Hoppa till huvudinnehåll

Nytt effektivt sätt att lappa vägar i Österbotten – "Enormt kostnadseffektivt och gör dessutom lappningar som håller"

Vägarbete
Vägarbete Bild: YLE/Markus Bergfors skanska

En ny metod för att lappa hål i asfalt har visat sig vara effektiv på de österbottniska vägarna. Vi är jättenöjda, säger Anders Östergård, direktör på NTM-centralen i Södra Österbotten.

Metoden har utvecklats av ett företag från Södra Österbotten och metoden användes första gången förra året. Då lappades 43 000 hål på en 2 500 kilometer lång vägsträcka i de tre österbottniska landskapen.

- Det är enormt kostnadseffektivt, det sparar på material och gör dessutom lappningar som håller. Vi är jättenöjda, säger Östergård.

Är det här en bättre metod än dem man använt tidigare?

- Utan vidare. Det är branschens oppfinnar-Jocke som har konstruerat en lappningsmaskin som är väldigt kostnadseffektiv och ger bra resultat.

Hål i asfaltsbeläggningen
Hål i asfaltsbeläggningen Bild: YLE/Stefan Härus tjälskada

Östergård syftar på Marko Koivisto, som är hjärnan bakom den nya metoden. Enligt Koivisto går det åt mycket mindre asfaltmassa med den nya metoden och redan på det sättet sparar man en hel del pengar.

- Med den nya metoden kan vi gå igenom tio gånger mer kilometrar än förr och ändå spara in över en tredjedel av priset.

Utgår från de geometriska formerna

Tidigare har man lappat till viss del över den så kallade friska beläggningen, vilket har resulterat i att det blir en liten trappa där vatten kan samlas.

Det problemet uppstår inte med den nya metoden.

- När vattnet samlas i båda ändorna av lappningen så uppstår nya hål ganska snabbt. Men då man gör lappningen enligt den geometriska formen på hålet så kan vattnet röra sig normalt och det blir ingen större belastning på lappningen, säger Koivisto.

Och det här har visat sig fungera.

- Jag har inte sett alla lappningar, men jag har inte hört att någon skulle ha sagt att man hittat söndriga lappningar. Om vi på det här sättet kan öka trafiksäkerheten så är vi på rätt väg.

Anders Östergård, direktör för trafik och infrastruktur vid Södra Österbottens NTM-central
Anders Östergård, direktör på NTM-centralen i Södra Österbotten. Anders Östergård, direktör för trafik och infrastruktur vid Södra Österbottens NTM-central Bild: Yle/Filip Stén anders östergård,NTM-centralen i Södra Öterbotten

Kan hålla i fem år

Livslängden på lappningarna med den nya metoden är relativt lång hävdar Koivisto.

- Lappningen kan hålla i tre till fem år på mindre trafikerade vägar, medan lappningar på huvudvägar håller i ungefär två år.

Enligt Koivisto har man försökt koncentrera sig på de mindre trafikerade vägarna runtom i Österbotten.

- Vi vet alla att vi inom en snar framtid behöver nya beläggningar, men på det här sättet strävar vi efter att få vägarna att hållas i körbart skick.

Dessutom behöver man inte skrapa bort lappningar som är gjorda med den nya metoden när man lägger ny beläggning. Det sparar också lite tid och pengar.

- Tidigare lappningar har man tvingats skrapa bort och det har fört med sig tilläggskostnader.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten