Hoppa till huvudinnehåll

Kärlek och svartsjuka i silvrigt ljus - Waldemarsudde presenterar den mytomspunna konstnärskolonin i Grez-sur-Loing

Tavla med kvinnlig konstnär som målar utomhus. Bilden är beskuren. William Blair Bruce, Friluftsateljé, odat. Olja på duk, 73 x 92 cm
Friluftsmåleri var populärt under 1800-talet och lockade många konstnärer till byn Grez, söder om Paris. Den här tavlan har målats av kanadensaren William Blair Bruce. Bilden är beskuren. Tavla med kvinnlig konstnär som målar utomhus. Bilden är beskuren. William Blair Bruce, Friluftsateljé, odat. Olja på duk, 73 x 92 cm Bild: Nationalmuseum Prins Eugens Waldemarsudde,William Blair Bruce

Den internationella konstnärskolonin blomstrade i den lilla franska byn Grez-sur-Loing under slutet av 1800-talet. Här uppstod många kärleksrelationer, samtidigt som konstnärerna inspirerades av varandras konst.

Konstmuseet Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm beskriver i sin stora utställning “Grez-sur-Loing - Konst och relationer” konstnärskolonin som en mötesplats för konstnärer och författare från olika delar av världen.

Här träffades det svenska konstnärsparet Karin och Carl Larsson och den finländska skulptören Ville Vallgren vistades också här.

Tavla med trädgårdsmotiv. Hugo Birger, Trädgård, Barbizon, 1878. Olja på duk, 65,6 x 81 cm. Bilden är beskuren.
På utställningen finns över 100 verk av konstnärer från åtta olika länder. Hugo Birger, Trädgård, Barbizon, 1878. Olja på duk, 65,6 x 81 cm. Bilden är beskuren. Tavla med trädgårdsmotiv. Hugo Birger, Trädgård, Barbizon, 1878. Olja på duk, 65,6 x 81 cm. Bilden är beskuren. Bild: Hossein Sehatlou, Göteborgs konstmuseum. Hugo Birger,Prins Eugens Waldemarsudde

Under 1800-talet var det vanligt att konstnärer åkte till Paris för att studera. Friluftsmåleriet var viktigt och konstnärerna tog tåget från Paris vidare till den lilla byn Grez-sur-Loing.

Konstnärerna spred en bild av platsen som en fantastiskt inspirerande, spännande och rolig plats att vara på

Konstnärerna tilltalades av det speciella, silvriga ljuset i Grez och de målade gärna av den vackra floden Loing som flöt genom byn, de vitkalkade husen och de pittoreska landskapen.

- Det som förenar konstnärerna i Grez är intresset för friluftsmåleri. De ville fånga och skildra ljusets skiftningar och hur ljuset påverkar intrycket av naturen. Och intresset för att fånga en känsla eller stämning i stunden, berättar Karin Sidén, museichef och en av de ansvariga för utställningen.

Konstnärskolonin rätt okänd i Frankrike

Det har redan tidigare varit känt att många svenska konstnärer vistades i Grez, men utställningen på Waldemarsudde visar nu att konstnärskolonin var betydligt mera internationell än vad man tidigare insett.

Tavla med en kvinna i svart klänning i en körsbärsträdgård. Bilden är beskuren. Karin Larsson, Körsbärsblom, 1884. Olja på pannå, 72 x 65 cm
Karin Larsson, Körsbärsblom, 1884. Olja på pannå, 72 x 65 cm. Bilden är beskuren. Tavla med en kvinna i svart klänning i en körsbärsträdgård. Bilden är beskuren. Karin Larsson, Körsbärsblom, 1884. Olja på pannå, 72 x 65 cm Bild: Per Eriksson/Trigger Photo AB Prins Eugens Waldemarsudde,Karin Larsson

Hit kom konstnärer från Norden, USA, England, Japan, Italien, Tyskland och flera andra länder. Däremot var det väldigt få franska konstnärer som vistades i Grez och därför är kolonin inte särskilt känd i Frankrike.

Karin Sidén, chef och överintendent på Prins Eugens Waldemarsudde.
Utställningen berättar om konstnärskolonin utifrån den senaste forskningen, berättar museichef Karin Sidén. Karin Sidén, chef och överintendent på Prins Eugens Waldemarsudde. Bild: Lasse Edelholm/Prins Eugens Waldemarsudde Prins Eugens Waldemarsudde,Karin Sidén

Ibland har man talat om en speciell Grez-stil, men där får man vara försiktig, menar Sidén.

- Man kan se det här lite vemodiga, gråtonade måleriet hos vissa av de anglosaxiska konstnärerna och i vissa verk av skandinaverna. Men vi har också den högt uppdrivna färghållningen, den saftiga grönskan, och de ljusflödande motiven hos Karl Nordström, Karin och Carl Larsson - och det är fjärran från den här så kallade Grez-stilen.

Många konstnärer i Grez övergav det tunga oljemåleriet och det var till exempel här som Carl Larsson utvecklade sin berömda akvarellteknik.

Konstnärskolonins fester beskrevs i Stockholms Dagblad

Byn Grez påverkades starkt av konstnärerna och den internationella atmosfär som de förde med sig. I slutet av 1800-talet bodde ungefär 600 bybor i Grez och vissa år kom över hundra konstnärer till byn.

Lokalbefolkningen fick ofta stå som modell för konstnärerna och det var speciellt en äldre kvinna som var mycket omtyckt av konstnärerna.

Tavla med många personer som äter och dricker runt ett bord. Bilden är beskuren. Peder Severin Krøyer, Konstnärsfrukost, 1884. Pastell på papper, 49,5 x 64,5 cm
Peder Severin Krøyer, Konstnärsfrukost, 1884. Pastell på papper, 49,5 x 64,5 cm. Bilden är beskuren. Tavla med många personer som äter och dricker runt ett bord. Bilden är beskuren. Peder Severin Krøyer, Konstnärsfrukost, 1884. Pastell på papper, 49,5 x 64,5 cm Bild: Lars Engelhardt, Prins Waldemarsudde Peder Severin Krøyer,Prins Eugens Waldemarsudde

I byn fanns två pensionat där konstnärerna bodde och där ordnades middagar, fester och maskerader.

Och det var inte bara konstnärer, utan också musiker och författare som August Strindberg och Robert Louis Stevenson som vistades där.

Han trodde att Siri von Essen hade inlett en relation med två kvinnliga konstnärer

Journalisten Spada beskrev livfullt festerna i Stockholms Dagblad och på det sättet blev konstnärskolonin känd i Sverige. Samtidigt lockade tidningsartiklarna också nya konstnärer till Grez.

- Konstnärerna själva, journalisterna och författarna, spred en bild av platsen som en fantastiskt inspirerande, spännande och rolig plats att vara på, säger Sidén.

Många konstnärer hittade sitt livs kärlek i Grez

De flesta som åkte till Grez var i ungefär samma ålder, 25-30 år, och det påverkade naturligtvis att så många kärleksrelationer uppstod.

Karin Bergöö träffade Carl Larsson i Grez och de lär ha förlovat sig mycket romantiskt på bron. Deras första barn Suzanne föddes i Grez och familjen bodde där till och från under flera år.

Också Carolina Benedicks och William Blair Bruce gifte sig, liksom Emma Löwstädt och Francis Brooks Chadwick.

- Men det är klart, all kärlek är ju inte lycklig och det kunde också vara motsatsen: mycket svärmeri, men det blev kanske inte en relation som man hade hoppats.

Tavla med några båtar på en kanal. Bilden är beskuren. Julia Beck, Vid kanalen, Grez, 1883. Olja på duk, 50 x 38 cm
Julia Beck, Vid kanalen, Grez, 1883. Olja på duk, 50 x 38 cm. Bilden är beskuren. Tavla med några båtar på en kanal. Bilden är beskuren. Julia Beck, Vid kanalen, Grez, 1883. Olja på duk, 50 x 38 cm Bild: Stockholms Auktionsverk Prins Eugens Waldemarsudde,Julia Beck

Det finns också exempel på svartsjukedramer som utspelade sig i konstnärskolonin. August Strindberg blev till exempel fruktansvärt svartsjuk på sin dåvarande fru Siri von Essen.

- Han trodde att Siri von Essen hade inlett en relation med två kvinnliga konstnärer. Huruvida han hade rätt eller inte vet ingen, men det var i alla fall en känsla han fick, berättar Sidén.

Sociala nätverkandet lika viktigt som inspirationen

Konstnärskolonierna var ett viktigt fenomen i 1800-talets europeiska konstliv. Det fanns omkring 80 konstnärskolonier i mellersta och norra Europa åren 1870 till 1910.

Tavla med en äldre man och några barn i en trädgård. Bilden är beskuren. Carl Larsson, Gubben och nyplanteringen, 1883. Akvarell på papper, 93x61 cm.
Carl Larsson, Gubben och nyplanteringen, 1883. Akvarell på papper, 93 x 61 cm. Bilden är beskuren. Tavla med en äldre man och några barn i en trädgård. Bilden är beskuren. Carl Larsson, Gubben och nyplanteringen, 1883. Akvarell på papper, 93x61 cm. Bild: Per-Åke Persson, Nationalmuseum. Carl Larsson,Prins Eugens Waldemarsudde

Många konstnärer reste mellan olika konstnärskolonier och de var viktiga platser för konstnärlig utveckling och inspiration. Men det sociala nätverkandet var minst lika betydelsefullt för konstnärerna.

- Grez känns särskilt viktig eftersom det var samvaro och inspiration över nationsgränserna.

Waldemarsudde har tidigare presenterat konstnärskolonierna i danska Skagen, i tyska Worpswede och i Tyresö utanför Stockholm.

Utställningen om Grez-sur-Loing pågår fram till den 18 augusti.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje