Hoppa till huvudinnehåll

Den 32-åriga lärarinnan beslöt att ta med sig sin hemlighet ända ner i graven - och ännu idag vet få att Alma Pihl är en av Finlands mest kända konstnärer

Alma Pihl, konstnär.
Alma år 1912. Alma Pihl, konstnär. Bild: Eero Niinikoskis arkiv. konstnärer,Alma Theresia Pihl

Då Alma Pihl, 32 år gammal, återvände till Finland efter ryska revolutionen hade hon med sig förutom sina talanger en enorm hemlighet.

Hemligheten var av en sådan kaliber att hon tänkte ta den med sig ända ner i graven.

Hon bevarade hemligheten i sitt hjärta och levde ett fridfullt liv i Kuusankoski, där hon i början av 1920-talet bosatte sig tillsammans med sin man, Nikolai Klee.

Kuusankoski, som finns bredvid Kymmene älv, valdes till boningsort på grund av att Kymi-bolaget fanns bredvid ån. Nikolai hade tjänstgjort i företaget sedan tiden i St Petersburg.

Anna i sin tur fick ett lärarjobb i välskrivning och teckning på fabrikkorporationens svenska skola som Kymibolaget upprätthöll.

Hon ville nämligen dölja sin tidigare framgång av oro för att bli stämplad och på grund av den rådande tidsandan.

Huset i Kuusankoski där Anna Pihl bodde med sin man Nikolai är fortfarande i beboeligt skick.

- I Finland på 1920- och 1930-talet var det inte så populärt att vara en känd person från Ryssland, säger kulturrådet Eero Niinikoski.

Niinikoski har ett förflutet som arbetare på Kymi-bolaget och som marknadskommunikatör på UPM.

Anna och Nikolai hade kommit från Ryssland och bara inom hemmets fyra väggar slapp de rädslan. Och bara där visste man att Anna var en av världens bästa juvelerare.

Morbrodern upptäckte den unga Almas talanger

Alma Pihl föddes i Moskva år 1888. Hennes familj hade rötter i Finland eftersom pappa Knut var från Pojo, västra Nyland.

Karriären som smyckesdesigner gjorde att Alma stannade i St Petersburg. Dit hade hon flyttat tillsammans med sina syskon och sin mamma då Knut dog då Alma var nio år gammal.

Som ung vuxen kom Alma som praktikant och arkivarie till morbrodern som hade en smedja där juvelsmycken tillverkades. Den hade Carl Farbergé som kund.

Hennes arbetsuppgifter bestod av att rita av och arkivera de produkter som tillverkades i smedjan.

Emellanåt fanns det tid för att sätta sina egna idéer till pappers. Då upptäckte morbrodern Almas talanger erbjöd henne arbete med kunder.

Vinterägget publicerades som ett frimärke år 2005 till det finländska frimärkets jubileumsår.

Arbetet som Alma planerade fick snabbt en stämpel på sidan av det internationella toppvarumärket Fabergé.

Påskgåvor åt kejsarinnan

Under sin korta karriär, innan den ryska revolutionen år 1917, hann Alma Pihl designa ungefär tvåtusen värdeföremål.

Dessa blev sedan väldigt värdefulla. Tsarens påskägg som var dekorerade med juveler fick världsberömmelse.

Vinterägget var tsar Nikolai II:s påskgåva till mamman, änkekejsarinnan Maria Feodorovna år 1913. Alma Pihl fick idén till ägget under en kall vinterdag då hon såg iskristaller i fönstret.

Tsarfamiljen älskade Vinterägget så mycket att Alma fick i uppdrag att planera följande års kejserliga påskägg.

Mosaikägget kom till och Nikolais gemål, kejsarinnan Alexandra Feodorovna, fick ägget som gåva. Handarbete i korsstygn fungerade som inspiration.

Mosaikägget tillverkades av bland annat platina och diamanter.

Ett Fabergéägg. Många experter anser att Alma Pihl formgav de finaste äggen. Mosiakägget har ett innovativt korststygnsmönster är visar upp utomordentligt handarbete.
Mosaikägget. Ett Fabergéägg. Många experter anser att Alma Pihl formgav de finaste äggen. Mosiakägget har ett innovativt korststygnsmönster är visar upp utomordentligt handarbete. Bild: Credit: Royal Collection Trust/ Her Majesty Queen Elizabeth II 2018 Fabergéägg,Fabergé,guldsmeder

"Tant Alma"

Alma var i nästan 25 års tid lärare i välskrivning och teckning i Kuusankoskis svenskspråkiga skola.

Det fanns ett behov av svenskundervisning i den finskspråkiga miljön eftersom Kymibolagets ledning bestod av många svenskspråkiga med familj.

Enligt eleverna var hon tant Alma, inte en före detta juveldesigner.

Esbobon Maj-Britt Paro var Almas elev från slutet av 1940-talet. Enligt henne älskade alla "Tant Alma".

- Hon var förtjusande och väldigt inspirerande, säger Paro.

Alma Pihl (sittande) med sina lärarkolleger i Kuusankoskis svenskspråkiga skola år 1948. Hon var lärare mellan åren 1927 och 1951.

Enligt Maj-Britt Paro var Alma Pihl obekymrad när det gällde de tekniska aspekterna av ritandet.

- Inte brydde hon sig om perspektiv. Vi skulle sätta känslorna i blöt när vi ritade.

Paro minns att Alma tog fram känslor och fart ur sina elever genom att blanda ihop olika slagord på svenska och tyska.

- Mera schwung, kunde hon utropa.

För hennes före detta elever tog det tiotals år innan bakgrunden till Alma Pihls begåvning och kreativitet klarnade.

Ulla Tillander-Godenhielm har forskat i Alma Pihls arbete och har genom gamla skisspapper och handstilsprover kunnat bekräfta att Alma verkligen hade arbetat för den berömde Fabergé.

Lydia, Alma Pihls adoptivdotter, hjälpte Ulla Tillander-Godenhielm i forskningsarbetet. Några år innan sin död 1976 hade Alma avslöjat sin hemlighet för Lydia.

- Det var otroligt synd att hon själv inte fick njuta av sina framgång. Först tio år efter hennes död avslöjades hennes hemlighet, säger Maj-Britt Paro i Ilona Arosalos dokumentärfilm från år 2008.

Världens vackraste konstföremål

På en konstauktion i början av 2000-talet inbringade Vinterägget nästan tio miljoner dollar. Man tror att konstföremålet finns i London och att det tillhör arvingarna till sultanatet Oman i Mellanöstern.

Hur mycket Mosaikägget är värt är oklart men att ägget ingår i drottning Elisabeths samlingar säger något om hur värdefullt det är.

Carl Fabergés guldsmedja producerade omkring 150 000 olika föremål.

- Vinterägget som Alma Pihl designade anses internationellt vara Fabergés vackraste föremål. Hennes arbete hade en enorm betydelse säger kulturrådet Eero Niinikoski.

Almas framtid

Kan Alma Pihl i framtiden bli mera känd än vad hon nu är i Finland? Intendent Mari Lehtosalo vid stadsmuseet Poikilo i Kouvola är lite osäker.

På Kouvolas stadsmuseum Poikilo berättas det om Alma Pihl. På utställningen visas också utdrag från dokumentärfilmen från år 2008.

- Smyckeskonst är kanske inte en konstform för massorna. Förstås önskar jag att man bättre kände till Alma i hennes hemtrakter.

Eero Niinikoski är inne på samma linje.

- Hennes bransch, smyckeskonsten, är så pass speciell och den kanske inte alltid går hem bland den stora allmänheten.

Här bakom länken kan du se den föreläsning om smyckeskonstnären Alma Pihl som hölls på Finlandsinstitutet i Stockholm 21.11.2018.

Artikeln baserar sig på 32-vuotias opettaja päätti pitää salaisuuden kuolemaansa asti – onnistui niin hyvin, ettei kotikylillä Suomessa vieläkään ymmärretä hänen olleen yksi maailman suurimmista taiteilijoista skriven av Vesa Grekula.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje