Hoppa till huvudinnehåll

90-tals musiken, frisyrerna och kläder har intagit Lillholmen i sommar

Från vänster på scen: Christoffer Rönnholm, Wilma Sundqvist, Skini Lindgård, Emma Lindgård, Lisa Taulio
Abnormal Apes intervjuas av pressen. Från vänster på scen: Christoffer Rönnholm, Wilma Sundqvist, Skini Lindgård, Emma Lindgård, Lisa Taulio Från vänster på scen: Christoffer Rönnholm, Wilma Sundqvist, Skini Lindgård, Emma Lindgård, Lisa Taulio Bild: Lasse Andersson / Studio Strandvägen © 2019 sommarteatrar,Pargas,babyface

Pjäsen Babyface är en fristående uppföljning på Doris, flickan i läderrock som sattes upp 2016. Den handlar om Doris son, Danne, som hunnit bli 16 år.

Han har en flickvän och spelar i bandet Abnormal Apes, men en dag händer något som förändrar allt.

Huvudrollen spelas av Christoffer Rönnholm, som gått i Åbolands teaterskola. Riddo Ridberg fick upp ögonen för honom och frågade om han kunde tänka sig axla huvudrollen på Lillholmen i sommar.

- Det har varit roligt. Vi började med att leka några gånger och sedan var vi nästan direkt inne på att öva skilda scener och läsa manus. Det går snabbt framåt.

Desireé Kavander och Christoffer Rönnholm spelar Isa och Danne.
Desireé Kavander och Christoffer Rönnholm spelar Isa och Danne. Desireé Kavander och Christoffer Rönnholm spelar Isa och Danne. Bild: Lasse Andersson / Studio Strandvägen © 2019 sommarteatrar,Pargas,Desireé Kavander

Med en vecka till premiär så ser han och resten av ensemblen mest fram emot att möta publiken och få respons på det arbete som de gjort.

Christoffer Rönnholm var inte själv ännu född på 1990-talet, men gillar det han sett av tidsperioden.

- Musiken är helt okej och klädstilen är nice!

"Aldrig" en 90-tals pjäs

Men att det ens skulle bli en 90-tals pjäs var långt ifrån klart, berättar manusförfattare Skini Lindgård, som också skrivit de tidigare delarna i musikteaterserien Vill du slejkas, Jukebox och Doris, flickan i läderrock, som utspelar sig på 60-, 70- respektive 80-talet.

Hela sommarpjäsens ensemble på scenen.
Festscen ur pjäsen Babyface. Hela sommarpjäsens ensemble på scenen. Bild: Lasse Andersson / Studio Strandvägen © 2019 sommarteatrar,Pargas,babyface

- Det var ju först som ett skämt, för nu har vi gjort 60-talet, vi har gjort 70-talet, och vi har gjort 80-talet. Redan vid det skedet så sade jag - come on…. 80-talet? Men sedan blev det ju riktigt kiva. Sedan blev det ännu större skämt med en 90-tals pjäs – när ska du skriva den, var det folk som fråga, berättar Lindgård.

- Aldrig! Men sedan hittade jag mig själv med att skriva en 90-tals pjäs, fortsätter Lindgård och skrattar.

År 1996 då pjäsen utspelar sig var Lindgård själv gravid med sitt yngsta barn och mådde illa, berättar hon.

- Vi hade får och höns då och det var pop med gardiner med hönor på! Det skulle vara rustikt eller jättegranna färger i inredningen, det kommer jag ihåg.

Victor Korpela, Christoffer Rönnholm och Mecki Ruokolahti
Hemma hos Danne och Doris. Från vänster: Victor Korpela, Christoffer Rönnholm och Mecki Ruokolahti Victor Korpela, Christoffer Rönnholm och Mecki Ruokolahti Bild: Lasse Andersson / Studio Strandvägen © 2019 sommarteatrar,Pargas,mecki ruokolahti

Det gällde med andra ord att göra en djupdykning i 90-talet igen, från musik till klädstil för att få till rätt stämning på scen. Hennes äldsta son, född 1979 var ung 1996 och han har varit till stor hjälp.

- ”Nej, inte hade man sådant där på 90-talet, come on, det där är helt fel”, sade han. ”Grungen var död 1996”. Så sådan research har han hjälpt mig med.

Skini Lindgård hade heller ingen riktigt klar bild av 90-talsmusiken först och det tog tid att ta den till sig.

- Men nu har jag en jättelång Spotifylista med 90-tals musik och jag tycker faktiskt om det mesta!

Föreningen som engagerar hela familjen

Dottern som föddes följande år, Emma Lindgård, är också med i Babyface och spelar en av Dannes bandkompisar i Abnormal Apes, så familjesamarbetet fortsätter också på scen.

Familjen Lindgård är inte ensam om att finnas både på scen och i kulisserna i sommar. Riddo Ridberg, Ida Ridberg och Fia Isaksson medverkar också alla på olika sätt i produktionen i år. Också Daniel Kavander som gör comeback på sommarteaterscenen igen efter nitton år får dela rampljuset med dottern Desíreé, som spelar Isa, Dannes flickvän.

Att den utspelar sig på 90-talet spelar egentligen inte någon roll för själva budskapet i pjäsen, påpekar både Skini Lindgård och regissör Riddo Ridberg.

- För publiken spelar det ingen roll om det är 93 eller 96 som pjäsen utspelar sig, säger Ridberg, men vi vill ändå göra det för oss själva på något sätt.

Har jag verkligen haft det där på mig?

Det som ursprungligen bara skulle bli en trilogi över tre årtionden är nu inne på den fjärde delen och det verkar passa Teaterboulage. Det är den fjärde pjäsen där Skini Lindgård skrivit manus och Riddo Ridberg redigerar en pjäs med tidsenliga dräkter, frisyrer och musik från ett visst årtionde.

- Jag har alltid varit lite nostalgisk. Ungdomarna suckar alltid då jag predikar om gamla band från 60- och 70 talet som de aldrig hört talas om, säger Ridberg och skrattar.

Men konceptet verkar också gå hem hos publiken, menar Ridberg.

- ”Oj, det där kommer jag också ihåg” kan de säga. Eller ”Har jag verkligen haft det där på mig?” kan folk fråga. Det väcker också diskussion.

Hela ensemblen för Babyface på scenen.
Hela produktionsteamet Hela ensemblen för Babyface på scenen. Bild: Lasse Andersson / Studio Strandvägen © 2019 sommarteatrar,Pargas,babyface

Att det skulle bli ytterligare en fortsättning på musikteaterserien tror varken Ridberg eller Lindgård på i det här skedet, men Skini Lindgård har i alla fall tagit lärdom av de år som gått. Förutom barnen födda 1979 och 1997, så hon har ju också ett barn som är född 1986.

- …Så nog finns det stoff till följande årtionde också, skrattar hon.

Så kan det alltså ändå finnas en möjlighet att det blir en serie om 00-talet om några år?

- Nu ska jag inte säga nej, för vi vet hur det går, skrattar Lindgård.

Premiär för Babyface är 25.6 på Lillholmen i Pargas.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland