Hoppa till huvudinnehåll

Korsholms kommun kräver förbättring av Koskövägen – hoppas på regeringens extra pengar

korsholm
Vägdirektör Anders Östergård, Monica Asplund (SFP), Carola Lithén (SFP) och kommundirektör Rurik Ahlberg. korsholm Bild: roy fogde Korsholm,koskövägen

Koskövägen som går genom Kvevlax centrum är i bedrövligt skick, enligt Korsholms kommun. Därför skickade de en delegation till vägdirektör Anders Östergård i hopp om att få ta del av regeringens extra 300 miljoner.

När Yle Österbotten tidigare i sommar efterlyste tips om de sämsta vägarna i Österbotten var Koskövägen en av de vägar som nämndes.

Även Korsholms kommun anser att vägen är i bedrövligt skick och eftersom regeringen beslutat ge 300 miljoner euro mer till vägunderhållet hoppas man nu att Koskövägen kan få en del av de pengarna.

– Vi har många vägar i Korsholm som är i dåligt skick. Vi talade nu främst om Koskövägen, både den delen som är i Kvevlax och i Koskö, som behöver åtgärdas snarast, säger kommundirektör Rurik Ahlberg.

– Vi fick inga löften än idag, men för oss är det viktig att hålla fram den här vägen just nu i och med att regeringen kommer att anslå lite större medel för vägunderhåll.

Asfaltsväg med gropar.
Koskövägen i Kvevlax. Asfaltsväg med gropar. Bild: Ulrika Stagnäs-Lund / Yle Kvevlax,Korsholm,Österbotten,asfaltsväg

Varför är Koskövägen så viktig?

– Vi har byggt stora bostadsområden i Kvevlax och för att komma till dem måste man köra längs Koskövägen och vi har fått respons att det har varit svårt att sälja i och med att vägen är i så dåligt skick, säger Ahlberg.

Kommunen är beredd att ta över vägunderhållet på vägsträckan, men bara ifall en ordentlig grundförbättring görs innan.

”Vi har funderat i flera år att den borde åtgärdas”

För Anders Östergård, direktör med ansvarsområdet för trafik och infrastruktur vid NTM-centralen i södra Österbotten, kom uppvaktningen inte som någon överraskning.

– Vi har funderat i flera år med kommunen att vi borde få den åtgärdad, men det är inte så billigt att få den i bra skick. Den har hunnit bli så pass dålig och är på mjuk gammal sjöbotten, säger Östergård.

korsholm
Anders Östergård. korsholm Bild: roy fogde Korsholm,koskövägen

Vägavsnittet som diskuterades används av 1500 till 2000 bilar i dygnet. Enligt vägdirektören Östergård är det få vägar som går genom bycentrum som är i så dåligt skick, även om det överlag finns många dåliga vägar i Österbotten.

Varför verkar vissa vägar glömmas bort, som Koskövägen?

– Vi är tvungna att prioritera och då måste vi prioritera riksvägarna först. Efter det tar vi tresiffriga regionvägar, som sammanbinder olika kommuncentrum med varandra, typ Strandvägen. Och då blir det att det ofta att det inte räcker till de fyr- och femsiffriga vägarna som optimalt borde få beläggning det året också.

Strand och Ollikainen: Viktigt att passa på när det finns pengar

Korsholms kommun hade också bjudit in riksdagsledamöterna Mikko Ollikainen och Joakim Strand från SFP att delta i uppvaktningen.

Både Ollikainen och Strand tycker det är viktigt att få mer pengar till vägunderhåll i hela regionen och säger att det gäller att passa på nu när det verkar finnas pengar från och med nästa år.

– Det krävs att pengar kommer till regionen. Här finns det många motsvarande som Koskövägen och vi har en enorm reparationsskuld som vi måste börja fixa, säger Ollikainen.

korsholm
Delegationen från Korsholms kommun och vägdirektör Anders Östergård. korsholm Bild: roy fogde Korsholm,koskövägen

Finns det pengar till projekten då?

– Från och med nästa år kommer det ske en rejäl ökning som förhoppningsvis kommer synas väldigt mycket på våra vägar, säger Ollikainen.

– Sen fick vi också mer pengar för vinterunderhåll som är mycket viktigt. Men så pass realistiska måste vi vara att vi har inte hemskt många år på oss att få igenom de här projekten. För det kommer nya prognoser och ganska snabbt också nya regeringar. Därför måste vi vara aktiva, i synnerhet det här första året, tillägger Strand.

Ahlberg och Östergård är hoppfulla

Både Ahlberg och Östergård är hoppfulla vad gäller Koskövägens förbättring.

– För tillfället ser jag ganska hoppfullt på det här. Det beror förstås på om det faktiskt är sant att det varje år, från och med 2020, kommer 300 miljoner euro extra till infrastrukturen i Finland, så det återstår att se, säger Östergård.

Hur starkt prioriterad är Koskövägen då om större vägar går före?

– Det är en väg som borde vara kommunens gata, vilket betyder att vi skulle slippa underhållet av den, men naturligtvis vill kommunen inte ta över den när den inte är i så bra skick. Så på det sättet är den också viktig för oss, säger Östergård.

Förutom Koskövägen lyfte Korsholms kommun även fram Karperövägen och Solfvägen som vägar som behöver åtgärdas så fort som möjligt.

– Sen har vi många enskilda vägar, byavägar, som inte är asfalterade och som kan vara väldigt våta under höstar och vårar, säger Ahlberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten