Hoppa till huvudinnehåll

F1-experten skulle ha friat Max Verstappen efter depåkrocken med Valtteri Bottas: ”Helt fel att föraren straffas av stallets miss”

Christian Horner diskuterar med Max Verstappen.
Stallchefen Christian Horner diskuterar med Max Verstappen. Christian Horner diskuterar med Max Verstappen. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Max Verstappen,Christian Horner

Både Red Bull och Ferrari gjorde sitt yttersta för att tappa viktiga poäng i Monaco, anser Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens. Enligt af Petersens är det kul att Ferrari lyckades bryta den totala Mercedes-dominansen – men nu måste det bli ett slut på amatörfasonerna, säger han.

F1-deltävlingens absolut mest omtalade incident ägde rum redan i början av loppet då förarna kom in till depån för första gången. Max Verstappen skickades då iväg för tidigt och krockade med Valtteri Bottas – Fredrik af Petersens hur såg du situationen?

– Ja, det är lätt att det går som det gjorde egentligen. Stallen har en kille som tittar bakåt och då märkte ju inte Mercedes att Verstappen också var på väg ut. Det är sådant som händer helt enkelt. Jag tycker att det är fel att föraren straffas, det är ju inte han som avgör när han får sticka iväg utan stallet.

Verstappen åkte på ett fem sekunders tidsstraff och halkade därför ner till fyra i resultatlistan.

Lewis Hamilton tog segern och det finns hur mycket som helst att diskutera gällande hans lopp, men vi börjar med det uppenbara – hur stor var den här segern för honom?

– Mycket stor. Framför allt känslomässigt. Niki Laudas bortgång påverkade nog honom mycket mer än han låtit oss tro. Pressen var oerhört stor på honom den här helgen och blev ännu större efter kvalet. Han var ju snabbare än Valtteri först i Q3 och jag har hört uppgifter om att han verkligen var nervös i dag.

– Det blev dessutom inte bättre av att ha en ungtupp som Max som jagade honom i slutet av loppet. Han är en som försöker utnyttja varjen liten lucka han hittar.

"Det var Lewis som fattade beslutet att stanna ute"

Du nämner pressen, tycker du att det var nervositeten som syntes då Hamilton uppenbart var arg på stallets strategi att låta honom åka med mediumdäck istället för de hårda, som resten av täten?

– Det är en sak att sitta på kommandobryggan med all information och en helt annan att själv sitta i bilen och märka hur det börjar slira. Man såg att han fick lite sladd nu och då och i syvende sist är det föraren som avgör om och när han ska komma in.

Nu verkade stallet vara bombsäkra på att däcken skulle hålla från första början, men tror du ändå att Lewis skulle ha velat komma in och byta däck?

– Nej, han berättade själv här på presskonferensen att det var han själv som fattade beslutet att slutföra loppet med sina slitna däck. För några år sedan kom han in i ett liknande läge och förlorade därför loppet. Han bestämde själv att stanna ute.

Max Verstappen gjorde i sin tur egentligen sitt enda riktiga försök att ta sig förbi Hamilton först i det näst sista varvet, trots att han fick grönt ljus att attackera redan åtta varv tidigare. Varför väntade han så länge?

– Det var det jag satte och väntade på. Han var nära några gånger, men inte tillräckligt för att försöka. Vi ska ändå minnas att det är oerhört utmanande att göra omkörningar här i Monaco. Lewis gjorde också väldigt bra ifrån sig.

Synd om Kimi, upp till bevis för Ferrari och Red Bull

Om Valtteri Bottas lopp finns det väl inte så mycket mer att säga, men Kimi Räikkönen hade ju minst sagt en mindre lyckad helg här i Monaco.

– Ja, tyvärr. Jag är en Kimi-fan och det var synd att se ett lopp där han till och med blev varvad. Det känns taskigt, men han vet nog vad det handlar om. Synd bara att hans 300:e race blev sådant här. Det var inte hans fel, det klaffade helt enkelt inte alls för Alfa Romeo den här helgen.

Sebastian Vettel slutade tvåa och bröt samtidigt Mercedes dominanta svit med dubbelsegrar. Nu berodde det kanske inte direkt så mycket på att hans Ferrari var mer konkurrenskraftig än tidigare, men tror du att det här kan ge stallet en boost för att utmana Mercedes också i kommande lopp?

– Jag tror det – men då måste det bli ett slut på de här otroliga missarna som man gjorde med Charles Leclerc i kvalet. Ett amatörgäng kan göra sådana här missar, men inte ett legendariskt team som Scuderia. Vi får se hur det går i Kanada. Det behövs lite mer spänning i toppen just nu.

Vem ser du att är mest trolig att kunna orsaka spänning i toppen då, Ferrari eller Red Bull?

– Beror på banan. I Kanada tror jag att Ferrari är snabbare. På andra banor kan det gå tvärtom. Men jag hoppas för spänningens skull att någon börjar ställa till med problem för Mercedes. Det blir långtråkigt annars. Jag vill se någon annan högst upp på podiet.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport