Hoppa till huvudinnehåll

Tre brudtärnor rasande efter nedläggningen av Sirius Sport i Pyttis – vindtunnelföretaget tog emot deras betalning, satt lapp på luckan och gick under jorden

Husfasad.
Sirius Sport Resort grundades 2013 i Pyttis. Upplevelsecentret hade länge Finlands enda vindtunnel. Husfasad. Bild: Yle/Tommi Parkkinen Vindtunnel,sirius sport

Brudtärnor som hade planerat den perfekta möhippan fick se sina planer gå i kras en och en halv vecka före möhippan när Sirius Sport plötsligt lade ner verksamheten.

Under våren planerade Anette Nurkka och två andra brudtärnor en möhippa för en vän. Bruden hade länge önskat få prova att flyga i en vindtunnel och därför bokade brudtärnorna en vindtunnelflygning som en del av programmet.

Bokningsavgiften på 160 euro var brudtärnorna tvungna att betala direkt.

Tisdagen den 18 juni meddelade upplevelseföretaget i ett Facebookinlägg att de lägger ner sin verksamhet. Det här såg en av möhippedeltagarna.

– En av brudtärnorna fick panik och jag blev förbannad. Det här var möhippans höjdpunkt som vi alla hade väntat på, säger Nurkka.

Facebookinlägget fick rikligt med kommentarer av besvikna kunder som ville veta hur de får tillbaka pengarna för presentkort och förhandsbetalda bokningar. Vissa hade gjort bokningar för hundratals euro.

Närbild av kvinna.
Anette Nurkka förundrar sig över att Sirius Sport inte meddelade kunderna om nedläggningen. Närbild av kvinna. Bild: Anette Nurkka Vindtunnel,sirius sport

En del av kunderna har kontaktat bolaget via Facebooks chattjänst, men endast fått ett automatiskt meddelande om att verksamheten avslutats.

Nurkka berättar att hon själv försökte ringa företaget på onsdagen, men utan resultat.

Besvikelsen över att ha förlorat pengar och behöva inhibera ett efterlängtat program var givetvis stor. Nurkka säger ändå att hon var mest besviken över att företaget inte hade kontaktat kunderna innan stängningen.

Dörrarna skulle ha öppnats förra veckan

Sirius Sport Resort öppnade 2013. Upplevelsecentret kostade 15 miljoner euro att bygga.

Till en början hade centret Finlands enda vindtunnel. I höstas fick den en konkurrent när friflygningstunneln Fööni öppnade i Helsingfors.

Före nedläggningsbeskedet hann upplevelsecentret i Pyttis vara stängt i över en månad på grund av servicearbete och vattenskador.

Ännu en vecka före beskedet berättade Sirius Sports vd Maxim Schamin för Yle att målet är att öppna under midsommarveckan.

Upplevelsecentret har kämpat med ekonomiska problem under hela den tid som det varit verksamt.

Vindtunneln förorsakade bolaget jätteförluster redan under det första året. Då var resultatet över två miljoner euro på minus.

– Från och med december har situationen förbättrats och varje månad har varit positiv. Renoveringen hade ganska stor inverkan men någon konkurs talar vi inte om, sa vd Maxim Schamin till Yle veckan för nedläggningsbeskedet.

Yle har inte fått tag på Schamin för att kommentera nedläggningen.

Köp inte grisen i säcken

Det finns många risker med att köpa presentkort eller betala tjänster på förhand.

– Ett gammalt uttryck stämmer bra in här: köp inte grisen i säcken. Om ett företag går i konkurs och ingen efterträdare hittas går pengarna i graven med företaget, säger konsumentslagsexpert, jurist Tuula Sario.

Enligt henne kan konkursmogna företag också frikostigt dela ut presentkort.

– De som köpt presentkort står kvar tomhänta, trots att det inte är moraliskt rätt. I en konkurssituation finns det så mycket företrädande skulder att det inte blir något över, konstaterar Sario.

Enligt henne lönar det sig aldrig att betala på förhand köpta tjänster kontant eller med bankkort. Kreditkort är det bästa alternativet.

Kvinna i vindtunnel.
Amanda Kotaja flög i Pyttis vindtunnel i vintras. Kvinna i vindtunnel. Bild: Antti-Jussi Korhonen Vindtunnel,sirius sport

– Då måste banken återbetala summan. Ett annat bra alternativ är att be om en räkning som förfaller först efter att tjänsten har använts.

Sirius Sport har ändå tillsvidare inte ansökt om konkurs.

Bruden förargad

Brudtärnan Anette Nurkka berättar att de endast hade beställt en vindtunnelflygning åt bruden. Hon och de andra brudtärnorna visste inte att upplevelseföretaget hade ekonomiska problem när de gjorde beställningen.

– Jag skulle ha önskat mig mera öppenhet. Varför har de inte meddelat kunderna ifall de redan en längre tid haft ekonomiska problem? Varför kräver de en förhandsbetalning om deras framtid är osäker?

Nedläggningsnyheten kom en och en halv vecka före den planerade möhippan, och brudtärnorna fick fullt upp med att hitta en ersättande aktivitet. Det hittade de. Finansieringen utgjorde ändå ett problem.

– Vi hade redan satt ner stora summor pengar på möhippan. Varifrån skulle vi nu få ännu mer till en ny aktivitet? säger Nurkka.

Skulle verksamheten kunna fortsätta?

David Lindström, som är vd för Kotka-Fredrikshamnsområdets utvecklingsbolag Cursor, säger att nedläggningsmeddelanden alltid är dystra, oavsett hurdant bolag det är frågan om.

Han vill ändå se positivt på framtiden och hoppas att nedläggningsbeslutet öppnar nya möjligheter.

– Jag hoppas att verksamheten på något sätt kan fortsätta. Då tänker jag inte nödvändigtvis på just det här bolaget, utan att vindtunneln fortsätter sin verksamhet. Jag vill absolut inte utesluta den.

Som regionens utvecklingsbolag har Cursor ett ansvar och en tydlig roll i att kavla upp ärmarna och göra sitt bästa för att hitta en efterträdare, säger Lindström.

– Vi bör se över marknaden för att hitta en möjlig efterträdare. Vi skulle möjligtvis också kunna etablera bättre kontakt med den tidigare ägaren och utreda de möjligheter som finns.

Artikeln baserar sig på 3 kaasoa raivostui – tuulitunnelifirma rahasti morsiamen lennon, löi lapun luukulle ja katosi maan alle skriven av Minna Heikura och Satu Krautsuk.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland