Hoppa till huvudinnehåll

8 vetenskapskvinnor krossar myter om hälsan på sociala medier: "Vi vill göra vetenskap mediesexigt"

Sanni Sadetuuli Saarinen är en av åtta vetenskapskvinnor
Sanni Sadetuuli Saarinen vill komma åt villfarelser på sociala medier. Sanni Sadetuuli Saarinen är en av åtta vetenskapskvinnor Bild: Yle/Mathias Gustafsson vetenskap,hälsoråd

Hälsofrågor har alltid varit viktiga för människan och i synnerhet på sociala medier har det blivit populärt att sprida åsikter om vad som är bra för oss och vad som inte är det. Det fick åtta akademiskt utbildade kvinnor att gripa tag i saken.

Yle Huvudstadsregionen träffar Sanni Sadetuuli Saarinen, som riktigt i dagarna blir färdig pedagogie magister. Platsen kunde inte vara mer passande, nämligen Tankehörnan precis mittemot Helsingfors universitet.

– Idén föddes då vi alla hade producerat vetenskaplig information på våra egna konton och när vi kom samman märkte vi att det tydligt finns ett behov av att få ut hållbar information, sådan som har belägg i forskningen och inte i personliga känslor, berättar Sanni Sadetuuli Saarinen.

– Vi vill producera vetenskaplig information på sociala medier som är lätt att förstå. Vi vill göra vetenskapen mediesexig, fortsätter hon.

Sanni Sadetuuli Saarinen är en av de åtta unga kvinnorna som tillsammans har grundat Instagramkontot Tiedenaiset, eller vetenskapskvinnorna.

Tillsammans representerar de ämnesområdena pedagogik, medicin, religionsvetenskap, hälso- och näringsvetenskap samt samhällsvetenskap.

D-vitaminer
Alla näringstillskott behövs inte. D-vitaminer Bild: YLE/Jessica Edén d-vitamin

Åttatusen följare på två veckor

På bara en vecka hade vetenskapskvinnorna fått sjutusen följare på sitt konto. En orsak till den stora massan är att de själva hade många följare på sina egna, personliga konton, men det är knappast hela sanningen.

Efter två veckor var följarskaran uppe i åttatusen.

– En orsak är säkert att namnet Tiedenaiset i sig är intresseväckande, tror Saarinen.

– Men den stora mängden följare har också satt en hel del press på oss. Vi måste se till att den information vi laddar upp är relevant och intressant för alla följare, fortsätter hon.

Orsaken till att det just var Instagram som valdes som plattform är det var allra enklast.

– Instagram är populärt och lätt att använda. Vi når sådana som inte orkar öppna och läsa bloggtexter.

– Dessutom finns det en hel del fel information, sådant som felaktigt påstås vara fakta, just på instagram och andra liknande plattformer. Det är ett ställe där unga människor samlas och är lätta att nå.

Folk vill inte bli lurade men fällorna är många

– Människor vill nog ha en riktig och faktabaserad information. Men nätet är så fullt av olika fitnessdieter och näringstillskott och annat som till och med kan vara skadligt för hälsan. Det vill vi komma åt!

– Ett problem är att det ofta finns pengar involverade i till exempel silvervatten och att förespråkarna ofta är rätt karismatiska. Hittills har de vetenskapliga grupperna varit rätt små och haft svårt att nå ut till stora massor, säger Saarinen.

Äpple med ett måttband runt.
Alla dieter är inte hälsosamma. Äpple med ett måttband runt. Bild: CC/pdpics.com viktnedgång

Unga kvinnor nås lättast

– Våra följare är 18-30 år gamla och till 90 procent kvinnor, vilket kanske är ganska naturligt med tanke på att vi alla är kvinnor och under trettio år gamla.

– Vi söker upp sådana som representerar alternativ medicin för att i saklig ton föra diskussion och debatt med dem. Men allra mest är vi intresserade av att nå unga människor för att ge dem information som har bas i vetenskapen, i förebyggande syfte.

Ännu finns inga pengar involverade i Tiedenaisets verksamhet.

Instagramkontot har inga sponsorer och ingen extern finansiering, utan nu till en början vill vetenskapskvinnorna hålla sig borta från kommersiella krafter i sin verksamhet.

Instragram-ikon på en mobilskärm
Instagram är en snabb plattform om man vill nå unga människor. Instragram-ikon på en mobilskärm Bild: EPA-EFE/SASCHA STEINBACH ILLUSTRATION Instagram

Myter bryts varje måndag

I skrivande stund har stress och utbrändhet behandlats mera grundligt på Tiedenaisets konto och mer är på kommande.

– Vi inleder varje vecka med det vi kallar mytmåndag där vi försöker bryta en allmänt accepterad myt angående hälsan. En hel del konstigheter har vi fått ta del av redan och det visar bara att vi har mycket att göra.

I framtiden skulle vetenskapskvinnorna vilja föreläsa och träffa unga människor i riktiga livet också. De har redan blivit inbjudna till en skola för att berätta mera om sin verksamhet.

– Alla dörrar är vidöppna och vi är redo att utveckla det här konceptet precis så långt det behövs, avslutar Sanni Sadetuuli Saarinen, från Tiedenaiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen