Hoppa till huvudinnehåll

Vi frågade hur ni upplever trafiken i huvudstadsregionen - så här svarade ni

Autoja liikennevaloissa
Bilar som kör för nära varandra irriterar trafikanter i huvudstadsregionen. Autoja liikennevaloissa Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle trafik,rusningstrafik,bilar

Bilister som gör farliga omkörningar, kör för långsamt och inte använder blinkers och cyklister som inte beaktar trafikreglerna. Det är några av situationerna som irriterar medtrafikanterna i huvudstadsregionen.

"Mest irriterande att vara passagerare med chaufförer som har bråttom till köer och rött ljus. Gasa gasa bromsa bromsa, ligga fast i andra bilar som inser att det är rött ljus och inte gasar fram till det, byta fil, gasa förbi och tvärnita vid rödljuset"

"Det som får mej att bli körmonster; snigelförare som kör underhastighet, ofta äldre personer"

"Oavsett vilken hastighet man kör så har man ändå bilen bakom fast i sig. Respekten för stoppskyltar finns knappt längre och cyklister (speciellt barn) cyklar med full fart på skyddsvägar även där det inte är tillåtet"

Det här är ett axplock bland kommentarerna som har ramlat in på både vår webbplats och på Facebook i anslutning till en artikel om hur trafiken i huvudstadsregionen upplevs.

De största syndarna tycks baserat på enkäten i artikeln och kommentarsfälten vara chaufförer som inte använder blinkers och chaufförer som kör för nära varandra, för långsamt eller gör farliga omkörningar.

Också cyklister som inte beaktar trafikregler verkar förarga läsarna.

Vi pratade med två trafiklärare i Grankulla vid namn Santtu Sarlin och Åke Eriksson och bad dem kommentera resultatet i enkäten.

De tycker att trafiken i huvudstadsregionen överlag fungerar bra, men säger att största problemet är bilister som har lite för bråttom och vill göra farliga omkörningar ibland.

- Cyklister har lite svårt att komma ihåg sina regler, säger Sarlin.

Åke Eriksson till vänster och Santtu Sarlin står vid en motorcykel.
Trafiklärarna Åke Eriksson och Santtu Sarlin. Åke Eriksson till vänster och Santtu Sarlin står vid en motorcykel. Bild: Yle/Christoffer Kaski trafiklärare,Grankulla,åke eriksson

"Chaufförer som inte använder blinkers"

I skrivande stund har var sjätte person svarat att de irriterar sig på personer bakom ratten som av en eller annan orsak inte signalerar innan de ska svänga.

En kommentar: "Finns nog bilister som inte har någon koll på trafikreglerna också. Om alla som rör sig i trafiken skulle hålla trafikreglerna och hålla sig lugna skulle kanske irritationen minska också i trafiken"

Sarlin håller med och säger att det är ett problem som länge har varit på tapeten.

- Men just därför förstår jag inte varför vi inte använder blinkers mera, eftersom det tycks irritera alla, utbrister han.

Han konstaterar därefter att blinkers är ju så väldigt lätt att använda.

"Bilar som kör för nära varandra"

Bilar som kör för nära varandra irriterar 15 procent av medtrafikanterna i huvudstadsregionen.

I kommentarsfältet står att läsa: "helsingforsarna har lite av "ryskt" trafikbeteende över sig, ofta häftiga överhastigheter och ryckig trafikrytm där man "armbågar" sig fram i trafiken"

Också Yle Huvudstadsregionens reporter fick känna på det irritationsmomentet under ett par svettiga nära ögat-situationer på väg från Böle till Grankulla.

Eriksson konstaterar att det är ytterligare ett problem som hela tiden bubblar under ytan och lyfter fram bilister som tror att de kommer snabbare fram till sin destination om de ligger tätt bakom kofångaren på bilen framför.

- Men om båda bilarna kör 80 kilometer i timmen så sparar man inte så mycket tid om man lämnar ett mellanrum på 30 meter till bilen framför, säger han.

Sarlin inflikar att bilar som kör för nära varandra orsakar flest olyckor i Finland, omkring 20 000 per år, och förutom det orsakar köer i rusningstid eftersom ingen vill släppa in andra bilar i kön.

Eriksson säger ändå att det finns ett ljus i tunneländen.

- Nya bilar är utrustade med ett system som bromsar automatiskt då du kör för nära bilen framför.

Vad irriterar dig mest i trafiken?

Chaufförer som inte använder blinken då de ska svänga
16.7% (415 röster)
Bilar som kör för nära varandra
14.9% (370 röster)
Farliga omkörningar
14.3% (354 röster)
Bilar som kör för långsamt
14.2% (351 röster)
Cyklister som inte beaktar trafikregler
11.5% (285 röster)
Bilar som inte stannar vid övergångsställen
9.1% (226 röster)
Bilar som kör förbi då man själv köar
7.7% (190 röster)
Fotgängare som inte beaktar trafikregler
5.4% (133 röster)
Bilar som kör för fort
4.9% (122 röster)
Jag tycker att trafiken fungerar bra
1.3% (33 röster)
Antal avgivna röster: 2479

"Bilar som kör för långsamt"

Bilar som kör för långsamt på vägarna i huvudstadsregionen irriterar nästan 14 procent av de som svarat på enkäten.

Sarlin är medveten om att fenomenet stör trafiken, men tycker att man bra kan köra lite långsammare än vad maxhastigheten kräver.

- Men att köra till exempel 30 kilometer i timmen på en väg med hastighetsbegränsning 50 stör trafiken och skapar onödiga köer, säger han.

Man ser på unga förare hur mamma och pappa kör hemma― Åke Eriksson, trafiklärare

Sarlin berättar att i hans yrke kör man ofta ganska långsamt med eleverna, eftersom de ska hinna hänga med och lättare kunna förutse situationer.

Det här medför dagligen att otåliga bilister bakom använder sitt signalhorn.

"Cyklister som inte beaktar trafikregler"

Av de svarande finner 11 procent cyklister som inte följer trafikregler irriterande.

En av kommentarerna på Facebook i anslutning till artikeln lyder: "Det finns stollar i alla trafikantgruppen, men de som mest synligt och fräckast bryter mot trafikreglerna, är cyklisterna"

Eriksson säger att det största problemet är att många cyklister inte känner till trafikreglerna och passar på att tipsa media att i högre grad sprida ut information om vilka trafikregler som gäller för cyklister.

- De allra farligaste cyklisterna är de med strumpbyxor på, som kör 50 kilometer i timmen, och bara har egna regler som inte gäller någon annan, säger han.

Ett barn i en bilstol på bakbänken i en bil med en manlig förare i framsätet som kör bredvid en grön äng.
Barnen på bakbänken lär sig trafikbeteende av sina föräldrar, konstaterar trafiklärarna. Ett barn i en bilstol på bakbänken i en bil med en manlig förare i framsätet som kör bredvid en grön äng. Bild: lev dolgachov bilister

Barnen på bakbänken lär sig av mamma och pappa

För en del tryter tålamodet i trafiken - och många tycks glömma en del trafikregler så snart körprovet är avklarat.

Sarlin säger att det finns många orsaker till det här beteendet - alla är vi ju som bekant olika.

- Vissa njuter av att vara i trafiken, medan andra har bråttom eller har kort stubin, säger han.

Både Sarlin och Eriksson vill ändå lyfta fram en gemensam nämnare, nämligen föräldrarnas sätt att köra.

- Man ser på unga förare hur mamma och pappa kör hemma, säger Eriksson.

- Många har lärt sig på bakbänken hur föräldrarna kör, säger Sarlin.

De tror inte att en förändring i körundervisningen hjälper, men efterlyser mera undervisning i tidig ålder i till exempel skolan.

- Och föräldrarna kan säga åt barnen på bakbänken att lägga undan sina telefoner och följa med hur de kör.

Yngre och äldre bilister bland syndarna

Både Sarlin och Eriksson har arbetat som trafiklärare i över 20 år och medger att de har utvecklat en yrkesskada och kastar ett extra öga på sina medtrafikanter också utanför arbetstid.

- Då vi kör med eleverna brukar vi också bevaka andra bilister och diskutera att så här gör dom andra men kom ihåg att inte göra så, säger Sarlin.

Eriksson berättar att det ofta är unga och oerfarna förare som kör utanför de gränser som lagen dikterar, eftersom de vill testa på och visa sig tuffa inför sina kompisar.

- Men också äldre bilister som inte längre klara av att hela tiden vara på alerten och gör fel som de själva inte märker, säger han.

Här kan du höra hela intervjun med trafiklärarna Santtu Sarlin och Åke Eriksson:

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen