Hoppa till huvudinnehåll

Lovisa och Pyttis vill gå med i bolag som ska främja byggandet av en kustbana

Pitkänmatkanjuna lähdössä Helsingin rautatieasemalta.
Ett nytt kommunalt bolag ska lobba för Kustbanan. Pitkänmatkanjuna lähdössä Helsingin rautatieasemalta. Bild: Henrietta Hassinen / Yle VR,tåg,tågtrafik,järnvägstrafik,passagerare,kollektivtrafik,tågvagnar,vinter,Helsingfors,Helsingfors centralstation

Regeringsprogrammet har fått sex kommuner i Östnyland och Kymmenedalen att tro på möjligheter för Kustbanan.

Kommundirektörerna i Vederlax, Miehikkälä, Kotka, Fredrikshamn, Pyttis och Lovisa tror att de omnämnanden som finns i regeringsprogrammet öppnar möjligheter också för en östlig kustbana.

Därför ska kommunerna nu bilda ett projektbolag som ska lobba för att den östgående kustbanan ska bli verklighet.

Kustbanan skulle gå från huvudstadsregionen via Borgå, Lovisa och Kotka till Luumäki.

Det konkurrerande alternativet är östbanan, som skulle gå via Borgå till Kouvola och lämna kommunerna i östligaste Nyland och Kymmenedalen vid sidan om.

– Vi vill också kolla om staten kan tänka sig att vara med från början, eftersom det skulle vara lättare så, säger stadsdirektör Jan D. Oker-Blom i Lovisa.

På styrelsernas bord redan i sommar

Kommunernas projektbolag ska också gå in för att ekonomiskt satsa i projektet.

Hur stora summor som kommunerna skulle kunna satsa och samla in via bolaget är det ännu inte möjligt att uttala sig om, säger stadsdirektören i Kotka, Esa Sirviö, i en intervju för Yle (på finska).

Förhandlingarna om aktieägaravtalet ska föras under sommarens lopp.

De sex kommunerna ska behandla ärendet om projektbolaget i sina respektive styrelser före midsommar så att bolaget kan bildas ännu i sommar.

Utöver det här planeras till exempel en skrivelse till relevanta instanser, enligt stadsdirektör Jan D. Oker-Blom i Lovisa. Lovisa stad tänker också aktivt delta i diskussioner om tågtrafiken.

– Vi (kommunerna som bildar i projektbolaget) har redan tidigare fattat beslut om att utreda effekterna av kustbanan. Den utredningen blir klar i höst och vi ska förstås också titta på de resultaten, säger Oker-Blom.

Artikeln bygger delvis på finska Yle:s nyhet "Etelärannikon kuusi kuntaa perustavat hankeyhtiön itäistä rantarataa varten – uusi hallitusohjelma vahvisti uskoa".

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland