Hoppa till huvudinnehåll

Invånare klagade för döva öron – konsumentmyndigheterna tar inte ställning till HRT:s nya biljettsystem

Helsingforsregionens trafiks biljettapp på en mobilskärm
HRT tog i bruk ett nytt biljettsystem i våras. Helsingforsregionens trafiks biljettapp på en mobilskärm Bild: Alexander Uggla / Yle Helsingforsregionens trafik (HRT)

Konsumenttvistenämnden har enhälligt beslutat att inte ta upp de klagomål som den har fått ta emot om Helsingforsregionens trafiks (HRT) nya biljettsystem.

Konsumentmyndigheterna har inte jurisdiktion att behandla HRT:s biljettförnyelse, enligt beslutet från Konsumenttvistenämnden.

Ett par tusen invånare från Östersundom och Sibbo vände sig till konsumentombudsmannen eftersom de ansåg att de nya biljettpriserna i Östersundom var märkbart dyrare än tidigare.

Konsumenttvistenämnden fick också andra enskilda begäran om prövning angående biljettförnyelsen.

– De som har lämnat in en begäran om prövning har frågat huruvida samkommunens beslut är rätt eller fel. Det handlar alltså inte om ett gräl mellan en enskild konsument och en näringsidkare, motiverar nämndens ordförande Pauli Ståhlberg.

Artikeln baserar sig på Valitus kaatui – Kuluttajaviranomaiset eivät ota kantaa HSL:n lippu-uudistukseen skriven av Anne-Pauliina Rytkönen.

Artikeln uppdaterad kl. 11:31. Sibbo ströks ur rubriken och texten specificerades angående varifrån klagomålen kom.
Artiklen rättad kl.11:44. Ett "inte" hade fallit bort ur meningen "Det handlar alltså inte om ett gräl mellan en enskild konsument och en näringsidkare, motiverar nämndens ordförande Pauli Ståhlberg".

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland