
Dokumentaristen Mikael Martikainen visar den första bilden på det sjunkna skeppet M/S Irma som försvann norr om Åland natten mellan den 25 och 26 oktober 1968.
I femtio år har Irma varit försvunnen. Ända tills nu.




Det 45 meter långa skeppet av järn förde elva personer med sig i graven.
Endast styrmannen Torvald Grönqvists kropp hittades efter att Irma hade försvunnit. Irma var på väg från Klaipėda i Litauen till Raumo.
Familjen Grönqvist i Vålax i Borgå miste åtta anhöriga: fyra söner, tre svärdöttrar och en tvååring i tragedin.
- Irma ligger cirka 23 sjömil (drygt 40 kilometer) väster om Enskär (fyrön i Gustavs kommun) och avståndet till Åländska fastlandet är lite mindre, berättar Martikainen om fyndet.
Vega Östnylands intervju med en anhörig kan man lyssna på nio minuter in i programmet på Arenan.
Ett av de stora finlandssvenska mysterierna är härmed löst, men ännu återstår många frågor kring förlisningen.

Martikainen och datorprogrammeraren Tomas Gustafsson har i år påbörjat filmandet av en längre dokumentär om M/S Irma med målet att hitta vraket och att försöka reda ut vad som egentligen hände och vad som förorsakade förlisningen.
De har i över ett års tid samlat in all tänkbar information om fallet. Gustafsson har genom en avancerad simulation räknat ut driftmönster för den stora mängd vrakgods som hittades från Irma.
Efter ihärdiga efterforskningar och två veckors systematiska skanningar av havsbottnen fick teamet napp på tisdag: Irmas vrak hittades och identifierades.
Irma vilar på cirka 43 meters djup.
- Av bilderna som dels tagit med side-scan sonar och dels med en robotkamera framgår att Irma ligger på rätt köl, lutande på styrbord sida. Hon har troligen gått ner med fören före, eftersom förpartiet tycks vara skadat, berättar Martikainen.
Under årens lopp har en mängd trålar fastnat i akterbyggnaden och troligen rivit med sig styrhytten i trä samt de två masterna.
M/s Irma
- Motorfartyget byggdes i Norge 1947 på Seutelvens Mekaniska Verkstad i Fredrikstad.
- M/s Irma var 44,64 meter lång, 7,55 meter bred och 3,6 meter djup.
- Hon hade dubbla skrov, nyanskaffad radioutrustning, ny räddningsflotte och hon var byggd för sillfiske på Atlanten.
- Hon gick under namnen Kari 1947-1956, Veslemöy 1956-1961 och Irma 1961-.
- Fartyget ägdes av familjen Grönqvist från byn Vålax i Borgå landskommun.
- M/s Irma skulle frakta stenkol, antracit, från Klaipeda i Litauen till Raumo i Finland.
- M/s Irma förliste natten mellan den 25 och 26 oktober 1968 någonstans på norra Ålands hav.
- Elva personer omkom då fartyget förliste.
- Den enda som hittades var Torvald Grönqvist. Man fann hans kropp i en uppochnervänd livflotte cirka tre sjömil från åländska Yxskär.
Med båten förliste:
- Sten Grönqvist 3.5.1938 med fru Mirja Grönqvist 16.12.1941 och son Kim 27.1.1966
- Torvald Grönqvist 8.3.1944 med fru Britta Grönqvist 1.1.1947
- Kurt Grönqvist 31.12.1945 med fru Leila Grönqvist 12.5.1948
- Hans Grönqvist 13.4.1942
- Kurt Törnström 24.6.1947
- Jim Lundström 28.5.1949
- Stefan Lumme 26.12.1951
- Irmas lastrum är öppet och lasten som bestod av antracit har stjälpt eller eventuellt sköljts ur. Inga spår av lastluckorna finns tillsvidare, berättar Martikainen.
Vraket kommer att undersökas noggrannare under sommaren för att få fram ledtrådar om orsaken till förlisningen.
Dokumentären som filmats i över ett år beräknas vara klar våren 2020.
Hör Svenska Yles podd om M/S Irma: