Hoppa till huvudinnehåll

Här kan du åka buss i 14 km/h utan chaufför - om bussen fastnar kan den styras med en Xbox-kontroll

Nu kan du åka buss som styrs med hjälp av laser och satelliter. Bussen kör än så länge bara i 14 km/h och om det regnar ställs bussturen in. Och fastnar bussen kan den styras av en kontroll från en spelkonsol.

På ett litet område i Fiskehamnen i Helsingfors kan alla som vill åka med en automatisk buss utan förare. Hittills har den varit populär, men det är en lång bit att gå innan den blir en permanent del av kollektivtrafiken.

Robotbussen är ett projekt av yrkeshögskolan Metropolia. Den är en del av Helsinki robobussline och EU-projektet mysmartlife.

Den går längs en förprogrammerad rutt och använder sig också av laser för att mäta avstånden till byggnader och hinder längs vägen.

Dessutom används platsdata från satelliter som hjälpmedel.

- Vi har valt att testa robotbussen i Fiskehamnen eftersom gatustrukturen är passande och för att det finns en del andra projekt i området på temat smart stad, säger projektledare Eetu Rutanen.

Bussen går mellan köpcentret Redi och Farfarsbron tre gånger i timmen.

Säkerheten viktig

Även om bussen kör av sig själv är den inte helt och hållet automatisk.

En person åker alltid med för att kontrollera att allt går rätt till, och för att styra bussen manuellt om något oväntat händer.

I det fallet styrs bussen med en kontroll från spelkonsolen Xbox.

En xbox-kontroller ligger i fönstret på en självkörande buss i Fiskehamnen.
En xbox-kontroller ligger i fönstret på en självkörande buss i Fiskehamnen. Bild: Yle / Petter Blomqvist Självkörande bussar,spelkonsoler

Många av de andra passagerarna på bussen har frågor om säkerheten, men det är lugnande besked som kommer.

- Säkerheten har varit en viktig sak med bussen. Hastigheten är bara 14 kilometer i timmen och om den känner av något i vägen så bromsar den kraftig. Det har inte ens varit nära att det skulle ske en olycka, säger Rutanen.

Robotbusslinjen kommer att gå i Fiskehamnen ända fram till november, men ganska många inställda turer får man räkna med.

- Den här bussen klarar inte så bra av snöslask eller regn. Men vi hoppas att tekniken ska kunna utvecklas så att den inom några år kan bli en permanent del av lokaltrafiken.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen