Hoppa till huvudinnehåll

Alla vill sälja elfordon i Kina - vad som händer när subventionerna slopas oroar

Massvis med kinesiska eltaxibilar
Många storstäder förutsätter att en allt större del av taxibilarna är eldrivna. I och med att bilarna är subventionerade har taxibolagen råd att köpa dem. Massvis med kinesiska eltaxibilar Bild: Björn Ådahl Kina,taxibilar,elbilar

Det finns klart fler elbilar i Kina än i något annat land och tack vare att de subventioneras av staten ökar antalet stadigt. Det varnas ändå för att efterfrågan kan rasa när subventionerna slopas.

Ljudet från en annalkande gammal lastbil får fotografen Tuomas Harjumaaskola att haja till. Han förklarar att han har hunnit bli van vid att trafikbullret för det mesta är obefintligt.

- En stor del av fordonen i Shenzhen drivs med el, så de är mer eller mindre ljudlösa. I sig är det skönt, men alla fotgängare måste vara på sin vakt, för vi hör inte fordonen nalkas, berättar Harjumaaskola.

Han har bott fem år i den sydkinesiska metropolen.

Flera gånger har han varit nära att bli påkörd av eldrivna mopeder som ofta kör på trottoarerna även om det är förbjudet.

Harjumaaskola är upprörd över att polisen inte bötfäller chaufförerna, för de förorsakar en hel del olyckor.

Fotografen Harjumaaskola poserar tillsammans med en kvinna framför ett matbord fyllt med kinesiska dumplings
Tuomas Harjumaaskola och hans hustru Miao har med egna ögon kunnat följa med hur snabbt antalet elbilar har ökat. I Shenzhen är de allra vanligast. Fotografen Harjumaaskola poserar tillsammans med en kvinna framför ett matbord fyllt med kinesiska dumplings Bild: Björn Ådahl Kina

Ambitiösa mål resulterade i imponerande siffror

Kina har blivit något av ett eldorado för elbilar och de eldrivna fordonen har tilldragit uppmärksamhet från högsta ort.

President Xi Jinping fastslog år 2014 att Kinas elbilindustri ska bli den ledande i världen och en viktig kugge i den kinesiska ekonomin.

Xis önskan har snabbt gått i uppfyllelse. Idag finns det mer än 100 kinesiska tillverkare av elbilar, medan hundratals andra bolag producerar komponenter till bilarna.

I fjol såldes det fler elbilar i Kina än i alla andra länder sammanlagt. Det finns nu mer än dubbelt så många elbilar i Kina än i EU eller USA.

Ljusblåa kinesiska elbussar på rad
I mer än 30 städer ska samtliga bussar nästa år vara eldrivna. Det finns mer än 100 gånger fler elbussar i Kina än i USA. Ljusblåa kinesiska elbussar på rad Bild: Björn Ådahl elbuss,Kina

Ska råda bot på luftföroreningarna

Elbilarna hade inte blivit populära utan statliga subventioner.

Hittills uppskattas staten ha satt ned mer än 30 miljarder euro på att stöda elbiltillverkarna och försäljningen av bilarna.

Samtidigt har regeringen gjort det krångligt att köpa konventionella bilar.

Det kan till exempel ta flera år att skaffa sig en registreringsskylt, medan de som köper en elbil får en skylt omedelbart.

Satsningen på elbilar är ett led i försöken att minska på de ökända luftföroreningarna. Elbilarna har inte ännu haft en märkbar inverkan eftersom endast fem procent av alla privatbilar som säljs i Kina drivs med el.

Elmopederna blev populära före elbilarna

Innan satsningen på elbilar inleddes hade Kina lyckats sätta fart på försäljningen av eldrivna tvåhjulingar. Statliga subventioner gjorde dem attraktiva samtidigt som det i många storstäder blev svårare att köpa konventionella motorcyklar och mopeder.

Idag finns det mer än 300 miljoner eldrivna tvåhjulingar i Kina. I fjol stod Kina för ungefär 90 procent av den globala försäljningen av eldrivna tvåhjulingar.

I städerna har de eldrivna tvåhjulingarna haft en positiv inverkan på luftkvaliteten. Tack vare dem har antalet förorenande konventionella motorcyklar minskat betydligt.

Stadsborna använder sina elmomopeder till att göra korta resor, till exempel när de tar sig till sina arbetsplatser eller för sina barn till skolan. Nästan alla av de miljontals chaufförerna som levererar mat och konsumtionsvaror till kunderna använder eldrivna mopeder.

De eldrivna tvåhjulingarna är ljudlösa, och de förorsakar oproportionerligt många olyckor. Följderna är också ofta allvarliga på grund av att de är tyngre än konventionella tvåhjulingar.

Städer tävlar om att bli ledande bas

Elbiltillverkarna räknar med att efterfrågan ska fortsätta att öka snabbt. Många bolag satsar väldiga summor på att förstora sina produktionsanläggningar eller konstruera nya fabriker.

Mer än 20 städer tävlar om att bli ledande baser för elbilindustrin. Städerna har erbjudit tillverkarna billig mark, skattelättnader och andra fördelar.

Volvos ägare, Kinas mest framgångsrika privata biltillverkare Geely, har till exempel nyligen börjat producera elbilar i staden Yiwu sydväst om Shanghai.

Den internationellt mest kända kinesiska elbiltillverkaren BYD (Build Your Dreams) producerar sina fordon i Shenzhen.

Shezen är också den första staden i världen där alla bussar och nästan alla taxibilar drivs med el.

En mopedförare ses köra ner längs med en lång trappa för att komma snabbare fram i den hektiska kinesiska trafiken
Eldrivna tvåhjulingar är populära bland yrkeschaufförerna. De bryter ofta mot reglerna för att komma snabbt fram. En mopedförare ses köra ner längs med en lång trappa för att komma snabbare fram i den hektiska kinesiska trafiken Bild: Björn Ådahl Kina,Moped

Lata bolag, våg av konkurser

Det varnas för att det redan har uppstått en bubbla på elbilmarknaderna.

I och med att regeringen gradvis har börjat slopa subventionerna blir elbilarna dyrare, och det befaras leda till att det snart blir svårt att hitta köpare.

Regeringen motiverar sitt beslut med att subventionerna har gjort det möjligt för många bolag att producera fordon av undermålig kvalitet.

Regeringen anser att det inte är hållbart att bolagen är beroende av det statliga stödet.

Experter förutspår att bara en liten del av tillverkarna klarar sig i det långa loppet. En hel del konkurser är att vänta redan nästa år.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes