Hoppa till huvudinnehåll

Storstilade planer för flygplatsen i Pyttis – ska bland annat få ett teknologicentrum för drönarflyg

Skiss över flygplatsen i Pyttis
Skiss över flygplatsen i Pyttis Bild: FCG arkkitehdit flygplatser,Pyttis

I fredags publicerades ett nytt detaljplaneutkast för flygplatsområdet i Pyttis. Flygplatsen vill bland annat satsa på så kallade obemannade luftfarkoster, och fikar dessutom efter att ta över Finlands flygmuseum.

Just nu utvidgas flygplatsområdet i Pyttis. Landningsbanan ska bli längre – 1,8 kilometer – vilket betyder att affärs- och beställningsflyg kan landa där med de vanligaste plantyperna.

Dessutom ska satellitsystem som gör det möjligt att landa också vid dåligt väder tas i bruk.

Det finns stora planer för den nya flygplatsen i Pyttis. Kommunen och utvecklingsbolaget Cursor vill att området i framtiden ska utgöra ett centrum för luftfartsteknologi och -logistik med bred verksamhet.

Redan nu utvecklas och testas drönare, så kallade obemannade luftfarkoster, på flygplatsen. Både inhemska och utländska testflygare, bland annat från Estland och Ryssland, har redan besökt Pyttis.

Teknologipark byggs in anslutning till flygplatsen

Flygplatsen heter Redstone AERO och är nu officiellt en del av det offentliga lufttrafikssystemet och har flygplatskoden EFPR.

I fredags publicerades detaljplaneutkastet för Pyttis flygplats. Planeområdet är cirka 300 hektar, alltså ungefär samma storleksklass som 400 fotbollsplaner.

I detaljplaneutkastet finns bland annat en teknologipark med namnet Helsinki-East Aerodrome som skulle byggas intill den mest västliga E18-motorvägsanslutningen i Pyttis.

Män i flygplan
Män i flygplan Bild: Yle / Vesa Grekula Pyttis,flygplan,flygplatser

– Visionen i detaljplaneutkastet utgår från kommunens tema och mål "Pyttis på kartan". Pyttis strävar efter att skapa nya arbetsplatser och trygga levnadsmöjligheterna här. Den nya flygplatsen gav en möjlighet att skapa en bredare helhet med framtidens teknologi- och logistikföretag, säger kommundirektör Jouni Eho i ett pressmeddelande.

Drönarlogistik kommer att vara en stor del av teknologiparken. Obemannade luftfarkoster ser ut som flygplan och behöver en landningsbana.

Tanken är att Redstone också ska fungera som en tullflygplats med tanke på S:t Petersburg-trafiken.

I framtiden flygs eventuellt skytteltrafik mellan S:t Petersburg och Pyttis, endera med obemannade eller traditionella flygplan.

Ersättare för Malms och Ärtholmens flygplatser

Redstone AERO är den första nya allmänna flygplatsen i Finland på flera årtionden.

Flygplatsen är nödvändig eftersom luftfartsbranschen har växande behov i södra Finland och eftersom verksamheten vid Malms och Ärtholmens flygplatser i Helsingfors upphör i slutet av det här året.

Tanken är att Pyttisflygplatsen ska lämpa sig uttryckligen för tidtabellslös flygtrafik.

– Trafikmässigt är Finland en ö, och våra framtida framgångar är beroende av goda förbindelser. Flygplatsen här löser problemet med vart verksamheten från Malm och Ärtholmen ska flyttas eftersom vi ligger bara en timmes färd från huvudstadsregionen, säger Esa Korjula som är styrelseordförande för Redstone Aero.

Pyttis flygplats har fått verksamhetsbidrag på 900 000 euro av staten, men flygplatsen är ännu inte officiellt laglig eftersom det har lämnats in besvär mot miljötillståndet som flygplatsen fick 2017.

Flygmuseet från Helsingfors-Vanda till Pyttis?

Pyttis flygplatsområde är en stark kandidat för att ta över Finlands flygmuseum. Museet måste hitta nya lokaler eftersom hyresavtalet på Finavias tomt i Vanda tar slut under de närmaste åren.

Esa Korjula ser Pyttis som en naturlig ny ort för flygmuseet.

Skiss över framtida luftfartsmuseum
Till exempel så här kan flygmuseet i Pyttis se ut. Skiss över framtida luftfartsmuseum Bild: ALA-arkkitehdit Pyttis,museer

ALA-arkitektbyrån har redan gjort en skiss för museihallen som skulle kunna byggas i samband med flygplatsen. Samma arkitektbyrå har också planerat centrumbiblioteket Ode i Helsinfors.

– Flygmuseet ska absolut finnas på en flygplats. Internationellt livskraftiga museer har lyckats tack vare funktionaliteten. Vad är mer lockande än att se flygande museiplan, service och restaurering eller när mekaniker testar en gammal stjärnmotor? frågar Korjula.

Skiss över framtida luftfartsmuseum
Idéskiss för flygmuseet. Skiss över framtida luftfartsmuseum Bild: ALA-arkkitehdit museer,Pyttis

Pyttis koncept för flygmuseet skulle vara ett liknande livskraftigt objekt som Finlands havsmuseum med sina besökare, evenemang och arbetsplatser.

– Det är tack vare sådana här möjligheter som Pyttis vill vara med och möjliggöra utvecklingen av flygplatsen och närområdet, säger Pyttis kommundirektör Jouni Eho.

Artikeln baserar sig på Suomen uusimmalla lentokentällä suuret suunnitelmat – havittelee itselleen Helsingin lentokenttien koneita ja ilmailumuseota Vantaalta skriven av Antti-Jussi Korhonen.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland