Hoppa till huvudinnehåll

Deqa och Amal är förebilder i Stockholms förorter – de vill inspirera flera invandrarkvinnor att ta plats och starta egna företag

Två unga kvinnor med hijab.
“På kort tid har vi sett att det är fler kvinnor som blivit inspirerade att starta företag”, säger Womenisas grundare Deqa Abukar, 25 år och Amal Said, 29 år. Två unga kvinnor med hijab. Bild: Yle/Linda Söderlund person,amal said

Amal Said och Deqa Abukar startade nätverket Womenisa för att flera kvinnor ska våga starta egna företag. De anser att den svenska arbetsmarknaden fortfarande är diskriminerande och därför behövs entreprenörskap för att invandrarkvinnor ska kunna försörja sig själva.

Amal Said och Deqa Abukar är affärsrådgivare på organisationen Blink. Många kvinnor söker rådgivning hos dem, men få av kvinnorna kommer ändå till skott med att verkligen starta företag.

Den här insikten fick Amal och Deqa att starta nätverket Womenisa i början av året.

– Vi tror att många kvinnor har bristande självförtroende. Kvinnor kanske inte känner att de har samma plats som män har i entreprenörskap, och därför startade vi det här nätverket, säger Amal.

Två personer sitter framför mikrofoner i en poddstudio.
Två personer sitter framför mikrofoner i en poddstudio. Bild: Yle/Linda Söderlund poddsändning,womenisa

Womenisa erbjuder bland annat seminarier och workshoppar och i Blinks lokaler i Kista i norra Stockholm finns också en poddstudio.

Här har flera invandrarkvinnor startat sina egna poddar. En egen podd kan vara första steget mot entreprenörskap.

Det finns etnisk stigmatisering från arbetsgivarhåll, om du till exempel söker jobb med ett namn som klingar utländskt

Både Deqa och Amal kom från Somalia till Sverige då de var barn. Deqa har vuxit upp i Skåne, medan Amal växte upp i Halland.

Då de flyttade till Stockholm överraskades de av hur segregerad staden var. I Stockholm är det stor skillnad på om du bor i innerstan eller ute i förorten och det är sällan de här två världarna möts.

– När jag flyttade ut hit till norra Stockholm så såg jag att det är många här som inte har förebilder. Jag vill skapa flera förebilder för folk i förorten och också bygga broar mellan förorten och innerstan, säger Amal.

“Kan du det här, så kan jag också”

Deqas mamma startade företag efter att ha bott i Sverige i två år. Då kunde hon ännu inte svenska och hade inte lärt sig hur det svenska samhället fungerade.

– Mitt mål med det jag gör nu är att kvinnor inte ska behöva möta på samma motgångar som min mamma gjorde under sin entreprenörsresa. Det var jättesvårt för henne och hon hade inte samma möjligheter som finns nu, berättar Deqa.

Womenisa jobbar nu för att kvinnor som vill starta eget företag ska kunna göra det på samma villkor som alla andra, oberoende av om de kan svenska eller inte.

Två kvinnor i hijab intervjuas av en tredje kvinna på en mindre scen.
Under politikerveckan Järvaveckan bjöd tidningen Veckans affärer in Womenisa för att berätta om entreprenörskap i förorten. Två kvinnor i hijab intervjuas av en tredje kvinna på en mindre scen. Bild: Yle/Linda Söderlund Järvaveckan,womenisa

Genom Womenisa har de två unga kvinnorna fått mycket positiv respons. Med sitt glada och peppande snack lyckas de inspirera folk och Amal berättar att flera kvinnor har kommit fram och sagt att “kan du det här, så kan jag också”.

Men kvinnorna vet också att det finns en rad strukturer som behöver brytas för att arbetsmarknaden ska bli jämställd.

Mammor är lösningsorienterade och lyckas hålla liv i barn, och då lyckas hon också hålla igång ett företag

I arbetslöshetsstatistiken är det stor skillnad mellan utrikes- och inrikesfödda svenskar. Speciellt kvinnor med invandrarbakgrund har svårt att få jobb.

Låg utbildningsnivå är en orsak, men det finns också mycket diskriminering, berättar Amal och Deqa.

– Det finns etnisk stigmatisering från arbetsgivarhåll, om du till exempel söker jobb med ett namn som klingar utländskt. Det är självklart lättare att få jobb om du har ett svenskt namn, säger Deqa.

Ny podd ska stärka mammor och omdefiniera mammarollen

Amal håller själv på och startar en podd som handlar om hur kvinnor kombinerar familjeliv och entreprenörskap. Amal har två barn och hon ser många fördelar med att vara entreprenör, bland annat att hon själv bestämmer över sin tid.

Hon har redan intervjuat flera kvinnor som är både mammor och entreprenörer.

– Syftet med podden är att stärka mammor och omdefiniera mammarollen, då kommer fler mammor att kunna ta plats i samhället.

Ung kvinna med hijab och hörlurar i en poddstudio.
Ung kvinna med hijab och hörlurar i en poddstudio. Bild: Yle/Linda Söderlund person,deqa abukar
Amal Said har hörlurar och sitter framför en mikrofon i en poddstudio.
Amal Said har hörlurar och sitter framför en mikrofon i en poddstudio. Bild: Yle/Linda Söderlund person

Amal tror att mammor småningom kommer att börja uppskattas mera i arbetslivet.

– Då man sitter på en arbetsintervju och berättar att man är mamma, så kommer chefen att se det som en fördel. För mammor är lösningsorienterade och lyckas hålla liv i barn, så då lyckas hon också hålla igång ett företag.

Deqa är ensamstående till ett barn och vid Womenisas träffar ordnas barnvakt, just för att också mammor ska kunna vara med. De tycker att det i dag finns en viss stigmatisering kring mammarollen, att man är begränsad bara för att man är mamma.

– Jag tror tvärtom att du är berikad, att möjligheterna är oändliga. Och stärker man mamman så stärker man på sikt också samhället, säger Amal.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes