de svenska frågorna flera gånger.

Att försöka klara kör- och teoriprov på talang är inte alltid det billigaste sättet― Sakari Savola, Ajovarma

- Orsaken till att många misslyckas med teoriprovet beror på att man försöker klara sig med minsta möjliga undervisning, tror Sakari Savola på Ajovarma

Savola jämför körkortsreformen med motsvarande i Sverige. Enligt honom var det många som inte klarade av sin förarexamen på första försöket, men efter några år, när svenskarna började ta fler frivilliga teorilektioner och träningsköra mera, steg också statistiken för förare som klarade teori- och körproven på första försöket.

- Att försöka klara kör- och teoriprov på talang är inte alltid det billigaste sättet säger Sakari Savola på Ajovarma i Åbo.

I Ekenäs högstadieskola tänker man våren 2020 ordna en valfri kurs i mopedteori. Tjugo elever har redan valt kursen. Kursens innehåll är trafikteori och mopedunderhåll i teori och praktik, berättar skolans rektor Bob Karlsson.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland