Hoppa till huvudinnehåll

SK: Apotti stöter åter på problem - diagnoser saknas i det nya patientdatasystemet

Hälsovårdspersonal talar i telefon.
Arkivbild. Hälsovårdspersonal talar i telefon. Bild: Mostphotos telefoner,hälsovård,sjukvård,sjukskötare,läkare

I och med Apotti har läkare tvingats manuellt kontrollera journalanteckningar då de överförts från det gamla systemet. Arbetstiden är allt för knapp och läkare uppger att de inte hinner kontrollera de gamla diagnoserna innan de överför informationen.

Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HUS) har haft problem med det nya patientdatasystemet Apotti, uppger Suomen Kuvalehti. En del av patienternas diagnoser och personuppgifter har inte överförts till det nya systemet.

Mottagningsläkare har uppgett att tiden inte räcker till för att kontrollera de gamla diagnoserna.

Vid överföringen av patientinformation används också programmeringsrobotar, men läkarna måste själv kontrollera de gamla diagnoserna innan de överförs till Apotti.

- Då det gäller gamla diagnoser har man upplevt att det är tryggast om läkare själva utför överföringen till det nya systemet och samtidigt bekräftar att diagnosen är relevant, säger Visa Honkanen, utvecklingschef på HUS.

Honkanen berättar att läkare ska öppna det gamla patientdatasystemet första gången en patient uppsöker vård sedan Apotti infördes. Läkaren ska kontrollera gamla diagnoser för att sedan manuellt överföra dem till det nya systemet.

- Tyvärr har detta skede inte kunnat automatiseras tryggt, säger Honkanen.

Vad händer om den gamla diagnosen på grund av tidsbrist inte överförs i samband med det första besöket sedan Apotti?

- Det vore bra om läkare kontrollerade också vid senare besök att diagnoserna stämmer överens med det gamla systemet. Dessutom går vi nu igenom all data och bekräftar att allt uppdaterats korrekt, berättar Honkanen.

- Medicineringen kontrolleras också alltid, så allvarliga konsekvenser för patienter uppstår inte, tillägger han.

Enligt Honkanen har det kommit kritik från läkare gällande det nya systemet.

- Läkarna ska kontrollera och överföra även gamla diagnoser men om man har jour så kan jag förstå att det kan hända att man inte har tid att anteckna något annat än det allra viktigaste, säger Honkanen.

Problemen framkom bland annat på grund av problem med fakturering

Ett annat problem har enligt Honkanen varit att det nya datasystemet haft flera ställen där diagnoser kan antecknas. Läkare har skrivit in diagnoser på fel ställe vilket lätt till att faktureringen inte kunnat genomföras. För en fakturering krävs en korrekt antecknad diagnos på rätt ställe.

Tidigare skrevs jounarlanteckningar i textformat medan man i det nya systemet fyller i olika fält.

- Det nya systemet är utvecklat för att datorer lättare ska kunna analysera innehållet, förklarar Honkanen.

Går ni nu igenom och kontrollerar bara dem vars fakturering inte fungerat?

- Vi måste i princip gå igenom allt. Vi kommer säkert i månader få korrigera saker i efterhand men vi hoppas på att vara ganska så väl i kapp med uppdateringarna inom en vecka.

Apotti togs i bruk i mars i Pejas sjukhus i Vanda. Före slutet av 2020 ska systemet ha 40 000 användare och 1,6 miljoner kommuninvånare ska höra till dess krets.

Prislappen för Apotti är allt som allt 600 miljoner euro.

Problem även inom rådgivningen i Vanda

Apotti har också orsakat problem inom Vanda stads rådgivningsverksamhet. Eftersom personalen måste avsätta tid för att lära sig använda Apotti har rådgivningen endast hunnit ta emot spädbarn och gravida kvinnor. Det har inte erbjudits tider för utvecklingskontroller för småbarn och över tusen familjer står i kö.

Vanda stad har anställt ett tiotal vikarier för att förkorta kön.

Artikeln är uppdaterad 6.5 klockan 17.58 med kommentarer av Visa Honkanen.

Artikeln baserar sig på Yle Uutisets artikel SK: Suuri sote-tietojärjestelmä tökkii – Apotista puuttuu diagnooseja.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen