Hoppa till huvudinnehåll

Pendlare skulle vinna på direkt tågförbindelse mellan Hangö och Helsingfors: "Många flyttar säkerligen hit"

Tågräls.
I dag går enbart godståg och rälsbussar via tågstationen i Ekenäs. Tågräls. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,Ekenäs,Räls,tåg,järnvägstrafik,ekenäs tågstation

En direkt tågförbindelse mellan Hangö och Helsingfors skulle göra livet lättare för många pendlare. Om förbindelsen blir snabbare och smidigare kan också flera välja att flytta till regionen.

Jessica Silfver har pendlat från Ekenäs till Helsingfors sedan år 2015.

Hittills har hon kört med bil till tågstationen i Karis för att där stiga på Åbotåget mot Helsingfors. Det är helt enkelt smidigare än att ta rälsbussen från Ekenäs och byta tåg i Karis.

Porträttbild av en kvinna.
Jessica Silfver pendlar till jobbet i Helsingfors. Porträttbild av en kvinna. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,Jesscia Silfver

Om det gick en direkt tågförbindelse mellan Hangö och Helsingfors skulle hon däremot starta tågresan till arbetet i sin hemstad. Och det skulle sin tur betyda en hel del inbesparingar.

- I praktiken skulle det betyda att familjen inte behöver två bilar, utan det skulle räcka med en. Det skulle dra ner en hel del på utgifter på årsbasis, säger hon.

Elektrifiering medför nya möjligheter

Nyheten att Hangö-Hyvingebanan äntligen ska elektrifieras är efterlängtad i Västnyland. Det främsta argumentet för en elektrifiering har varit industrins behov av smidigare tågtransporter till och från Hangö hamn.

Men elektrifieringen för också med sig nya möjligheter för persontrafiken mellan Hangö och Helsingfors. Det innebär nämligen att det inte längre är nödvändigt att byta tåg i Karis.

På VR säger man att det i teorin kommer att vara möjligt att köra hela vägen från Hangö udd till Helsingfors med samma tåg. Vad som i praktiken sker är sedan upp till beställaren, poängterar VR också.

I dag är det Kommunikationsministeriet som köper trafiken mellan Hangö och Karis av VR.

Direkt tågrutt ökar regionens attraktionskraft

Jon Lindström pendlade tidigare från Tenala till sitt jobb i Helsingfors. Precis som Jessica Silfver körde han bil till Karis och steg på tåget där.

- För min del var det nog de dyrbara femton minuterna som gjorde att jag körde till Karis trots att Ekenäs tågstation låg närmare. Jag tror att väldigt många pendlare fungerar på det här sättet, säger han.

Både tiden och bekvämligheten är avgörande när man pendlar till och från jobbet, fortsätter han. Därför skulle en direkt tågförbindelse till Hangö vara bra.

Porträttbild av en man.
Jon Lindström är turismchef i Hangö. Porträttbild av en man. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,jon lindström

Samtidigt skulle den direkta tågförbindelsen också locka flera människor till regionen. Jon Lindström jobbar idag som turismchef i Hangö och funderar därför en hel del på den saken.

- Det att Hangö blir tillgängligt med en tågrutt från huvudstadsregionen är något som höjer attraktionskraften, inte minst för internationella turister där det finns mycket tillväxtpotential och intresse för vår vackra region.

Ekologiskt resande i tiden

I dag kommer de flesta till Hangö med bil, men Jon Lindström påpekar att tågförbindelsen är väldigt viktigt för staden.

Det talas mycket om närturism och hemestring, det vill säga att semestra och upptäcka nya besöksmål i sin närmiljö. Också hållbar utveckling och ekologiskt resande ligger i tiden, säger han.

- Elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan är helt i linje med hållbar utveckling och jag tror att det är en avgörande grej att transporten för besökare går på räls.

Enklare pendling gör att flera flyttar västerut

Tågtrafiken är överlag livsviktig för Västnyland, säger Jessica Silfver.

- Pendlande med bil är inget alternativ för mig. Att pendla med tåg ger möjlighet att jobba en timme åt varje håll. Utan tågtrafik har vi ingen pendling heller, skulle jag våga påstå.

Jon Lindström talar till och med om ett möjligt entimmeståg från Hangö till Helsingfors. Om bytet i Karis faller bort och tågens hastighet ökar då kustbanan förbättras så blir restiden en dryg timme, säger han.

- Det börjar redan vara en sådan resa som öppnar helt nya möjligheter och gör att det är många pendlare som säkerligen flyttar till Hangö.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland