Hoppa till huvudinnehåll

En majoritet av finländarna har webben som sin primära nyhetskälla – allt fler får sina nyheter via Whatsapp, Instagram och Youtube

En hand håller i en Huawei Honor View 20 smarttelefon och tittar på nyhetsappar.
En hand håller i en Huawei Honor View 20 smarttelefon och tittar på nyhetsappar. Bild: Derrick Frilund / Yle Huawei Honor,Huawei,smarttelefoner,mobiltelefoner

Sociala medier stärker sin position som nyhetsförmedlare, visar årets rapport från Reuters Institute. Finland är fortfarande på första plats när det kommer till förtroende för nyhetsmedierna.

Det är nu fler som huvudsakligen konsumerar nyheter via sociala medier än som läser dem i en papperstidning.

Det finns ändå en tydlig polarisering vad gäller medievanor: 18–24-åringarna särskiljer sig genom att betydligt oftare än andra åldersgrupper konsumera nyheter på sociala medier och på webben.

Över 55-åringarna i sin tur får oftare än andra sina nyheter från papperstidningar och tv.

Facebook håller sin position – men intresset bland unga minskar

Den största förändringen gäller just sociala medier. Enligt rapporten kommer en dryg fjärdedel av nyheterna som 18–24-åringarna konsumerar från sociala medier från Youtube.

Rapporten tar inte ställning till huruvida den lästa, sedda eller upplevda nyheten är definierad som en nyhet.

Den populäraste sociala medie-plattformen för nyhetskonsumtion är fortfarande Facebook. Och det gäller alla åldersgrupper.

Användningen av Facebook har ändå minskat de senaste åren och särskilt unga överger plattformen.

Numera når också Whatsapp och Instagram allt oftare, förutom unga, också över 35-åringar.

Reuters-rapporten bekräftar också trenden att allt fler finländare konsumerar nyheter via en smarttelefon.

Småskalig konsumtion av alternativa medier – de flesta har förtroende för nyhetsmedierna

De senaste åren har det diskuterats mycket om falska nyheter och spridning av desinformation. Också i Finland har det dykt upp så kallade alternativa medier, vars innehåll främst sprids på sociala medier.

Enligt rapporten är det ändå få finländare som förlitar sig på den här typen av medier. I samtliga åldersgrupper var det högst fem procent som uppgav att de följer alternativa medier.

Även om förtroendet för nyhetsmedierna i Finland har gått neråt under 2010-talet åtnjuter medierna här ändå det högsta förtroendet av alla undersökta länder.

Av de finländare som deltog i undersökningen uppgav 59 procent att de har förtroende för nyheter överlag, medan 70 hade förtroende för de nyheter som de själva konsumerar.

På andra plats i jämförelsen över förtroende placerar sig Portugal, följt av Danmark och Nederländerna. Sverige ligger på 28:e plats och USA på 32:a plats.

Reuters Digital News Report 2019 undersöker hur nyheter konsumeras på webben i 38 olika länder. 2009 finländare deltog i undersökningen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes