Hoppa till huvudinnehåll

Samarbete och branding ledorden i Medborgarinstitutens framtid – "vi vill leva med i tiden och helst vara steget före"

Ett tjugotal personer följer med en presentation i en restaurang.
Representanter från Medborgarinstituten i Österbotten hade samlats i Kristinestad. Ett tjugotal personer följer med en presentation i en restaurang. Bild: Yle/Juho Teir möten,medborgarinstitut,Kristinestad,Österbotten

Medborgarinstituten i Österbotten vill branda sig och nå ut till nya målgrupper. Inte kan vi bara lägga en annons i tidningen eller en kurskatalog och vänta att de kommer till oss, säger verksamhetsledaren för Bildningsalliansen Henrika Nordin.

På torsdag samlades representanter från Medborgarinstituten i Österbotten i Kristinestad för att diskutera ett bättre samarbete både internt och externt.

Medborgarinstituten i Österbotten har ett gemensamt projekt som har finansierats av utbildningsstyrelsen där de ska profilera medborgar-, arbetar- och vuxeninstituten in i framtiden.

Målet är att branda och marknadsföra sig bättre och försöka nå de kundgrupper de inte ännu når.

En kvinna med axellångt mörkt hår. I bakgrunden syns hav och skog.
Anette Norrgrann. En kvinna med axellångt mörkt hår. I bakgrunden syns hav och skog. Bild: Yle/Juho Teir medborgarinstitut,Kristinestad,kvinna,rektor,anette norrgrann

- Det är jätteviktigt. Det är stora samhälleliga förändringar på gång och omvärlden förändras med digitalisering och allt möjligt. Vi vill leva med i tiden och helst vara steget före, säger Anette Norrgrann rektor för Medborgarinstitutet i Kristinestad.

- Vi har diskuterat mycket om intern och extern kommunikation och hur viktigt det är. Hur man kommunicerar inom en organisation, eftersom det avspeglar direkt hur man kommunicerar utåt.

Vill få en bättre kontakt utåt

Idag engagerar fria bildningen 30 procent av alla finlandssvenskar, men de vill bli bättre och möjligheterna till det finns.

Enligt Henrika Nordin, verksamhetsledare för Bildningsalliansen, som är en takorganisation för hela fria bildningen i svenskfinland, finns det många som inte har någon uppfattning om Medborgarinstitutens verksamhet.

- Jag tror att Medborgarinstituten är redan ett brand för dem som redan går hos oss. De känner oss. Men det gäller också att locka nya målgrupper och vara öppen för nya möjligheter och då behöver vi branda oss.

En kvinna med glasögon och kort mörkt hår står framför en björk.
Henrika Nordin. En kvinna med glasögon och kort mörkt hår står framför en björk. Bild: Yle/Juho Teir Kristinestad,medborgarinstitut,verksamhetsledare,kvinna,utbildning,bildningsalliansen

- Vi kan inte hålla oss inom våra egna väggar utan vi måste gå ut och söka dem och möta dem där de finns. Inte kan vi bara lägga en annons i tidningen eller en kurskatalog och vänta att de kommer till oss. Det gör de inte.

Samarbetet i Österbotten fungerar

För att kunna branda sig måste samarbetet mellan Medborgarinstituten fungera och det gör det enligt Nordin.

- Österbotten är ett utmärkt exempel på hur man samarbetar Medborgarinstitut emellan. Här finns det åtminstone på rektorsnivå en väldigt aktiv diskussion, man utbyter erfarenheter och lär sig av varandra. Här är man väldigt mycket bättre på det än i södra Finland.

Men samarbetet med utomstående aktörer kunde förbättras.

- Då tänker jag delvis på tredje sektorns organisationer. Om tanken är att vi ska börja nå människor utanför arbetslivet och främja deras sysselsättningsmöjligheter, behöver vi ha en kontakt med näringslivet i kommunerna.

- Sedan också samarbetet med den formella utbildningen, både yrkesutbildningen, gymnasiet men också grundläggande utbildningen. Hur kan vi samarbeta samt stöda och komplettera varandra i hela kommunens bildning överlag.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten