Hoppa till huvudinnehåll

Invånarnas åsikter gällande nya färjbestämmelser tas i beaktande: ”Vi ser på helheten”

Kivimofärjan invigdes 31.8.2011
Arkivbild. Kivimofärjan. Kivimofärjan invigdes 31.8.2011 Bild: YLE/Linus Hoffman Kivimo,finnferries

Förslaget att statens alla färjor ska börja trafikera enligt tidtabell väckte starka reaktioner. Enligt vägingenjör Tapani Jaakkola beaktas invånarnas åsikter i frågan. Om det nya förslaget endast är marginellt billigare än det nuvarande är det möjligt färjetrafiken inte förändras.

- Vi ser på helheten. Om alternativet där färjorna trafikerar enligt tidtabell bara är marginellt billigare än det nuvarande systemet, betyder det inte att vi automatiskt går över till det, säger Jaakkola, som är vägingenjör på Närings-, trafik- och miljöcentralen.

Trafikera med olika mellanrum

Enligt det nya förslaget skulle färjorna trafikera enligt tidtabell mellan klockan 05.00-23.00.

På natten skulle färjorna trafikera enligt behov, eftersom det enligt Jaakkola är svårt att förutspå när de behövs under den tiden på dygnet.

Vägingenjör Tapani Jaakkola står ute vid statens ämbetshus i Åbo.
Tapani Jaakkola. Vägingenjör Tapani Jaakkola står ute vid statens ämbetshus i Åbo. Bild: Dani Branthin/Yle Finlands Färjetrafik,finferries

Kivimos och Mossalas färjor skulle gå med 15 minuters mellanrum, medan Högsarfärjan och Saverkeits färja skulle köra med 20 minuters mellanrum.

Att en del färjor trafikerar med tätare mellanrum än andra beror på praktiska anledningar, säger Jaakkola.

- Vid ställen där trafiken är mindre trafikerar färjorna med längre mellanrum. Och om övergången tar längre tid så trafikerar de också glesare.

Vill minska på miljöbelastningen

En orsak till att färjorna föreslås trafikera enligt schema är att de på så vis undviker att göra det med endast en eller två passagerare ombord. Dessutom tros det ha positiva effekter ur miljösynpunkt.

På vintern är det ändå sannolikt att bilarna står och väntar på färjan med motorerna igång, vilket betyder att det bildas avgaser, som NTM-centralen vill minimera.

För att undvika detta kunde ett alternativ vara att färjorna skulle trafikera enligt behov och inte enligt tidtabell på vintern.

- Det är ett helt beaktansvärt alternativ, säger Jaakkola.

Landsvägsfärjan Mergus
Arkivbild. Landsvägsfärjan Mergus Bild: YLE Åboland Finlands Färjetrafik,galtby

Färjetrafiken konkurrensutsätts

För tillfället är det möjligt för operatörer som är intresserade av att sköta färjeverksamheten att lämna in offerter.

- Med hjälp av konkurrensutsättningen får vi kännedom om kostnaderna både för det nuvarande systemet och för tidtabellsalternativet. Vi ber om offerter gällande dem båda och därefter ser vi vilken ekonomisk påverkan de har. Vi väljer då det alternativet som är billigare för samhället, säger Jaakkola.

Enligt Jaakkola tar man också hänsyn till invånarnas åsikter innan ett beslut fattas i ärendet. Kommentarer gällande färjetrafiken kan lämnas in fram till den 15 augusti i år på Utlåtande.fi.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland