Hoppa till huvudinnehåll

"Muslim förstör staty i Italien" – så här sprids falska nyheter på Twitter före EU-valet

Skärmdump på trollinlägg på Twitter.
Skärmdump på trollinlägg på Twitter. Bild: Harri Vähäkängas/Yle/Skärmdump/Twitter Desinformation,internettroll,Twitter

Tillsammans med experter har Yle granskat 300 000 Twitterinlägg om EU. De populäraste diskussionsämnena splittrar medborgarna.

Så här gjordes Twittergranskningen

  • I Yles granskning utreddes hur man talar om EU-valet på Twitter samt om det sprids mycket desinformation på plattformen.
  • Yle analyserade tillsammans med F-Secures forskare drygt 297 000 Twitterinlägg av knappt 113 000 Twitterkonton. Inläggen innehöll ett allmänt ämnesord om EU-valet. Inläggen samlades mellan 29.4-9.5.
  • I projektet deltog utöver Yle rundradiobolagen i Sverige, Nederländerna, Österrike och Storbritannien.

Text: Riku Roslund och Päivi Koskinen
En man med långt skägg, klädd i arabiska kläder, har klättrat upp på en staty. Han krossar den våldsamt i bitar med en slägga. En förbipasserande slänger en sten mot mannen. Till slut anländer flera poliser till platsen.

Den här videon publicerades på Twitter i början av maj 2019. Twitterkontot som sprider videon konstaterar:

"Muslimsk #migrant förstör en staty i #Italien, för att en del av kroppen är synlig. #Europa vet inte vad som väntar dem inom de kommande 5–15 åren."

Att videon är falsk har bevisats redan tidigare. Trots det får videon en stor spridning på nätet. Videon visar en verklig händelse, men den ägde inte rum i Italien utan i Algeriet. Bland annat nyhetsbyrån AFP rapporterade om händelsen i oktober 2018.

Videon är ett av de populäraste inläggen som behandlar EU, och som har spridits i samband med Europaparlamentsvalet under ämnesord som behandlar EU.

Det här framgår i Yles omfattande granskning av 300 000 Twitterinlägg. Inläggen har publicerats mellan 29.4–9.5.

Fem europeiska rundradiobolag har samarbetat kring granskningen. Uppdraget var att utreda hur man talar om EU-valet på den populära plattformen Twitter och om det sprids desinformation, alltså avsiktligt vilseledande information inför valet.

Av de här hundratusentals inläggen framgår det att de allra populäraste kontona sprider inlägg som innehåller medvetet förvrängd information.

I Yles analys verkar det som om att de som delar falska uppgifter har en klar koppling till varandra. De försöker alltså konstgjort förstärka och sprida sitt budskap så att det når ut till så många personer som möjligt. De förenas i sin Rysslandsbeundran och sitt EU-hat.

Granskningen stöder också uppfattningen om att allt flera EU-medborgare utsätts för förvrängda eller falska nyheter.

Enligt en färsk utredning utsätts miljontals människor i Europa för falska nyheter och näthat. Enligt den amerikanska medborgarorganisationen Avaaz undersökning sprids det framför allt av extremhögern och aktörer som stöder EU-kritiska partier.

Enligt en färsk undersökning har hälften av EU:s 500 miljoner invånare utsatts för desinformation. Utredningen har gjorts av det amerikanska databolaget Safeguard Cyber. Enligt bolaget har hundratusentals konton skapats på flera sociala medier för att sprida förvrängd information.

Konton bakom populära tweets sprider nyheter från statsfinansierade ryska medier

Videon där den algeriska statyn slås sönder spreds av ett konto som heter Compact News. Inlägget fick nästan 1 300 gilla-markeringar. I slutet av maj hade inlägget delats nästan 1 800 gånger.

Inlägget var det näst mest delade inlägget av alla de 300 000 inlägg som Yle granskade. Det populäraste var ett grovt EU-kritiskt inlägg från ett konto som heter Partisan DE.

Det som också är gemensamt med de populära EU-kritiska kontona är att de generöst delar nyheter från ryska propagandamedier som till exempel Russia Today och Sputnik.

Yle har inte lyckats reda ut vem som står bakom dessa konton. Enligt en expert kan det vara fråga om “grannen i öst, fristående grupperingar eller bara enskilda individer”. De sprider ett narrativ, alltså en berättelse, där hotbilderna i världen förklaras på ett sätt som behagar Ryssland.

– Innehållet i inläggen stöder Rysslands strategiska narrativ vars syfte är att försvaga enigheten inom Europa och öka polariseringen, säger kommunikationschef Pävi Tampere vid Centret för bekämpning av hybridhot (Hybrid CoE).

Centret ligger i Helsingfors och ett drygt tiotal EU-länder samt Kanada och USA deltar i verksamheten.

Enligt Tampere är Twitterinläggen typiska exempel på hur man försöker påverka människor och få dem att förlora förtroendet till EU och demokratiska samhällen.

Köpta retweets från nygrundade konton

Inläggen samlades genom att söka inlägg med över 30 hastaggar som behandlar EU-valet på ett allmänt plan. Några exempel är #EUElections2019, #Europawahl2019 och #EUvaalit.

Analysen av materialet gjordes av det finska it-säkerhetsbolaget F-secures forskare Andrew Patel. Han har tidigare använt samma typ av metod som baserar sig på maskininlärning för att forska i Twitterinlägg som behandlade brexit.

Patel kom fram till att det är sannolikt att de inlägg som fick stor spridning kan ha manipulerats. Inläggen har flera egenskaper som väcker misstankar.

Ett vanligt inlägg på Twitter brukar ha dubbelt flera gilla-markeringar än retweets. För en vanlig användare är det lättare att klicka på gilla-knappen än att dela vidare inlägget på sitt eget konto, eftersom det kräver mera arbete.

Toppinläggen i Yles granskning ser annorlunda ut. De har betydligt flera retweets än gilla-markeringar.

– Det här är ovanligt. Inläggen retweetas av konton som inte verkar ha något att göra med själva innehållet, säger Andrew Patel.

Av kontona i den här granskningen har åtminstone ett köpt popularitet. På kontot Partisan DE hittade Patel många inlägg vars retweets hade kommit från konton som hade skapats nyligen.

– De här kontona verkar i övrigt twittra helt annat innehåll. De verkar härstamma från tjänster som säljer retweets, säger Patel.

Inlägg togs bort efter att Yle tog kontakt

I ett annat populärt inlägg ser vi en ung person halta fram på kryckor längs en gata. I bakgrunden ser man en demonstration. Kravallpolisen verkar jaga iväg den unga personen som har täckt sitt ansikte. Området är avspärrat och till slut ramlar den unga omkull.

“Flera bevis på hur inhumant #Macrons #Frankrike är år 2019”.
“Inget #EU land har kommenterat dessa våldsamheter. #gulavästar #Euval2019”

Inlägget, som har spridits av kontot Partisan DE, har retweetats 6 000 gånger och det har fått omkring 4 200 gilla-markeringar.

Yle har inte kunna verifiera videons ursprung, men den verkar vara filmad i Frankrike under en av de gula västarnas demonstrationer.
De gula västarnas protester är ett exempel på när utomstående misstänks för att de försöker stärka proteströrelsens verksamhet.

Partisan DE tog bort videon från sitt Twitterkonto i torsdags. Det hände en dag efter att Yle tog kontakt med en part vars kopplingar till kontot är känt. Yle har laddat ned videon och den går att se på Arenan.

Kontona förenas av ryska propagandamedier - och en man som kallar sig Robert

East Stratcom är en organisation inom den Europeiska utrikestjänsten som har specialiserat sig på att forska i desinformation. En arbetsgrupp inom organisationen har kommit fram till att det finns mycket manipulerade inlägg på Twitter som förstärker gula västarnas budskap. De inläggen sprids av bland annat propagandamedierna RT och Sputnik.

Päivi Tampere vid centret för bekämpning av hybridhot ser liknande motiv i Partisan DE:s video. Man vill bland annat få folk att motsätta sig EU.

– På så sätt är det här innehållet lika som narrativ som tidigare har varit i rubrikerna, säger Tampere.

Både kontot Compact News som delade videon med den sönderslagna statyn och Partisan DE verkar vara starkt kopplade.

Bägge konton förenas av gemensamma teman – och genom en man som presenterar sig som en amerikan med italiensk bakgrund.

Kontona är starkt kritiska till både invandring och islam. De delar också rikligt med artiklar från ryska propagandamedier.

De källor som kontona hänvisar till är bland annat Russia Today, Sputnik News, Voice of Europe och Ruptly. Samtliga är stora mediehus som verkar på flera olika språk och de finansieras av ryska staten. Mediehusen sprider falska nyheter och innehåll som kraftigt instämmer med president Vladimir Putins politik..

Över en tredjedel av det innehåll som Compact News sprider kommer från Ryssland.

Hoppa över Twitterpostning

Det finns ingen information om de personer som ansvarar för kontona. Compact News nämner ändå i sin beskrivning att en journalist vid namnet Robert Kearney jobbar för dem.

Partisan DE gör å sin sida reklam i sin beskrivning för en blogg som heter News Compact. En av sajtens författare är Robert Kearney.

Yle tog kontakt med Kearney genom hans privata Twitterkonto. I ett privat meddelande uppger personen som presenterar sig som Kearney att han är en frilansjournalist som bor i USA och har rötter i Italien.

Kearney berättar att han skriver artiklar till bloggen News Compact frivilligt. Han nekar till att han skulle få betalt för sitt arbete.

Under de senaste dagarna har Kearney twittrat på sitt personliga konto om Europas populistpartier som möttes i Milano. Han verkar också beundra Italiens invandringsfientliga Lega-partis ledare Matteo Salvini.

I de bilder som Kearney delar ser man också Sannfinländarnas riksdagsledamot Laura Huhtasaari, som deltog i mötet som Salvini ordnade förra lördagen.

Hoppa över Twitterpostning

"Han verkar som ett mål för en rysk insats"

Yle visade resultaten av undersökningen från inläggen på Twitter för flera forskare som har fördjupat sig i sociala medier. Enligt dem upprätthålls både Partisan DE och Compact News sannolikt av en eller flera personer. De är alltså inte automatiserade robotkonton som sprider desinformation.

Också Kearney verkar som en riktig person, enligt en brittisk sakkunnig på hybridpåverkan i London.

Kearney som har en högerextrem världsbild verkar vara ett typiskt exempel på en person som tar till sig de ryska propagandamediernas EU-fientliga budskap.

– Han verkar mera som ett mål för den ryska insatsen än som en person som är skapad inom ramen för den ryska insatsen, säger forskaren Ben Nimmo vid Digital Forensics Lab i London.

DFRLab är specialiserad på att forska i desinformation och den upprätthålls av den amerikanska tankesmedjan Atlantic Council. De har redan tidigare upptäckt att Compact News sprider falska nyheter.

Nimmo ser inga spår av att Kearneys Twitterkonto eller Partisan DE eller Compact News skulle drivas av en statlig aktör som Ryssland.

Enligt Nimmo producerar de ryska propagandamedierna Russia Today och Sputnik exakt sådan förvrängd information som människor som Kearney vill sprida på sociala medier.

– Han (Kearney) är deras publik. På grund av det delar han (Kearney) RT:s och Sputniks innehåll, bedömer Nimmo.

Kontot böt namn och fokus

Yle redde ut Partisan DE:s och Compact News kontons verksamhet med hjälp av en finsk dataanalytiker som inte var inblandad i Yles granskning. På grund av sitt arbete vill dataanalytikern inte uppträda med sitt namn.

Det visar sig att Partisan DE ursprungligen hette Stratforce1. Kontot skapades i december 2017 och twittrade bara om ryska militären och dess framgångar i bland annat Mellanöstern. Stratforce1-kontot hade också en blogg som publicerade texter endast behandlade ryska militären.

Samma aktör verkar också ha andra Twitterkonton var av de äldsta är skapade 2012.

Men i november 2018 ändrar Partisan DE plötsligt sin karaktär. Kontot börjar dela nästan exklusivt meddelanden som försvarar de gula västarna i Frankrike.

Däremot har Compact News publicerat mycket EU- och invandringskritiska inlägg.

Inläggen granskades också av datasäkerhetsbolaget F-Secure som har en arbetsgrupp som har specialiserat sig på att verifiera språk. Enligt dem har inläggen sannolikt gjorts av flera personer. Baserat på de grammatiska felen verkar det som om personerna bakom kontot inte har engelska som modersmål, säger F-Secures experter.

Sprids också i Finland

I Finland har nättrollen delat videon av Compact News där statyn slås sönder. Ett nättroll är en person och anonyma konton på sociala medier som i första hand stör och provocerar andra användare och försöker styra diskussionen åt ett håll de själva föredrar.

Yle hittade flera finländska trollkonton som har delat videon om statyn. Kontona har flera finländska följare. En del av följarna är aktiva finländska nättroll.

Yle analyserade också trollkonton genom ett internationellt samarbete med rundradiobolagen i Sverige, Nederländerna, Österrike och Storbritannien. Journalisterna samlade en lista över trollkonton som verkar i respektive länder och sammanlagt hittade man över 4 200 trollkonton.

Av de 300 000 analyserade inläggen stod trollkonton för 2 000 inlägg. Av de här inläggen kom 200 från Finland. Det visar sig att trollen har delat videon om statyn åtminstone i Finland, Storbritannien och Nederländerna.

Hoppa över Twitterpostning

Ryssland tros ha försökt påverka flera val runt om i världen. Det mest kända fallet är presidentvalet i USA 2016.

De ryska nättrollen skapade bland annat ett stort nätverk av konton, som enligt den amerikanska senatens underrättelsekommitté, matade meddelanden som stödde Donald Trump till mycket specifika grupper, till exempel invandringskritiska amerikaner eller personer som stöder rätten att bära vapen.

Enligt flera experter har sättet att sprida desinformation förändrats under Europaparlamentsvalet. Nu använder allt fler europeiska aktörer samma taktik som de ryska valpåverkarna använder.

Det verkar som om aktörer i Europa skulle gynnas av anti-EU-meddelanden från Ryssland, vilket fallen i Yles granskning visar. Också Ryssland har blivit skickligare på att dölja sina spår. Det har blivit lockande för Ryssland att till exempel maskera valpåverkan som lokal valpåverkan.

Enligt DFPLabs forskare Ben Nimmon i London är det svårare att tygla desinformation om aktörerna är landets egna medborgare och inte ryska aktörer.

– Politisk sett är det mycket svårare att komma på vad man kan göra om enskilda EU-medborgare sprider felaktig information på samma sätt som ryssar.

Artikeln är en översättning av artikeln:
Yle selvitti: Näin valeuutiset leviävät Twitterissä ennen EU-vaaleja – myös Suomessa jaetaan Venäjä-mielisten epäilyttävien tilien sisältöä

Översättning till svenska: Axel Nurmio.

Läs också

Val

Nyligen publicerat - Val