Hoppa till huvudinnehåll

Åsikterna om trängselavgifter går isär i Östnyland: "Till och med en euro låter för mycket"

Man står och laddar sin elbil.
Lauri Tuomi och hans elbil. Man står och laddar sin elbil. Bild: Fredrika lindholm/Yle man,elbilar,Parkering

Östnylänningarnas åsikter går isär angående potentiella trängselavgifter i huvudstadsregionen.

Enligt det nya regeringsprogrammet blir det möjligt att införa trängselavgifter i städer.

Men trots att regeringen visar tummen upp är det ändå fortfarande städerna själva som avgör om avgiften är nödvändig eller ej.

Vad säger östnylänningar om den potentiella avgiften?

Kvinna med grå skjorta och blå tröja står vid en parkering.
Sanna Forsblom vet inte om det finns tillräckligt stora städer i Finland för att behöva införa en trängselavgift. Kvinna med grå skjorta och blå tröja står vid en parkering. Bild: Fredrika lindholm/Yle kvinna,Parkering

Sanna Forsblom är en av de östnylänningar som inte tycker att avgifter är nödvändiga.

- Min första reaktion var om det finns städer i Finland som verkligen är så trånga att avgifterna behövs. De städer avgifter möjligen skulle kunna beröra skulle väl vara Helsingfors, kanske Åbo och Tammerfors, spekulerar Sanna Forsblom.

Forsblom tycker också att det är svårt att uppskatta en skälig kostnad för att ta sig in med bil i en stad.

- Till och med en euro låter för mycket om det sedan för vissa blir 30 euro per månad, menar Forsblom.

man står vid sin bil i en parkeringsgrotta.
Leif Andersson tycker trängselavgifter kunde lugna ner städernas centrum. man står vid sin bil i en parkeringsgrotta. Bild: Fredrika lindholm/Yle man,underjordiska parkeringar

Onödigt mycket trafik

Leif Andersson tycker däremot inte att trängselavgifter låter som en alltför dålig idé.

- Kanske det är onödigt mycket trafik här i olika städers centrum. En avgift skulle säkert lugna ner människor lite, menar Andersson.

Andersson har också svårt att uppskatta vilken summa som vore passande att ta som trängselavgift, men tänker sig några euro.

Han kan också tänka sig att samåka till ställen om det finns en sådan möjlighet.

Man med orange skjorta står på parkering.
Hannu Tynkkynen tror inte det är omöjligt att trängselavgifter införs i Helsingfors i framtiden. Man med orange skjorta står på parkering. Bild: Fredrika lindholm/Yle man,Parkering

Samma system fungerar i Stockholm

Hannu Tynkkynen är också en av dem som tycker att trängselavgifter låter helt okej, så länge priset hålls på en rimlig nivå.

- Det tycks ju nog fungera i Stockholm och det kan nog vara att samma system kommer till Helsingfors i framtiden, säger Tynkkynen.

Trots det tycker han att avgiften bör vara relativt billig för att inte förvärra situationen för dem som bor eller jobbar i städer.

- En euro kanske, eller en och femtio. Mer än det kan det nog inte vara.

Kvinna står och ler vid matbutik i Borgå.
Stina Lindgård tycker det är en bra idé att samåka. Kvinna står och ler vid matbutik i Borgå. Bild: Fredrika lindholm/Yle kvinna,Parkering

Uppmuntrar människor att använda kollektivtrafik

Stina Lindgårds åsikt om ämnet är tudelad.

Hon förstår om avgifter införs för att uppmuntra människor att använda kollektivtrafik, men att det samtidigt finns människor som verkligen behöver åka in till de större städerna för till exempel jobb.

- Om man kommer från sådana orter där det till exempel inte finns någon kollektivtrafik, säger Lindgård.

Lindgård är tycker också att samåkning är en bra idé om man hittar någon vars tider passar ihop med ens egna.

Bilar som enbart drivs av el borde slippa avgiften för att de är mer miljövänliga― Lauri Tuomi

Avgifter för vissa men inte för andra

Lauri Tuomi har en lite mer avvikande åsikt än de andra jag talade med. Han anser att trängselskatten kunde införas, men inte för alla.

- Man borde fundera på vilka olika typer av bilister som finns. De som kör en bil som enbart drivs av el borde inte behöva betala någon trängselavgift alls, menar Tuomi.

Han menar att elbilar borde slippa avgiften på grund av att de inte har några utsläpp och därmed är mer miljövänliga.

Trots detta tycker han inte att avgiften ska vara dyr för konvetionella heller.

- Finland är ändå ett så glesbefolkat land att det finns många som helt enkelt inte har några andra val än att köra bil, säger Tuomi.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland