Hoppa till huvudinnehåll

Guldbiljett till dem som fattas Jakobstad – näringslivet i regionen satsar hårt på att locka arbetskraft

Jakobstads gågata från halpahalli
Arkivbild. Gågatan i Jakobstad. Jakobstads gågata från halpahalli Bild: Nathalie Lindvall jakobstads gågata

I Jakobstadsregionen finns 600 obesatta jobb. Om två år befaras antalet jobb som behöver fyllas vara uppe i tusen. Därför satsar man nu hårt för att nå ut till dem som fattas regionen.

Utvecklingsbolaget Concordia upprepar i år ett koncept som visade sig fungera bra ifjol.

Då höll man under Jakobs Dagar ett rekryteringsevenemang, där representanter för näringslivet och andra arbetsgivare samt skolor, utbildare och fastighetsförmedlare kunde göra reklam för vad regionen har att erbjuda.

Flera rekryteringar skedde i omedelbar anslutning till evenemanget ifjol, uppger Concordia och därför uprepar man satsningen i år.

På så vis får företagen, som anger att brist på arbetskraft är det största hinder för deras tillväxt, skapa kontakter med många återflyttare eller eventuella inflyttare.

Guldbiljett till utvalda

I år har man utvecklat konceptet ytterligare, genom att man till omkring 3 000 personer som har flyttat bort från regionen skickat en såkallad guldbiljett som samtidigt fungerar som personlig inbjudan till rekryteringsevenemanget.

Den som har fått en guldbiljett är mellan 23 och 45 år gammal. Arrangörerna vill att guldbiljetten ska kommunicera ett speciellt budskap.

- Till den som fått en biljett vill vi säga att du är saknad, säger Heidi Matinlassi som är kommunikatör på Concordia.

Heidi Matinlassi
Heidi Matinlassi. Heidi Matinlassi Bild: Nathalie Lindvall jakobstad

Arrangörerna uppmanar också invånarna att bjuda in sina släktingar, bekanta och vänner som man vill locka till regionen. Man kan alltså som privatperson skicka en guldbiljett och dra sitt strå till stacken för att locka arbetskraft till regionen.

Enligt Matinlassi är det nödvändigt för en region med 50 000 invånare att hitta på något som gör att man sticker ut ur mängden av alla regioner som försöker locka kunnig arbetskraft.

- Helst borde man ligga steget före konkurrenterna, säger Matinlassi.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten