Hoppa till huvudinnehåll

Ångloket Lill-Bässen får en två kilometer lång tåglinje i Fiskars - och museum med virtuell lärmiljö

Ångloket Lill-Bässen drar kolvagnar längs Åkerraden på Fiskars bruk på 1890-talet. I bakgrunden står huset Fagerbo.
Lill-Bässen drar kolvagnar längs Åkerraden i Fiskars bruk på 1890-talet. Ångloket Lill-Bässen drar kolvagnar längs Åkerraden på Fiskars bruk på 1890-talet. I bakgrunden står huset Fagerbo. Bild: Karin von Julin / Fiskars Museum Västnyland,Fiskars, Raseborg,Raseborg,ånglok,tåg,Fiskars bruk,Fiskars museum,lill-bässen

Restaureringen av Finlands äldsta smalspåriga ånglok Lill-Bässen har fött fram planer på ett storskaligt museiprojekt i Fiskars.

Det ska bli lärmiljö med virtuella verkligheter och ett två kilometer långt spår för det klassiska ångloket.

Ångloket Lill-Bässen, som stått mitt i Fiskars i tiotals år, ska få ett nytt liv.

År 2016 hittade Fiskars museum ett företag i Jockis som restaurerar gamla ånglok.

- Lill-Bässen restaureras så att det blir kördugligt igen efter en paus på över 50 år och vi hoppas att den kan återvända till Fiskars under våren 2020, berättar Kenneth Silver, planerare för projektet Lill-Bässen.

Silver har några gånger åkt för att kolla på loket i verkstaden i Jockis.

Ångloket Lill-Bässen på restaurering på Juha-Pekka Viitanens verkstad i Jockis.
Ångloket restaureras i Juha-Pekka Viitanens verkstad i Jockis. Ångloket Lill-Bässen på restaurering på Juha-Pekka Viitanens verkstad i Jockis. Bild: Juha-Pekka Viitanen ånglok,tåg,restaurering (rekonstruering),järnvägstrafik,Fiskars, Raseborg,Fiskars museum,Jockis,Juha-Pekka Viitanen

Det som började med ett enkelt restaureringsprojekt har vuxit sig till något betydligt större. Loket ska få två vagnar och dessutom en räls att åka på.

Rälsen ska sträcka sig från museiområdet ner till den gamla brandstationen i centrum av Fiskars.

Det cirka två kilometer långa tågspåret ska gå samma rutt som den ursprungliga banan gick innan den togs ur bruk och revs på 1950-talet.

Järnvägen planeras bli klar år 2022.

Kenneth Silver står vid en stenvägg i Fiskars iklädd blå kragskjorta.
Kenneth Silver jobbar med att organisera och finansiera Lill-Bässen-projektet. Kenneth Silver står vid en stenvägg i Fiskars iklädd blå kragskjorta. Bild: Anna Hellberg / Yle Fiskars, Raseborg,Raseborg,Västnyland,Fiskars museum,Fiskars bruk,Kenneth Silver

Och inte nog med det. Kring järnvägen med den restaurerade Lill-Bässen kommer att uppstå något som Silver kallar för en hel järnvägsvärld.

Ambitionerna med järnvägsvärlden är höga, den ska återskapa en svunnen värld. Förutom en traditionell museiutställning kommer det också att finnas en innovativ lärmiljö.

- Vi kommer att utnyttja virtuell verklighet för att uppleva byggnader, miljöer och personer som inte längre finns, berättar Silver.

Lill-Bässens historia

  • Finlands äldsta smalspåriga ånglok Lill-Bässen tillverkades år 1890 i München i Tyskland.
  • Ett år senare, år 1891, kom den till Fiskars där den var i bruk fram till 1952 då den ersattes av lastbilar.
  • Under sina 61 aktiva år transporterade Lill-Bässen råvaror till bruket i Fiskars och förde färdiga produkter via Skuru hamn ut på världsmarknaden.
  • År 1959 räddades loket från en skrothög i Åminnefors och fick stå som ett minnesmärke på tre olika ställen i Fiskars.
  • Under årens lopp har Lill-Bässen rostat och slitits fram till år 2016 då det beslöts att loket skulle restaureras.
  • I dag befinner sig loket i Jockis i Egentliga Tavastland och återvänder troligtvis till Fiskars på våren 2020.

Men lok, järnväg och museum uppstår inte gratis. Projektet har en budget på 600 000 euro som införskaffas genom bidrag av privatpersoner, stiftelser och sponsrande företag. Också volontärer kommer att medverka.

En gammal smedja i trä och tegel blir museum lokstall för Lill-Bässan.
En gammal smedja på Hammarbacken ska bli lokstall och museum när Lill-Bässen återvänder hem till Fiskars. En gammal smedja i trä och tegel blir museum lokstall för Lill-Bässan. Bild: Anna Hellberg / Yle Fiskars, Raseborg,Lokstall,Smedja,Västnyland,Fiskars museum,Fiskars bruk,Raseborg,lill-bässen

- Hela initiativet att rädda Lill-Bässen kom från den lokala befolkningen i början av 2000-talet. Museet har egentligen bara svarat på det önskemålet, berättar Silver.

Lill-Bässen fungerar som en symbol för Fiskars historia och det brukssamhälle som fanns på orten.

- Det här ångloket är en väldigt viktig del av den lokala identiteten, säger Silver.

Ångloket Lill-Bässen transporterar människor till Skuru i början av 1900-talet.
Lill-Bässen transporterar människor till Skuru i början av 1900-talet. Ångloket Lill-Bässen transporterar människor till Skuru i början av 1900-talet. Bild: Fiskars Museum Fiskars, Raseborg,Raseborg,tåg,ånglok,Västnyland,Fiskars museum,Fiskars bruk,Skuru,Pojo, Raseborg,lill-bässen

Korrigering 24.62019 vid 22.30-tiden: Lill-Bässen är enligt museet i Fiskars Finlands äldsta smalspåriga ånglok, inte Finlands äldsta ånglok som det tidigare stod i texten.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland